• Tyra myra

Kan man verkligen lova varandra evig kärlek?

Denna fråga har jag länge funderat över.

Då kärlek är en känsla. Kan man verkligen lova att man kommer att känna lika dant om 10 år som den dag man gifte sig?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Kan man verkligen lova varandra evig kärlek?
  • Aliona

Nej det kan man inte lova eftersom, precis som du säger, så är det en känsla som man inte kan styra över. Vi kan inte välja att bli kära eller vem vi blir kära i, och vi kan inte välja att fortsätta älska någon. Båda jag och min fru var helt på det klara med det när vi gifte oss, och ingen av oss varken lovade eller förväntade oss av den andra evig kärlek. Vad vi lovade varandra är själva handlingarna som man styr över, alltså att vara lojala mot varandra, stå vid varandras sida, dela livet, dela glädje, stödja varandra i motgångar och att ta hand om varandra vid sjukdomar och olycka. Det är vad äktenskapet betydet för mig. 

• fultextad användarhandbok
    Tyra myra skrev 2024-09-29 22:44:36 följande:

Vad tror ni?

Ja, det kan man, men jag tror inte att löftet går att hålla däremot. Även om ett par tror att deras respektive jag-upplevelser kommer att finnas i en evighet, och därmed eventuellt kärleken till varandra, så har ingen någonsin, observerat begreppet evighet. Det är ett teoretiskt begrepp, förutsatt att du syftade på oändlig tidsrymd. Dessutom finns det olika stora oändligheter, i matematik är det en abstraktion som går att räkna med, åtminstone i en dualistisk värld. Oändlighet omfattar ju heller inte allt, tänk dig talen 4 och 5, däremellan finns en teoretisk oändlighet där exempelvis 4,9999 osv i alla oändlighet är mindre än 5. Haha! Solig
  • Anonym (Em)

Som 40-åring så VET jag att jag förmodligen inte kommer att känna mig förälskad efter 10år. Kanske inte kär heller. Men jag hoppas att jag kommer att älska min man fortfarande och lovar att jobba för det.

• Anonym (H)

Både ja och nej. När man står där och lovar så är förhoppningsvis löftet från hjärtat och man menar vad man lovar. I nöd och lust..... Jag tror att om man verkligen respekterar och är rädda om varandra och förstår att livet har dalar och toppar - har man en större chans att lyckas med äktenskapet. 

• Anonym (JB)

Nej, det kan man inte. 

• Anonym (Lova)

Nej det kan inte lova. Förälskelsen lägger sig för alla efter ett tag och många giftermål sluta ju i skilsmässa. 

• Tyra myra

Enligt TV4 nyheterna i dag håller ett äktenskap i Stockholm 10 år, i Vilhelmina 20 år och i riket 12,5 år

Så lång verkar det eviga löftet hålla. Eller rättare sagt tills döden skiljer oss åt.

När jag gifte mig för andra gången så lovade vi att hjälpa och stödja varandra i framtiden.  Vi tyckte det kändes mer realistiskt.

• Anonym (X)
    Tyra myra skrev 2024-09-30 23:29:23 följande:

Enligt TV4 nyheterna i dag håller ett äktenskap i Stockholm 10 år, i Vilhelmina 20 år och i riket 12,5 år

Så lång verkar det eviga löftet hålla. Eller rättare sagt tills döden skiljer oss åt.

När jag gifte mig för andra gången så lovade vi att hjälpa och stödja varandra i framtiden.  Vi tyckte det kändes mer realistiskt.

Hur länge har dina båda äktenskap hållit?
  • Tyra myra
    Anonym (X) skrev 2024-10-01 17:42:42 följande:
    Hur länge har dina båda äktenskap hållit?
    Det första 4,5 år och det andra över 30 år, min man avled för 2 år sedan
  • Anonym (Mjao)

Nä, det kan man inte. Jag skulle aldrig få för mig att göra det. 

• Anonym (X)
    Tyra myra skrev 2024-10-01 17:47:02 följande:
    Det första 4,5 år och det andra över 30 år, min man avled för 2 år sedan
    Beklagar sorgen.
  • Xaiphodius
    Tyra myra skrev 2024-09-29 22:44:36 följande:
    Kan man verkligen lova varandra evig kärlek?

Denna fråga har jag länge funderat över.

Då kärlek är en känsla. Kan man verkligen lova att man kommer att känna lika dant om 10 år som den dag man gifte sig?

Vad tror ni?

Nej, jag tror inte man kan lova att känslan kommer vara exakt densamma, eftersom både människor och omständigheter förändras över tid. Däremot tror jag att man kan lova att arbeta för relationen. Med bra kommunikation och en vilja att tillsammans lösa problem kan kärleken utvecklas och fördjupas, vilket i praktiken kan göra den evig, även om den inte alltid känns likadan som i början.
  • Mayjel

Inte till en man, det kan jag inte tyvärr. Men en kompis däremot, med platonisk kärlek och där kraven är lägre än på en partner.

• Anonym (ABC)

Det tror jag inte men man kan lova att arbeta för relationen.

Svar på tråden Kan man verkligen lova varandra evig kärlek?