Ovalt självständig/övergiven som barn, omöjligt att ha relationer som vuxen?
När jag var liten fick jag ofta vara ensam hemma. Ibland av mer giltiga skäl, min mamma var ensamstående och jobbade i vården både kvällar, nätter och helger, så från ungefär 4 års ålder fick jag ofta klara mig själv. Förskola och lågstadie låg bara tvärs över gården/gatan så jag kunde till och med gå dit själv.
När jag var 11 blev vi vräkta från lägenheten där vi bodde, mammas lösning då var att jag fick flytta, ensam, till lantstället som hon ärvt, hon själv flyttade in hos sin dåvarande kille. Sedan dess har jag faktiskt inte pratat med henne annat än på våra födelsedagar och till jul och kanske någon gång till på året. Hon satte in pengar på ett kontokort till mig för alla mina utgifter tills jag började tjäna egna pengar vid 16. Jag har alltid fått klara allt praktiskt själv. Städa, tvätta, handla, laga mat. Missade jag någon av bussens tre avgångar på hela dagen så fick jag gå eller cykla 1,5 mil till skolan. Eller ta sparken eller skidorna på vintern.
Detta har gjort att jag kanske är övermåtta självständig. Jag har svårt att inte ta erbjudanden om hjälp som en förolämpning. Jag har svårt för att bli bjuden på saker. Och jag har svårt för relationer. Jag är 25 och alla försök till att bli ihop med någon har misslyckats, för att jag inte kan släppa kontrollen antar jag. Det tar inte lång tid innan alla killa springer åt andra hållet.
Är jag skadad för alltid?