• Anonym (ensam hemma)

Ovalt självständig/övergiven som barn, omöjligt att ha relationer som vuxen?

När jag var liten fick jag ofta vara ensam hemma. Ibland av mer giltiga skäl, min mamma var ensamstående och jobbade i vården både kvällar, nätter och helger, så från ungefär 4 års ålder fick jag ofta klara mig själv. Förskola och lågstadie låg bara tvärs över gården/gatan så jag kunde till och med gå dit själv.

När jag var 11 blev vi vräkta från lägenheten där vi bodde, mammas lösning då var att jag fick flytta, ensam, till lantstället som hon ärvt, hon själv flyttade in hos sin dåvarande kille. Sedan dess har jag faktiskt inte pratat med henne annat än på våra födelsedagar och till jul och kanske någon gång till på året. Hon satte in pengar på ett kontokort till mig för alla mina utgifter tills jag började tjäna egna pengar vid 16. Jag har alltid fått klara allt praktiskt själv. Städa, tvätta, handla, laga mat. Missade jag någon av bussens tre avgångar på hela dagen så fick jag gå eller cykla 1,5 mil till skolan. Eller ta sparken eller skidorna på vintern.

Detta har gjort att jag kanske är övermåtta självständig. Jag har svårt att inte ta erbjudanden om hjälp som en förolämpning. Jag har svårt för att bli bjuden på saker. Och jag har svårt för relationer. Jag är 25 och alla försök till att bli ihop med någon har misslyckats, för att jag inte kan släppa kontrollen antar jag. Det tar inte lång tid innan alla killa springer åt andra hållet.

Är jag skadad för alltid?

• Svar på tråden Ovalt självständig/övergiven som barn, omöjligt att ha relationer som vuxen?
  • Anonym (ensam hemma)
    Jemp skrev 2024-10-02 20:16:25 följande:

Har du fått hjälp att bearbeta detta? 

Nej, det är inget jag tänkt att man ska få hjälp för att bearbeta direkt.
  • SommarOchSolVårochBlommor

Vilket svek av föräldrarna. 

Förhållande kan vara svårt för alla men det betyder inte att du är skadad. 

Massor som gillar att du kan klara dig själv, inte vill bli bjuden etc

Fortsätt så ska du se att du lyckas.

"Whether you think you can or  you think you can?t, you're right"
    Ford

• Zoegazz

Tror du behöver hjälp att bearbeta din barndom. Det är inte normalt att ha fått uppfostra sig själv. Kram

• Anonym (A)
    Anonym (ensam hemma) skrev 2024-10-02 20:14:28 följande:
    Ovalt självständig/övergiven som barn, omöjligt att ha relationer som vuxen?

När jag var liten fick jag ofta vara ensam hemma. Ibland av mer giltiga skäl, min mamma var ensamstående och jobbade i vården både kvällar, nätter och helger, så från ungefär 4 års ålder fick jag ofta klara mig själv. Förskola och lågstadie låg bara tvärs över gården/gatan så jag kunde till och med gå dit själv.

När jag var 11 blev vi vräkta från lägenheten där vi bodde, mammas lösning då var att jag fick flytta, ensam, till lantstället som hon ärvt, hon själv flyttade in hos sin dåvarande kille. Sedan dess har jag faktiskt inte pratat med henne annat än på våra födelsedagar och till jul och kanske någon gång till på året. Hon satte in pengar på ett kontokort till mig för alla mina utgifter tills jag började tjäna egna pengar vid 16. Jag har alltid fått klara allt praktiskt själv. Städa, tvätta, handla, laga mat. Missade jag någon av bussens tre avgångar på hela dagen så fick jag gå eller cykla 1,5 mil till skolan. Eller ta sparken eller skidorna på vintern.

Detta har gjort att jag kanske är övermåtta självständig. Jag har svårt att inte ta erbjudanden om hjälp som en förolämpning. Jag har svårt för att bli bjuden på saker. Och jag har svårt för relationer. Jag är 25 och alla försök till att bli ihop med någon har misslyckats, för att jag inte kan släppa kontrollen antar jag. Det tar inte lång tid innan alla killa springer åt andra hållet.

Är jag skadad för alltid?

Tror inte på att du fick bo själv i ett hus på landet. Inte för 15 år sedan, kanske om det varit på 50-60-talet eller tidigare, inte för 15 år sedan. 
  • Anonym (hmm)

HUUR märkte inte t.ex skolan att du bodde själv? år 2010?

• Anonym (ensam hemma)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-02 20:26:13 följande:

Vilket svek av föräldrarna. 

Förhållande kan vara svårt för alla men det betyder inte att du är skadad. 

Massor som gillar att du kan klara dig själv, inte vill bli bjuden etc

Fortsätt så ska du se att du lyckas.

"Whether you think you can or  you think you can?t, you're right"
    Ford

Jag hoppas på att lyckas någon gång. 
  • Anonym (ensam hemma)
    Anonym (A) skrev 2024-10-03 10:52:47 följande:
    Tror inte på att du fick bo själv i ett hus på landet. Inte för 15 år sedan, kanske om det varit på 50-60-talet eller tidigare, inte för 15 år sedan. 
    Du får tro vad du vill. 
  • Anonym (ensam hemma)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-03 10:57:27 följande:

De tänkte kanske som A ovan och avfärdade såna misstankar med "det är 2010, det händer inte".

Jag vet inte hur mycket andra föräldrar har med sina barns skolor men min mamma hade nog bara det på utvecklingssamtal I mellanstadiet och då pratade de ju om skolan, inte hur jag bodde. 
  • Anonym (ensam hemma)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-03 10:57:27 följande:

De tänkte kanske som A ovan och avfärdade såna misstankar med "det är 2010, det händer inte".

Jag vet inte hur mycket andra föräldrar har med sina barns skolor men min mamma hade nog bara det på utvecklingssamtal I mellanstadiet och då pratade de ju om skolan, inte hur jag bodde. 
  • Anonym (A)
    Anonym (ensam hemma) skrev 2024-10-03 11:59:08 följande:

Fast du var ju med på dessa samtal. Så skolan pratade inte med din mamma alls under lågstadiet? Ingen i skolan undrade varför du bodde själv, det måste ju dina kompisar vetat om? 

Dessutom, vilket barn gick till förskolan själv? 
  • Anonym (hmm)

Nu har inte jag jobbat i skolan så länge men jag skulle säga att jag har ganska bra koll på ungefär hur, var, och med vem de flesta av mina elever bor. Jobbar på mellanstadiet, pratar ofta med barnen om lite allt möjligt. Såklart att det är möjligt att någon totalt ljuger för mig och skolan eller så, men känns konstigt att man inte ens skulle misstänka nåt då?

Tvingade din mamma dessutom dig att ljuga om hur du bodde?

Nu är väl inte tråden till för att nysta i HUR det blev såhär eller hur det kunde fortgå, egentligen. Utan hur du tar dig framåt. Terapi solklart, säger jag. Bearbeta hur så många vuxna runt dig kunde svika dig så.

• Anonym (ensam hemma)
    Anonym (A) skrev 2024-10-03 13:14:26 följande:
    Fast du var ju med på dessa samtal. Så skolan pratade inte med din mamma alls under lågstadiet? Ingen i skolan undrade varför du bodde själv, det måste ju dina kompisar vetat om? 

Dessutom, vilket barn gick till förskolan själv? 
    Fast då bodde jag ju inte själv, utan med mamma, även om mamma inte alltid var hemma på nätterna. 

Och, på den gården? Många 4-5åringar gick till förskolan själva. Ännu fler sprang till sin avdelning medan föräldrarna lämnade yngre barn på småbarnsavdelningen.
  • Anonym (ensam hemma)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-03 13:44:36 följande:

Nu har inte jag jobbat i skolan så länge men jag skulle säga att jag har ganska bra koll på ungefär hur, var, och med vem de flesta av mina elever bor. Jobbar på mellanstadiet, pratar ofta med barnen om lite allt möjligt. Såklart att det är möjligt att någon totalt ljuger för mig och skolan eller så, men känns konstigt att man inte ens skulle misstänka nåt då?

Tvingade din mamma dessutom dig att ljuga om hur du bodde?

Nu är väl inte tråden till för att nysta i HUR det blev såhär eller hur det kunde fortgå, egentligen. Utan hur du tar dig framåt. Terapi solklart, säger jag. Bearbeta hur så många vuxna runt dig kunde svika dig så.

Tja, du säger det ju själv. De flesta. Inte alla. Mina skolor var dessutom inte så bra på mellan- och högstadiet, i mellanstadiet hade vi 5 klasslärare på 3 år.

Men du har rätt, idag undrar jag mer hur jag ska göra för att klara av en relation, som inte springer åt andra hållet för att jag inte klarar av att släppa min självständighet, eller vad det nu är som är fel på mig.

Jag får väl försöka hitta någonstans att gå i terapi. Fler har sagt det i tråden.
Svar på tråden Ovalt självständig/övergiven som barn, omöjligt att ha relationer som vuxen?