• Anonym (Toan)

Överdriver jag? Hygien

Istället för att ropa på mig gick sambon in i badrummet för att kolla om sonen spolat i toan, vilket han som vanligt glömt, så sambon lyfter alltså på toalocket och sedan trycker ned spolknappen.

Direkt efter går han tillbaka till köket och fortsätter fixa med disken. Jag tycker man bör tvätta händerna efter att ha rört vid toaletten, men jag kanske överdriver? Behöver jag sanera hela köket nu efter att han eventuellt kladdat runt med bakterier från toaletten? 

• Svar på tråden Överdriver jag? Hygien
  • mammabitch

Med vissas logik här är det konstigt att människor överlever alla bajsbakterier som virvlar runt överallt. Överdriven hygiennoja är nog på det hela ett störreproblem än en mikrob här eller där i dagen samhälle- utanför sjukvårdssammanhang och personer med starkt nedsatt immunförsvar förstås!

Vi är reda nanpassade till  våra närståendes bakterieflora och påverkas inte av den om inte någon har en smittsam infektion som calici.

Som redan skrivits - ja det hade väl varit fräscht att tvätta händerna när han tagit i toan, men sanering av köket, seriöst?

• Anonym
    EpicF skrev 2024-10-08 18:04:44 följande:
    Ja, samma med män fast där är det urin runt hela toaletten. 

Btw har jag aldrig varit med om att det har varit blod under toaletteingen... 
    Men så är du inte lokalvårdare heller.
    Och faktiskt är herrarnas inte så nerpissad som folk verkar tro.

Jag har jobbat med detta i tio år så något samband har jag nog lyckats se.
  • Anonym (Ren)

Jag är väldigt noga med hygienen och jag tycker det din sambo gjorde var äckligt. Jag hade tvättat mina händer efter och hade det varit min partner som gjorde så hade jag sagt till att jag tycker du borde tvätta händerna. Det är två som ska trivas i hemmet. 

Det är samma med de som kommer hem efter att ha handlat och inte tvättar händerna. Sen börjar de pyssla med saker i köket eller t o m lagar mat eller plockar ur diskmaskinen. Nä fy, inget för mig. 

Tycker inte att du överreagerar alls TS. 

• nihka
    Anonym (Toan) skrev 2024-10-06 20:37:28 följande:
    Överdriver jag? Hygien

Istället för att ropa på mig gick sambon in i badrummet för att kolla om sonen spolat i toan, vilket han som vanligt glömt, så sambon lyfter alltså på toalocket och sedan trycker ned spolknappen.

Direkt efter går han tillbaka till köket och fortsätter fixa med disken. Jag tycker man bör tvätta händerna efter att ha rört vid toaletten, men jag kanske överdriver? Behöver jag sanera hela köket nu efter att han eventuellt kladdat runt med bakterier från toaletten? 

Jepp. Full sanering. Glöm inte att desinficera den skitande ungen också Skrattande
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Ems)
    EpicF skrev 2024-10-08 17:20:11 följande:
    Det finns massor av både virus och bakterier på ytan. 
    Ja, och har vi otur blir vi sjuka om vi inte sköter hygienen. Vinterkräksjuka är t ex väldigt smittsam
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-10-08 18:10:36 följande:
    Men så är du inte lokalvårdare heller.
    Och faktiskt är herrarnas inte så nerpissad som folk verkar tro.

Jag har jobbat med detta i tio år så något samband har jag nog lyckats se.
    Nej, jag har aldrig påstått att jag är lokalvårdare. Faktum är att jag aldrig har jobbat som det. 

Nja, de herrtoalettet jag varit på genom åren har ca 80% varit nerpissade. 
  • EpicF
    Anonym (Ems) skrev 2024-10-08 18:24:39 följande:
    Ja, och har vi otur blir vi sjuka om vi inte sköter hygienen. Vinterkräksjuka är t ex väldigt smittsam
    Ja, och vinteräkrsjukan är under en viss tid av året...

Covid är också smittsamt, precis förkylningar, influensor m.fl
  • nihka
    Anonym skrev 2024-10-08 17:57:36 följande:
    Något annat som är fruktansvärt äckligt är damtoaletterna, med blodstänk under ringen. 
    Gissar att damerna inte fattar att det skvätter när det har mens men det kan jag lova att det gör.

Stinker fan gör det också.
    Då gissar du fel. Det är bl a därför man städar toaletter. Det skvätter både urin, blod och avföring upp på undersidan av ringen och är ett tecken på att personen sitter ner. Annars kan det även hamna uppe på toalettsitsen.
  • Anonym (Ems)
    EpicF skrev 2024-10-08 19:00:30 följande:
    Ja, och vinteräkrsjukan är under en viss tid av året...

Covid är också smittsamt, precis förkylningar, influensor m.fl
    Vad vill du ha sagt med det? Ja, smittorna ökar ju i perioder
  • Anonym (koffe)
    Anonym skrev 2024-10-08 17:57:36 följande:
    Något annat som är fruktansvärt äckligt är damtoaletterna, med blodstänk under ringen. 
    Gissar att damerna inte fattar att det skvätter när det har mens men det kan jag lova att det gör.

Stinker fan gör det också.
    Va gör du inne på damtoaletterna?  Är du en sån där shemale eller va det heter
  • EpicF
    Anonym (Ems) skrev 2024-10-08 19:02:24 följande:
    Vad vill du ha sagt med det? Ja, smittorna ökar ju i perioder
    Att även andra sjukdomar är smittsamma om man inte sköter hygienen.... vad trodde du?

Är det något allmänt på familjeliv att allt ska ifrågasättas? Även tydligt uppenbara saker? 🤔

Märkligt måste jag säga. 
  • Anonym (Ems)
    EpicF skrev 2024-10-08 19:03:57 följande:
    Att även andra sjukdomar är smittsamma om man inte sköter hygienen.... vad trodde du?

Är det något allmänt på familjeliv att allt ska ifrågasättas? Även tydligt uppenbara saker? 🤔

Märkligt måste jag säga. 
    Trodde att du hade nån poäng med att skriva det till mig. Du började med att kommentera mängden virus pch bakterier som kan göra en sjuk. Förstår inte riktigt var du vill komma
  • EpicF
    Anonym (Ems) skrev 2024-10-08 19:05:34 följande:
    Trodde att du hade nån poäng med att skriva det till mig. Du började med att kommentera mängden virus pch bakterier som kan göra en sjuk. Förstår inte riktigt var du vill komma
    Det stod klart och tydligt i inlägget...
  • Anonym (Ems)
    EpicF skrev 2024-10-08 19:35:59 följande:
    Det stod klart och tydligt i inlägget...
    Väldigt märklig argumentation.
  • Anonym
    Anonym (koffe) skrev 2024-10-08 19:03:09 följande:
    Jag städar dem om du missat det.
  • EpicF
    Anonym (koffe) skrev 2024-10-08 19:03:09 följande:
    På riktigt??? 
  • Anonym
    nihka skrev 2024-10-08 19:01:15 följande:
    Då gissar du fel. Det är bl a därför man städar toaletter. Det skvätter både urin, blod och avföring upp på undersidan av ringen och är ett tecken på att personen sitter ner. Annars kan det även hamna uppe på toalettsitsen.

Nej, jag gissar inte fel. Jag vet att det är så. 
    Damtoan är blodig under ringen, även kissig. 

Herrtoan är givetvis inte blodig och kisset som finns är inte under ringen.

Avföringsfläckar är det mycket sällan under ringen vare sig hos damerna eller herrarna.

Att det är därför man städar toan stämmer delvis, men det har fler anledningar än så också.

Du får gärna tjafsa vidare om du vill, men det förändrar liksom inte faktum.
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-10-10 11:43:08 följande:

Avföringsfläckar är det mycket sällan under ringen vare sig hos damerna eller herrarna.

Att det är därför man städar toan stämmer delvis, men det har fler anledningar än så också.

Nej, om det inte finns kiss under ringer på herrtoaletten så är det för att de inte sitter ner och kissar. 

Om damtoan är blodig och "kissig" under ringen är olika. Personligen har jag aldrig upplevt det hemma hos mig själv, mina föräldrar, sambos föräldrar, våra syskon eller på jobbet. Men det säger dock inte att det inte existerar. 
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2024-10-10 11:48:38 följande:
    Nej, om det inte finns kiss under ringer på herrtoaletten så är det för att de inte sitter ner och kissar. 

Om damtoan är blodig och "kissig" under ringen är olika. Personligen har jag aldrig upplevt det hemma hos mig själv, mina föräldrar, sambos föräldrar, våra syskon eller på jobbet. Men det säger dock inte att det inte existerar. 
    Folk är generellt mer renliga hemma än på offentliga toaletter. Det är liksom ej deras ansvar och då tenderar de att strunta i om man lämnar tex kiss på kant. 
  • nihka
    Anonym skrev 2024-10-10 11:43:08 följande:

Jaha. Så du lägger fram fakta och jag tjafsar...

Jo, du gissar fel. 

Du sa. "Gissar att damerna inte fattar att det skvätter". Givetvis vet vi att det skvätter. Vi städar ju våra egna toaletter.

Hur mycket det skvätter beror på om man sitter ner eller inte och naturligtvis på hur magen mår. På offentliga toaletter är det ofta högt tryck med fler besök per dag än toaletter hemma hos folk. Givetvis blir det smutsigt.

Bl a betyder därför och fler anledningar/delvis.
Svar på tråden Överdriver jag? Hygien