• Anonym (Anonym)

Akut remiss väntetid

Hur lång är väntetiden när man fått en akut remiss? 

• Svar på tråden Akut remiss väntetid
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-06 23:56:03 följande:
    Akut remiss väntetid

Allt från 30min till 3 månader, beroende på vem som skickar och var den ska. 
  • Mymlan82

Jag jobbar som medicinsk sekreterare och hanterar mycket remisser. Jag skulle råda dig att ringa till Neurologen och fråga hur lång väntetid det är och se om de kan påskynda det hela och beskriva lite varför. Fungerar inte detta kan du ringa mottagningen som du remitterats från och be dem skicka en "påskyndansremiss" vilket nog kan vara mer effektivt. Om du ringer Neurologen kan du i alla fall få veta hur lång väntetid det är.

Hoppas du får komma dit snart och lycka till! Neurologiska symtom kan ju skrämma upp en rejält. Förhoppningsvis är det bara en nerv i kläm eller så. 

• Mymlan82

För att hitta rätt nummer kan du ringa regionens växel och be att få tala med en sekreterare på Neurologen alternativt bli kopplad till deras vanliga TeleQ. 

• Anonym (V)

Beror helt på vart man ska. Eftersom det är olika tryck och efterfrågan på olika mottagningar. 

• Anonym (Jo)

För mig tog det en dag från vc till neurologen. Från neurolog till neurologi avdelning en dag efter svar på magneteöntgen. 

• Anonym (Olika)
    Mymlan82 skrev 2024-10-17 10:52:09 följande:

Jag jobbar som medicinsk sekreterare och hanterar mycket remisser. Jag skulle råda dig att ringa till Neurologen och fråga hur lång väntetid det är och se om de kan påskynda det hela och beskriva lite varför. Fungerar inte detta kan du ringa mottagningen som du remitterats från och be dem skicka en "påskyndansremiss" vilket nog kan vara mer effektivt. Om du ringer Neurologen kan du i alla fall få veta hur lång väntetid det är.

Hoppas du får komma dit snart och lycka till! Neurologiska symtom kan ju skrämma upp en rejält. Förhoppningsvis är det bara en nerv i kläm eller så. 

Jag håller inte med. Du vet ju inte ts symtom och har ingen aning om ifall ts har större behov av än tid än de som står före i kön. Neurologen har bedömt remissen och om inget ändrats är det helt meningslöst och massor av onödig administration att skicka en påskyndanderemiss.

Däremot kan förstås ts ringa neurologmottagningen för att få en idé om väntetiderna, och vid försämring innan dess prata med sin vårdcentral, eller akuten vid behov.
  • Mymlan82
    Anonym (Olika) skrev 2024-10-17 12:50:46 följande:
    Jag håller inte med. Du vet ju inte ts symtom och har ingen aning om ifall ts har större behov av än tid än de som står före i kön. Neurologen har bedömt remissen och om inget ändrats är det helt meningslöst och massor av onödig administration att skicka en påskyndanderemiss.

Däremot kan förstås ts ringa neurologmottagningen för att få en idé om väntetiderna, och vid försämring innan dess prata med sin vårdcentral, eller akuten vid behov.
    Ja, det kan stämma som du säger också. Det jag vet är att på min enhet skickas ofta påskyndanderemisser om patienten lider mycket av väntetiden. Men som du säger är nog det bästa att patienten ringer dit och frågar om kötien och då även frågar ifall en påskynanderemiss skulle göra någon skillnad i hens fall.
  • Anonym (Ssk)
    Mymlan82 skrev 2024-10-17 13:53:19 följande:
    Ja, det kan stämma som du säger också. Det jag vet är att på min enhet skickas ofta påskyndanderemisser om patienten lider mycket av väntetiden. Men som du säger är nog det bästa att patienten ringer dit och frågar om kötien och då även frågar ifall en påskynanderemiss skulle göra någon skillnad i hens fall.
    Påskyndanderemiss är det mest störande som finns och ofta hjälper det inte alls. 

Där jag kobbar hjälper en påskyndanderemiss precis noll. Det är enbart ett störande moment i vårt arbete. 
  • Anonym (Olika)
    Mymlan82 skrev 2024-10-17 13:53:19 följande:
    Ja, påskyndanderemisser skickas ofta men det ändrar ingenting (såvida inte något nytt tillstött). Allt det gör är att ta tid från en läkare för att läsa remissen, läsa på om patienten och skicka ett remissvar. Kön är som den är och de som väntar snällt i kön skall inte tryckas längre bak för att andra skriker högst.
  • Mymlan82
    Anonym (Ssk) skrev 2024-10-18 10:46:30 följande:
    Påskyndanderemiss är det mest störande som finns och ofta hjälper det inte alls. 

Där jag kobbar hjälper en påskyndanderemiss precis noll. Det är enbart ett störande moment i vårt arbete. 
    Aha, ja, kan förstå det. Lärorikt att se det så här från hur mottagarenheten upplever det också. Jag ska ta upp det med läkaren nästa gång jag stöter på ett diktat med en påskyndanderemiss och ställa frågan om det har uppkommit något nytt eller om det verkligen är nödvändigt att skicka den. Bra input. 
  • Anonym (Olika)
    Mymlan82 skrev 2024-10-18 11:48:28 följande:
    Aha, ja, kan förstå det. Lärorikt att se det så här från hur mottagarenheten upplever det också. Jag ska ta upp det med läkaren nästa gång jag stöter på ett diktat med en påskyndanderemiss och ställa frågan om det har uppkommit något nytt eller om det verkligen är nödvändigt att skicka den. Bra input. 
    Oftast är det en lätt utväg för läkaren när patienten kommer och klagar och vräker ur sig sin frustration att inger händer. Istället för att ta en lång diskussion om väntetider i vården säger man att "jag skickar iväg en ny remiss så går det nog snabbare", och patienten kan gå hem.
  • Anonym (ty)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-06 23:56:03 följande:
    Akut remiss väntetid

Där jag jobbar ska en akutremiss bedömas inom 24 timmar. Om ärendet verkligen är akut (det är ju min bedömning) så ska åtgärder sättas in inom tre dagar. Om ärendet inte bedöms som akut så är det åtgärd inom 30 dagar som gäller. Tyvärr lyckas vi inte alltid hålla det, så en del kommer att få vänta längre. 

Kan också bli så att man tvingas ta en ny remiss snabbare för att den är ny och väntetiden är reglerad, medan en pågående patient som har större behov får vänta för att väntetiden då inte är reglerad. 
Svar på tråden Akut remiss väntetid