• Anonym (Vill städa bättre och oftare)

Urdålig med att städa och komma igång med saker med övriga saker - Tips?

Jag skriver inte så bra, så jag hoppas att detta inte misstolkas att se ut som ett skämt.

Det är som så att jag är riktigt urdålig på att städa.

Diska kan jag göra och torka av spisen.

Men annars är jag riktigt, riktigt dålig. Köksgolvet kan se katastrofalt ut. Damm under säng och bakom möbler + väggkanterna där det är svårt att komma åt p.g.a tyngre objekt, så som möbler.

Jag har kommit på att jag är bra att städa och tycker egentligen det är kul att städa. Speciellt när det blir resultat och det luktar så fräscht och trevligt. Men att komma igång, är jag urdålig.

Idag t.ex kommer jag få besök. Då har jag städat rejält. Toan ser så fint ut, det kan bli bättre.

Köket är snyggare, skräp är borta.

Sovrum/vardagsrum är så mycket bättre.

Jag har dessvärre också problemet att vara organiserad. Jag har en liten garderob som ingår i lägenheten. Tycker det är jobbigt med den lilla garderoben. Då blir det som så att byxor och tröjor ligger i en enda högg. Oftast kan kläder ligga i min tvåsits soffa, som jag tycker bara är i vägen i min lilla etta.

P.g.a all kläder som ligger i soffan, är jag orolig att det stinker. Jag hatar att ha så mycket möbler och hatar att det finns så mycket kläder.

Jag kommer inte igång med städningen, om det inte finns en ordentlig orsak, mer än att ha det snyggt och fräscht. Så om jag inte få besök, så städar jag inte. Jag är så kass.

Hur ändrar man på sig?

Det där med att vara mer organiserad kan jag tänka mig hur jag kan lära mig. Idag kommer jag dessutom skaffa ett litet extra ''skåp'', så kan jag lägga mina övriga kläder i den, som inte behövs hängas i garderoben

Jag undrar annars hur man kan komma igång med städningen per atuomatiskt.

Hoppas tråden inte tas som ett skämt och att ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand! ^^

• Svar på tråden Urdålig med att städa och komma igång med saker med övriga saker - Tips?
  • Anonym (Bestämd dag)

Ha en dag i veckan då du sätter alarm på telefonen. Avsatt tid. Då SKA du bar göra det. Dammsuga, moppa, skura ur toan, göra rent badrum osv. Övriga dagar sköt det vanliga diskbänk, spis, toa, bädda osv. Ha en vana att när du använt något lägger du tillbaka på sin plats. Lägg inte bara någonstans.

Kasta ut onödiga möbler. Investera i en fin byrå där du kan förvara kläder. Rensa dina kläder. Skänk det du inte använder och kategorisera det. Klart!

• Anonym (Alicia)

Att ha mindre förvaring än vad man har saker gör det väldigt svårt att hålla snyggt. Har du råd att köpa mer förvaringsmöbler så börja där. 

Tänk efter vad du gillar för typ av förvaring. Själv gillar jag byrålådor. Andra gillar skåp med hyllplan eller att hänga saker på galgar. En del vill ha öppen förvaring där de ser sina prylar. Andra vill kunna stänga till och slippa se.

• Anonym (städare)

Anställ en städare en gång i veckan. Då är du tvungen att plocka undan lite innan städaren kommer plus att det blir jättefint när det är klart.

• Elis73

Några tips (från mig som är en rörig person, men ändå lyckats hitta sätt att hålla bra ordning): 

1. Ha få saker. Framför allt kläder tenderar att ligga framme och stöka till. Rensa bort massor och tillämpa principen "en in en ut". Kan du inte rensa så kan du testa att fylla lådor och ställa i förrådet. Och så byter du kläder lite då och då. Men i garderoben ska det vara luftigt och lätt att hitta och lägga in kläder efter användning och tvätt.
    2. Varje saker ska bo någonstans. Skapa platser och märk gärna upp. Jag köpte en märkmaskin med klisterremsor för ändamålet. (Hårfönen nedersta lådan till höger, t-shirtar i andra trådbacken, obetalda räkningar i den blå lådan till höger om skärmen, etc). Jag har specifika uppmärkta plastlådor för batterier, glödlampor, etc uppmärkta och staplade i en klädkammare. Går MYCKET snabbare att plocka när det finns en ledig plats att lägga det man städar bort på.
    3. Saker som används ofta ska ligga lättillgängligt. Saker som används sällan ska stoppas undan. Flyttar man på adventsljusstakarna fem gånger varje år så ligger de nog på fel plats....
    4. Ha en större låda för "diverse obestämt (onödigt) klutter". Har saken ingenstans att bo, så lägg i lådan. Du vet man i alla fall var man ska leta efter diverse skräp Då slipper man se eländet varje gång man öppnar en låda - eller gud förbjude kollar på köksbänken. BORT MED KLUTTER!
    5. Plocka/städa lite varje dag. Det kan vara 30 sekunder av något. Men tvinga igång beteendet och skapa en vana att ta saker direkt.
    6. Gör det enkelt att städa. Ha dammsugaren tillgänglig (inte undanställd längst in i ett städskåp bakom några hinkar och moppar). Robotdammsugare är toppen. Ha städservetter (eller trasor) framme och ta för vana att torka av saker varje dag. 
    7. Ha inte barn Eller jag skojar. Men barn i denna ekvation ställer till det. Under några år kanske man får acceptera att hemmet inte ser ut som i ett veckomagasin....

• Elis73

Förtydligande: mitt tips är alltså att göra det enkelt att aldrig få det så stökigt att det blir jobbigt. Skapa struktur för att få det ENKELT!

Elis73 skrev 2024-10-09 10:00:57 följande:

Några tips (från mig som är en rörig person, men ändå lyckats hitta sätt att hålla bra ordning): 

1. Ha få saker. Framför allt kläder tenderar att ligga framme och stöka till. Rensa bort massor och tillämpa principen "en in en ut". Kan du inte rensa så kan du testa att fylla lådor och ställa i förrådet. Och så byter du kläder lite då och då. Men i garderoben ska det vara luftigt och lätt att hitta och lägga in kläder efter användning och tvätt.
    2. Varje saker ska bo någonstans. Skapa platser och märk gärna upp. Jag köpte en märkmaskin med klisterremsor för ändamålet. (Hårfönen nedersta lådan till höger, t-shirtar i andra trådbacken, obetalda räkningar i den blå lådan till höger om skärmen, etc). Jag har specifika uppmärkta plastlådor för batterier, glödlampor, etc uppmärkta och staplade i en klädkammare. Går MYCKET snabbare att plocka när det finns en ledig plats att lägga det man städar bort på.
    3. Saker som används ofta ska ligga lättillgängligt. Saker som används sällan ska stoppas undan. Flyttar man på adventsljusstakarna fem gånger varje år så ligger de nog på fel plats....
    4. Ha en större låda för "diverse obestämt (onödigt) klutter". Har saken ingenstans att bo, så lägg i lådan. Du vet man i alla fall var man ska leta efter diverse skräp Då slipper man se eländet varje gång man öppnar en låda - eller gud förbjude kollar på köksbänken. BORT MED KLUTTER!
    5. Plocka/städa lite varje dag. Det kan vara 30 sekunder av något. Men tvinga igång beteendet och skapa en vana att ta saker direkt.
    6. Gör det enkelt att städa. Ha dammsugaren tillgänglig (inte undanställd längst in i ett städskåp bakom några hinkar och moppar). Robotdammsugare är toppen. Ha städservetter (eller trasor) framme och ta för vana att torka av saker varje dag. 
    7. Ha inte barn Eller jag skojar. Men barn i denna ekvation ställer till det. Under några år kanske man får acceptera att hemmet inte ser ut som i ett veckomagasin....

• AndreaBD

Du behöver ha rutiner. Städa på en bestämd dag i veckan, på en bestämd tid! Jag brukar städa på söndagar, efter lunch. Om jag råka ha något annat på en söndag, så gör jag det på lördag istället. 

Och du måste ha klart för dig hur och vad du städar. Jag brukar göra så här: Plocka undan, göra ren köksytorna (jag tvättar även av kylskåp, diskmaskin och mikro), städa badrum (toa och handfat och ytor, då och då andra ställen, inte golvet) sedan damma, damsuga och våttorka alla golv. 

Man ska städa uppifrån ner. Dvs. damma i hyllor och sånt innan man dammsuger. Annars kommer ju mer damm ner när man redan har dammsugit. 

• AndreaBD

Du kanske behöver köpa en gaderob till. Det finns också mycket grejer för att dela upp i garderoben, t.ex. på Ikea. 

Om du har mycket grejer omkring, försök hitta lösningar - fler förvaringsmöbler eller lagra en del i källare/förråd. Plocka undan lite varje dag, så att det inte är totalt kaos en gång i veckan. 

Förresten - det är sååå mycket lättare och går så mycket snabbare att städa om man inte har en massa grejer överallt. Så det kan vara värt att hitta lösningar om du har en massa grejer i vägen. Om det inte ligger saker på golven och om det inte står allt för mycket i hyllor så går det faktiskt väldigt snabbt, både att damma och att dammsuga. Har man mycket grejer så kan det ta dubbelt så lång tid. Minst. 

AndreaBD skrev 2024-10-09 10:10:35 följande:

Du kanske behöver köpa en gaderob till. Det finns också mycket grejer för att dela upp i garderoben, t.ex. på Ikea.

Det blev ingen garderob, men däremot blev det en liten byrålåda + en kista (stor - som man kan lägga kläder i och dylikt). Min lägenhet såg genast så finare ut!

Så himla glad.

Jag är dock orolig att vid kort tid kommer allt se ut katastrof ut. Jag skall städa senare idag, bara för att.

Jag vill ju ha det så dammfritt och fint som det är :)

Tack allihopa för fina svar!
  • Dexter dot com

Skriv en lista på vad som ska göras och hur ofta. Sen gör du ett veckoschema när det ska göras. Tex plocka undan saker och diska/torka kök varje dag innan du lägger dig, städa toalett varannan dag, damma/dammsuga/torka golv 1g/v osv. 
    Utan listor skulle jag inte få någonting gjort !

Fjärde dagen och lägenheten är fortfarande rent och fräscht!

Inga kläder liggandes någonstans. Min kista och det extra lilla byrålådan använts flitigt. Städningen är på topp.

Så fort jag ser någonting, tar jag fram dammsugaren och dammsugar upp det som behövs städas upp. Trasan använts och allt känns bara så bra!

Använder denna tråden, för att motivera mig själv, men också för att det känns så kul att skriva om. Jag har varit så hårt emot mig själv, när det kommit till städning. Alltid mått dåligt när jag kommit hem och så är det bara rörigt. Nu är det så fräscht och härligt!

Jag börjar kanske bli en ''städmani'' (förlåt till de människor som på riktigt har städmani). Jag städar och använder trasan hela tiden. Överallt. A
    Överallt ser så fint och härligt ut.

Jag kan äntligen ta in gäster helt spontant. Vilket jag gjorde med en kompis häromdagen. Det var så trevligt att överallt var så fint och härlig!

Skriver här, eftersom jag är så himla glad!

Svar på tråden Urdålig med att städa och komma igång med saker med övriga saker - Tips?