• Anonym (M)

Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?

Dottern är 15 och vill inte ha förälder med in, som det varit hittills. Har hon laglig rätt att bestämma det?

• Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Em)
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:54:48 följande:
    Du får tycka precis vad du vill. Men det är så ändå.
    Litar mer på psykolog och 1177 än på debattörer på familjeliv. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:54:13 följande:
    Det är just info om vårdkontakten jag pratar om, inte vad som sägs i terapin. Utan att ttrapin äger rum.

Vet inte om det är olika i olika landsting när det gäller åldrar och vad ungdomsmottagningen erbjuder. 
    Trådstarten handlar om att föräldern vill vara med i rummet under samtalet. Det är alltså en vårdkontakt som är känd av vårdnadshavaren. 

Har du en liten egen tråd vid sidan av alltså?

Det ska inte var olika i olika regioner (beteckningen landsting avskaffades 2020).

Här är lite mer allmän info från UMO

Får mina vårdnadshavare läsa min journal?

Vårdnadshavare brukar inte kunna få en kopia av din journal från ungdomsmottagningen om du inte vill det, även om du är under 18 år. Men de kan få det om det finns saker som de behöver veta för att kunna ta hand om dig på ett bra sätt.

Berätta för personalen om du är orolig för att dina vårdnadshavare ska få veta saker om dig, till exempel om du tror att du kan bli hotad eller straffad. Mottagningen får inte låta dina vårdnadshavare veta sånt som kan göra att du far illa.

Är du 13 år eller äldre har dina vårdnadshavare inte automatiskt tillgång till din journal på nätet.

• Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:58:11 följande:
    Utmärkt! Då bör du kunna läsa dig till att vi alla som skriver här kommer med den korrekta informationen. Vad du TYCKER om det är en helt annan fråga. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:49:25 följande:
    Jag fick infon från psykologen som sagt, men dubbelkollade såklart om det stämde. 

Jättebra om ungdomsmottagningar kan ge sexualkunskap, preventivmedel och försöka fånga upp barn som far illa. Men att ge en 13-åring samtalsterapi utan att involvera föräldrarna tycker jag är över gränsen
    Det för du tycka om du vill. Är inte du som bestämmer. Och den psykologen din dotter går till borde ta reda på fakta innan denne uttalar sig. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (ja) skrev 2024-10-10 13:58:33 följande:
    Trådstarten handlar om att föräldern vill vara med i rummet under samtalet. Det är alltså en vårdkontakt som är känd av vårdnadshavaren. 

Har du en liten egen tråd vid sidan av alltså?

Det ska inte var olika i olika regioner (beteckningen landsting avskaffades 2020).

Här är lite mer allmän info från UMO

Får mina vårdnadshavare läsa min journal?

Vårdnadshavare brukar inte kunna få en kopia av din journal från ungdomsmottagningen om du inte vill det, även om du är under 18 år. Men de kan få det om det finns saker som de behöver veta för att kunna ta hand om dig på ett bra sätt.

Berätta för personalen om du är orolig för att dina vårdnadshavare ska få veta saker om dig, till exempel om du tror att du kan bli hotad eller straffad. Mottagningen får inte låta dina vårdnadshavare veta sånt som kan göra att du far illa.

Är du 13 år eller äldre har dina vårdnadshavare inte automatiskt tillgång till din journal på nätet.

Oj, har du missat att det följde en diskussion efter ts? Då förstår jag att du blir förvirrad. Rekommenderar att läsa bakåt i tråden. Texten du kopierat svarar ju inte på frågan
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 13:58:11 följande:
    Du kan börja med att läsa på umo.se

Du också tipsa psykologen om denna sidan. Kan vara bra att läsa på lite innan man ger råd. 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 14:00:07 följande:
    Det för du tycka om du vill. Är inte du som bestämmer. Och den psykologen din dotter går till borde ta reda på fakta innan denne uttalar sig. 
    Inte läst något som motsäger det psykologen sa. 
  • Anonym (Babs)

Ge er inte, det här är kul! Sista repliken vinner!

• EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 14:03:33 följande:
    Inte läst något som motsäger det psykologen sa. 
    Umo.se motsätter sig det psykologen påstår. Men du vill förstås inte läsa där, då det visar att du har fel. 

Du kan också besöka valfri UM och fråga. 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-10-10 14:18:36 följande:
    Umo.se motsätter sig det psykologen påstår. Men du vill förstås inte läsa där, då det visar att du har fel. 

Du kan också besöka valfri UM och fråga. 
    Vi kan göra såhär. Vad är det Du påstår? Pratar du om återkommande samtalstrrapi på 13-15-åringar, med sekretess, eller något annat? 
  • Anonym (M)

Snälla starta en egen tråd, jag orkar inte ens leta rätt på de svar som faktiskt berör det jag frågade.

• EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 14:22:28 följande:
    Vi kan göra såhär. Vad är det Du påstår? Pratar du om återkommande samtalstrrapi på 13-15-åringar, med sekretess, eller något annat? 
    Jag kanske var otydligt, vilket jag inte tror då du redan har svarat, men jag påstår/vet att den psykologens påstående var fel. Dvs psykologen hade fel och gav dig fel info. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-10 14:02:31 följande:
    Oj, har du missat att det följde en diskussion efter ts? Då förstår jag att du blir förvirrad. Rekommenderar att läsa bakåt i tråden. Texten du kopierat svarar ju inte på frågan
    Vilken fråga menar du? Din missuppfattning?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ui)

Ingen aning, men jag hoppas verkligen det. 

Svar på tråden Har förälder rätt att vara med på psykologsamtal?