• Mellebullebus

Kan pappans snusande påverka bebisen?

Hej,

Jag & min sambo har en 7v bebis. Min sambo är en inbiten snusare och snusar vitt snus. Han har i princip alltid i en prilla förutom på natten. Kan detta påverka vår bebis på något sätt? Tänker på plötslig spädbarnsdöd. Kan nikotinet ?föras över? / påverka bebisen när de gosar, om han pussar bebisen på kinden, om han andas på bebisen, när bebisen ligger på honom? Någon annan som har en partner som snusar? Hur resonerar ni?

Kan tillägga att jag inte ammar då det inte fungerade, så bebisen äter endast ersättning och får därmed inget ?skydd? från amning som jag förstått ska vara bra(?)

Pappa, snus, bebis, psd, sids, vitt snus
  • Svar på tråden Kan pappans snusande påverka bebisen?
  • Hjälm

Tror du ska vara glad att din kille snusar.

Att sluta snusa när man har en bebis som sliter på en både mentalt och fysiskt är ingen bra ide!!!

• Aliona
    Mellebullebus skrev 2024-10-10 10:40:45 följande:
    Kan pappans snusande påverka bebisen?

Hej,

Jag & min sambo har en 7v bebis. Min sambo är en inbiten snusare och snusar vitt snus. Han har i princip alltid i en prilla förutom på natten. Kan detta påverka vår bebis på något sätt? Tänker på plötslig spädbarnsdöd. Kan nikotinet ?föras över? / påverka bebisen när de gosar, om han pussar bebisen på kinden, om han andas på bebisen, när bebisen ligger på honom? Någon annan som har en partner som snusar? Hur resonerar ni?

Kan tillägga att jag inte ammar då det inte fungerade, så bebisen äter endast ersättning och får därmed inget ?skydd? från amning som jag förstått ska vara bra(?)

Amning get inget skydd mot nikotin. 

Andra frågan kan jag inte svara på, men jag har ytterst svårt att tro att nikotin kan föras över från en snusare till en bebis när man gosar. Jag har aldrig hört någon varning om det iaf. 

• Anonym (M)
    Hjälm skrev 2024-10-10 10:43:30 följande:

Tror du ska vara glad att din kille snusar.

Att sluta snusa när man har en bebis som sliter på en både mentalt och fysiskt är ingen bra ide!!!

Bäst hade väl varit om han inte snusade alls!
  • Anonym (M)

Vågar inte svara på din fråga men tänker att så länge han inte pussar barnet i ansiktet med snus i munnen så har jag svårt att se hur det skulle skada på något sätt. Det är ju inte som med cigarettrökning där nikotinet sätter sig i kläder, hår och på huden. 

Snusning är väl mer skadligt för spermierna men det är ju lite sent att tänka på nu.

• Anonym (Ronja)

låt han inte gosa med bebisen med snus i mun.

• Cereal Killer

Det som kan vara farligt är om bebisen får tag i en använd prilla och stoppar den i munnen. Han måste vara supernoga med att alltid kasta dem på ett säkert ställe. Sen tas nedsvalt nikotin visserligen inte upp särskilt bra, utan faran är om barnet suger på den eller sätter i halsen.

Det är ingen fara att pussa på barnet med snus i munnen. 

Svar på tråden Kan pappans snusande påverka bebisen?