Anonym (What) skrev 2024-10-10 23:06:32 följande:
Låter som att du har känslomässigt omogna föräldrar, ledsen för din skull för det.
Mina föräldrar är också känslomässigt omogna men på annat sätt. De sa ofta att de älskade oss barn men visade det inte, något som påverkat mig grovt i vuxen ålder och något som jag jobbar med ständigt.
Har själv egna barn och skulle gå igenom eld för dem.
Mina föräldrar har nog aldrig nåja kanske en eller högst två gånger på 45 år sagt att de älskar mig. Prata känslor har de aldrig gjort och jag fick verkligen aldrig hjälp som barn, ungdom eller vuxen för all del med hur jag skulle tackla saker som händer i ett liv när man växer upp, vänner, pojkvänner, sambos och andra relationer som ju finns i ett liv.
Hur menar du med att dina föräldrar inte visade att de älskade dig? Hur tacklar du det som vuxen? Bra att du bryter cirkeln med dina egna barn.
Anonym (Nej...) skrev 2024-10-10 23:07:57 följande:
Nej, just de orden har jag aldrig hört men jag har aldrig behövt tvivla på att jag varit älskad, trots att jag är en "olycka".
Jag har själv barn, trots att jag aldrig varit direkt barnkär. Säger inte de sakerna du nämner till mina barn men berättar för dem dagligen hur älskade de är.
Jag var inte heller planerad och hela mitt liv har jag fått höra att de gifte sig för att jag råkade bli till. De bodde visserligen ihop då redan men jag får alltid höra att de gifte sig pga mig. Det har aldrig låtit glatt och positivt heller...
Men om du dagligen säger om att du älskar barnen så är det väl på samma spår som jag skriver om?
Anonym (Mjaa) skrev 2024-10-10 23:08:29 följande:
Hörde du motsatsen då? Om inte så verkar dina föräldrar gett dig en rätt neutral bild av barn.
Tyvärr så hörde jag motsatsen och har sen barnsben fått höra att barn är jobbiga, ett straff nästan och morsan har sagt tusen gånger att "skaffa aldrig barn för fan" och att det är tur att jag inte har barn osv i samma stil.
Är det verkligen neutralt att inte ge sitt barn känslan att vara önskad och det bästa som har hänt en?