• Anonym (Fisken de la fisken perspenjano...)

Alla unga kvinnor jag stöter på har ett förhållande, men unga män ofta singlar utan partner. Varför?

Tjenare allesammans, måste ta upp en grej här. 

Jag är en 26 år gammal pöjk och pluggar till sjuksköterska, nu läser jag sista terminen. Jag är väldigt socialCool och interagerar lätt med folk, både i skolan och i andra sammanhang. Jag är också ganska lyhörd och uppmärksam och snappar lätt upp information. 

En sak som slagit mig är att en stor del av alla yngre kvinnor verkar ha en partner, medans grabbarna i samma åldersspann oftare är singlar eller ensamma, ofrivilligt. Både i skolan och när jag är ute på praktiker, men också i andra sammanhang som på gymmet. 

Hur kommer det sig att det är så? Upplever ni samma sak? 
    För varje ung man borde det ju finnas och gå en ung kvinna. 

• Svar på tråden Alla unga kvinnor jag stöter på har ett förhållande, men unga män ofta singlar utan partner. Varför?
  • TvillingmammaVästgöte

Det föds ju fler pojkar, typ 106 pojkar på 100 tjejer. Dessutom har vi haft en stor invandringsvåg med övervikt av unga män, så just nu finns betydligt fler män per kvinna i Sverige.

• Xenia

Hur vet du att alla unga manliga singlar är det ofrivilligt? Finns ju män som inte vill hålla sig till en enda utan vara fria.

Och vilka har de unga kvinnorna som partners, är inte det just unga män? Eller är det så att deras partners är män som är 5-10 år äldre än de själva? I så fall kan förklaringen vara att män mognar senare än kvinnor och därför är redo för ett fast förhållande senare.

• Tukt

Om du slutade "stöta" på tjejerna kanske du skulle uppleva statistiken en smula annorlunda. 

• Anonym (U)

Har du missat att det är mansöverskott i Sverige?

• Anonym (Rob)

Vet inte vart du befinner dig. Men unga kvinnor flyttar oftare till storstäderna. Medan männen blir kvar.  Där till har du invandring av mest män. Plus att det föds fler män.

• Anonym (Em)

Mansöverskottet bland unga är ju verkligt. Men det finns också ett psykologiskt fenomen som gör att inställningen spelar roll. Du kan minnas/notera tjejer som har partner mer än killar som har partner (om du är intresserad av tjejer). 

Svar på tråden Alla unga kvinnor jag stöter på har ett förhållande, men unga män ofta singlar utan partner. Varför?