• Anonym (Lindis)

Hans ex är så svartsjuk

Ska försöka göra en lång historia kort, men jag och särbon har varit tillsammans i 2 år. Vi har i ca 1 1/2 år umgåtts med varandras barn då vi har barnen olika veckor. Varannan vecka har vi varit hos mig med mina barn och varannan vecka hos honom med hans barn vilket har funkat bra.
    Hans ex beter sig dock typ som att jag vore hans älskarinna. 

jag får inte gå på offentliga tillställningar som rör barnen, träningar matcher osv
    detta trots att mina egna barn vistas i samma anläggningar pga de håller på med samma sporter.
    några gånger har jag försökt säga hej till henne i idrottshallen när jag varit där med min son, för att visa att vi alla är vuxna. Men då har hon bara tittat ner i golvet och skickat arga sms till min särbo om att jag försökt hälsa och att jag inte borde vara där. Till detta kommer att hon hotar med Tingsrätten och att ta barnen ifrån Pappan så fort han inte gör som hon säger.
    nu har hon krävt att de byter vecka så att han och jag har barnen samma v, eftersom hon inte vill ha mig där i närheten av sina barn.

han har inget annat val än att acceptera, för annars kommer hon med hoten igen.
    Jag mår så dåligt av allt detta och funderar på att bara överge cirkusen. 

vad ska jag ta mig till? 

• Svar på tråden Hans ex är så svartsjuk
  • Anonym (S)
    Anonym (Lindis) skrev 2024-10-14 13:57:02 följande:
    Jag vet precis hur det funkar, problemet är att han TROR på henne till 100% 
    jag har försökt förklara för honom massor av gånger men det går liksom inte in.
    han säger bara att han inte kan riskera att förlora barnen
    om din partner inte tror sig, be honom ringa till socialen och rådfråga. 
  • Anonym (Socialsekreterare)
    Anonym (Lindis) skrev 2024-10-14 13:57:02 följande:
    Jag vet precis hur det funkar, problemet är att han TROR på henne till 100% 
    jag har försökt förklara för honom massor av gånger men det går liksom inte in.
    han säger bara att han inte kan riskera att förlora barnen
    Man kan ringa familjerätten anonymt och få höra vilka rättigheter man har som förälder samt vilken hjälp föräldrarna kan få om de inte kan komma överens. Det din man tror är en allmän missuppfattning, att kvinnan alltid har större chanser till att få barn, särskilt om hon jobbar på en social myndighet. 
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Sammalika!) skrev 2024-10-14 13:11:05 följande:

Förstår dig helt och hållet fast för min del är det bonusmamman som hatar mig.
    Jag är inte ett dugg intresserad av att ta tillbaka mannen jag lämnade och vill inte ha honom om någon så kastade honom efter mig. Inte ens om han var siste mannen på jorden. 
    Ändå ska hon hata mig och bete sig som värsta psykot. Jag vill inte umgås med dem utan jag vill bara ha en vettig kommunikation kring barnen och att vi inför barnen beter oss som normala hövliga vuxna.
    Det går inte.

Hon snokar, gräver, letar, anfaller helt utan grund och omgivningen står helt förundrad över vad hon håller på med. 
    Varför hon ser det som sin uppgift att fostra mig begriper jag inte alls - ingen annan heller mer än hon själv troligen. När hennes anfall inte triggar mig tillbaka alternativt att jag dansar efter hennes pipa, så kör hon med att hon gör det av omtanke om mig. Har jag bett om hennes omtanke?

Jag har i alla år hävdat att båda de två borde vara glada och tacksamma för att jag lämnade honom för annars hade de ju aldrig fått möjligheten att träffas och bli tillsammans. Inget jag sagt till dem utan jag har bara sagt att jag är glad att de har träffats och att jag är tacksam för att barnen har henne i sitt liv. 

Är inte längre tacksam över att de har henne i sitt liv för de avskydde henne långt innan hon började ge sig på mig. Barn är inte dumma även om vissa vuxna verkar tro det. Och nu är de så pass gamla att de inte är lättduperade småbarn utan detta biter bara både henne och deras far i baken en dag.

Min strategi är i möjligaste mån att bemöta henne med tystnad och de situationer som det inte går så talar jag bara i låg ton om att x-maken får ta saker med mig om det är något viktigt.

Oj vad arg hon blir...

Hon vill få en reaktion. Hon vill provocera fram något som kommer att användas mot dig. 

Bra att du inte låter dig luras in i något som kommer att bli till din nackdel. 

• Anonym (Sammalika!)
    Anonym (Göran) skrev 2024-10-14 17:20:34 följande:

Hon vill få en reaktion. Hon vill provocera fram något som kommer att användas mot dig. 

Bra att du inte låter dig luras in i något som kommer att bli till din nackdel. 

Senast vill hon ha det till att jag typ viker ut mig på nätet, vilket hon även skrivit till äldsta sonen om (otroligt korkat med det skrivna bevis på tramset) Och att hon vill skydda barnen och även omtanke om mig för alla män är inte snälla...

Jag har definitivt inte vikt ut mig, inte i närheten ens och sonen följer mig på alla sociala medier osv och är helt på min sida i den frågan. 
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Sammalika!) skrev 2024-10-15 08:47:56 följande:
    Senast vill hon ha det till att jag typ viker ut mig på nätet, vilket hon även skrivit till äldsta sonen om (otroligt korkat med det skrivna bevis på tramset) Och att hon vill skydda barnen och även omtanke om mig för alla män är inte snälla...

Jag har definitivt inte vikt ut mig, inte i närheten ens och sonen följer mig på alla sociala medier osv och är helt på min sida i den frågan. 
    Det där bör nästan polisanmälas, eller minst orosanmälas!
  • Anonym (Sammalika!)
    Anonym (Ui) skrev 2024-10-15 16:38:12 följande:
    Det där bör nästan polisanmälas, eller minst orosanmälas!
    Hade sönerna varit i låg-mellanstadieålder hade jag socanmält.
    Så länge hon inte sprider sin dynga vidare så tänker jag inte polisanmäla.
    Inte denna gång, men upprepas det...
  • Anonym (Lindis)

Tack för alla svar, jag landar mer och mer i att det inte finns någon framtid i detta.
    Jag har en fungerade relation till mina barns Pappa (och hans nya fru), vi har fasta veckor, rutiner och bestämt i förväg vem som har barnen jul/nyår osv.
    Vi kan kommunicera och jag är såå tacksam och glad för att mina barns bonusmamma finns och kan ställa upp ibland när det krisar.
    I min särbos fall är det bara kaos fortfarande och jag känner att jag inte orkar med detta mer.
    Det är fler saker som jag inte skrivit om tidigare, min särbos ex kräver bla att de ska ha uppesittarkväll och julfirande tillsammans. (senast midsommar hade vi ett storbråk om också för det skulle firas med exet och barnen)
    Så nej det får räcka nu, stort misstag detta från min sida att låta detta gå så långt.
    Jag borde kastat in handduken för länge sedan
    Alla får ju göra som de vill i sina familjer men jag vill ha ett liv där alla beter sig som vuxna och en sambo/särbo som ser mig som en del av sin familj

• Anonym (Nilla)
    Anonym (Lindis) skrev 2024-10-16 07:58:11 följande:

Tack för alla svar, jag landar mer och mer i att det inte finns någon framtid i detta.
    Jag har en fungerade relation till mina barns Pappa (och hans nya fru), vi har fasta veckor, rutiner och bestämt i förväg vem som har barnen jul/nyår osv.
    Vi kan kommunicera och jag är såå tacksam och glad för att mina barns bonusmamma finns och kan ställa upp ibland när det krisar.
    I min särbos fall är det bara kaos fortfarande och jag känner att jag inte orkar med detta mer.
    Det är fler saker som jag inte skrivit om tidigare, min särbos ex kräver bla att de ska ha uppesittarkväll och julfirande tillsammans. (senast midsommar hade vi ett storbråk om också för det skulle firas med exet och barnen)
    Så nej det får räcka nu, stort misstag detta från min sida att låta detta gå så långt.
    Alla får ju göra som de vill i sina familjer men jag vill ha ett liv där alla beter sig som vuxna och en sambo/särbo som ser mig som en del av sin familj

Jag förstår dig, hade inte heller orkat med det.

Att ha uppesittarkväll med exet och strunta i dig, som är hans partner?
    Midsommar också sen...

Tur att ni är särbo iallafall, då är det "bara" att säga tack och hej.
    Vänta bara, det kanske står en ensam och övergiven man på din trappa och saknar kon i sitt tomma bås efter en tid.
    Säg åt honom då att slänga in exet där, och ungarna i kalvbåset.

Heja dig!
    Det finns fler män, män som har vett att uppskatta och inkludera sin partner.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lindis) skrev 2024-10-16 07:58:11 följande:

Men vänta? Va? Åker han iväg på uppesittarkvällar med sitt ex utan att du ens får vara med? Det där låter helt sjukt! Han borde sätta ner foten och gör han inte det är det inte mycket att ha faktiskt. 
  • Anonym (Lindis)
    Anonym (S) skrev 2024-10-16 11:32:07 följande:
    Men vänta? Va? Åker han iväg på uppesittarkvällar med sitt ex utan att du ens får vara med? Det där låter helt sjukt! Han borde sätta ner foten och gör han inte det är det inte mycket att ha faktiskt. 
    Nej jag får absolut inte följa med, jag får ju inte ens vistas på offentliga platser där hon eller barnen är för henne
  • Anonym (S)
    Anonym (Lindis) skrev 2024-10-16 12:04:46 följande:
    Nej jag får absolut inte följa med, jag får ju inte ens vistas på offentliga platser där hon eller barnen är för henne
    Din särbo lämnar dig de gångerna för att vara med sitt ex? Helt sjukt. Du förtjänar bättre. Du förtjänar någon som väljer dig. Vist kan det vara bra att samarbeta med sitt ex, men exet motarbetar ju. 
Svar på tråden Hans ex är så svartsjuk