• Anonym (Hanna)

Pojkvän har sår på penis

I veckan så duschade jag och min pojkvän tillsammans och såg då att han har små sår på sin penis. Han sa att det gjorde ont när det kom vatten på såren.
    Han har som en ljusare rodnad vid penisroten och ovanpå den små sår som dyker upp emellanåt.
    Jag har själv besvär i underlivet med sveda och klåda men när jag varit och kollat upp mig ser dom inget. Dom tog för olika könssjukdomar på mig som klamydia, mykoplasma, svamp, herpes och gonorre som var negativt
    Vad tror ni det kan vara?

• Svar på tråden Pojkvän har sår på penis
  • Anonym (Hanna 2)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-10-15 12:37:54 följande:
    Han har aldrig varit till läkaren och kollat upp sig, bara jag som har gått regelbundet till gynekologen. Önskade att han kunde ringa men kan samtidigt inte tvinga honom. Han lovade mig två gånger men tar aldrig tag i det, så man blir lite besviken.
    Det är oansvarigt både mot dig och honom. Neka sex tills han gått till läkare och fått veta vad det är. 
  • Anonym (Herpes)

Angående herpes så är det ett lurigt virus. De allra flesta bär redan på viruset men långt ifrån alla får symtom. Att ditt prov var negativt säger egentligen inget om din partner har det eller inte. 

Det finns också två olika herpesvirus, det ena förekommer oftast runt munnen, det andra i underlivet men det förekommer tvärtom. 

När jag var 20 ish och hade pojkvän fick jag herpes i underlivet ett par ggr. Oftast var det efter att vi haft sex flera gånger och där jag antingen inte varit tillräckligt våt eller kåt.

Var hos gyn som sa ?det här är herpes? och medicinen jag fick fungerade väldigt bra. Dock så visade testet negativt för herpes. De testade för herpes typ 2 men eftersom jag läst nu att typ 1 förekommer i underlivet kanske det lika gärna kan ha varit det? Hursomhelst - det kan inte ha varit något annat. Min pojkvän blev aldrig smittad, dvs han fick aldrig några sår under vår relation. Men han kan fortfarande ha viruset i kroppen. Det verkar  som att viruset triggas från/av dig själv genom t ex stress, fysisk (som sex när man inte har lust) men även mental. 

Efter den relationen har jag aldrig haft herpes igen. Inte någonstans på min kropp. Jag var ung, hade ibland sex fast jag inte var sugen, mådde inte så jättebra i mig själv osv. Tror definitivt att det var det som triggade det hos mig. 

• FtS70

Köp ett hemtest till honom. Det finns andra anledningar till liknande problem som är betydligt allvarligare.

• Anonym (JB)

Men jisses, ha inte sex med honom! Och särskilt inte utan kondom!

• Anonym (Hanna)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-15 16:40:15 följande:

Men jisses, ha inte sex med honom! Och särskilt inte utan kondom!

Har inte haft sex med honom sedan han berättade och det har nu gått 2 månader. Han har inte sagt att han har haft sår men han har tydligen haft det till o från i några månader och inte berättat förrän nyligen. Pratade med han igår och sa att han måste kolla upp sig så förhoppningsvis så gör han det.
  • Anonym (Hanna 2)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-10-17 15:53:44 följande:
    Har inte haft sex med honom sedan han berättade och det har nu gått 2 månader. Han har inte sagt att han har haft sår men han har tydligen haft det till o från i några månader och inte berättat förrän nyligen. Pratade med han igår och sa att han måste kolla upp sig så förhoppningsvis så gör han det.
    Det låter misstänksamt att han själv inte har velat kolla upp vad det kan vara 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Hanna 2) skrev 2024-10-18 10:45:01 följande:
    Det låter misstänksamt att han själv inte har velat kolla upp vad det kan vara 
    Ja såklart man funderar varför han inte vill och för min del så har detta påverkat vår relation väldigt mycket från min sida. Funderar mycket på varför han har hållt det hemligt och jag har ändå varit väldigt öppen med mina besvär och frågat han väldigt mycket om han känner av något men han har alltid sagt nej. Men så har det kommit fram att han har besvär och sen sagt att han aldrig varit otrogen, men tankarna finns såklart där ändå.
  • Anonym (Hanna 2)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-10-18 12:23:23 följande:
    Ja såklart man funderar varför han inte vill och för min del så har detta påverkat vår relation väldigt mycket från min sida. Funderar mycket på varför han har hållt det hemligt och jag har ändå varit väldigt öppen med mina besvär och frågat han väldigt mycket om han känner av något men han har alltid sagt nej. Men så har det kommit fram att han har besvär och sen sagt att han aldrig varit otrogen, men tankarna finns såklart där ändå.
    Det låter som om han ljuger för dig men sen kan man ju aldrig veta om han bara inte tagit det på allvar och kollat upp det för att han vet att det inte är någon könssjukdom Och inget allvarligt. Ha inte sex med honom för rån han testat sig inte ens med kondom.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Hanna 2) skrev 2024-10-18 12:42:15 följande:
    Det låter som om han ljuger för dig men sen kan man ju aldrig veta om han bara inte tagit det på allvar och kollat upp det för att han vet att det inte är någon könssjukdom Och inget allvarligt. Ha inte sex med honom för rån han testat sig inte ens med kondom.
    Ja kommer inte ha sex med honom förrän han kollar upp det, tack för svar! 
  • Anonym (Ultimatum)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-10-15 12:37:54 följande:
    Han har aldrig varit till läkaren och kollat upp sig, bara jag som har gått regelbundet till gynekologen. Önskade att han kunde ringa men kan samtidigt inte tvinga honom. Han lovade mig två gånger men tar aldrig tag i det, så man blir lite besviken.
    Nej men skärpning! Ställ ultimatum, snälla någon. 
  • Anonym (Man)

Jag kan få som små sår kring hela snoppen nedanför ollonet, just där insida förhud ansluter. Det är den bredaste delen bortsett från ollonet.
    Det ser bara ut som en rodnad men svider när jag duschar. Det uppstår vid penetrerings sex. 

Jag kan få sprickor även om jag onanerar flera ggr på kort tid. Med liknande effekt. 

Min sambo är vanligtvis ganska torr, så det krävs hjälpmedel. Samtidigt som jag kanske har något större än normalstorlek gällande bredden.

Ingen skillnad om jag är förkyld eller ej. Jag får alltid detta besvär.

• Lynx123
    Anonym (Man) skrev 2024-10-19 09:17:44 följande:

Jag kan få som små sår kring hela snoppen nedanför ollonet, just där insida förhud ansluter. Det är den bredaste delen bortsett från ollonet.
    Det ser bara ut som en rodnad men svider när jag duschar. Det uppstår vid penetrerings sex. 

Jag kan få sprickor även om jag onanerar flera ggr på kort tid. Med liknande effekt. 

Min sambo är vanligtvis ganska torr, så det krävs hjälpmedel. Samtidigt som jag kanske har något större än normalstorlek gällande bredden.

Ingen skillnad om jag är förkyld eller ej. Jag får alltid detta besvär.

Och du har testat negativt för herpes?
  • Anonym (B)
    Anonym (Hanna 2) skrev 2024-10-14 20:35:25 följande:
    Man kan ju annars köra med kondom under herpesutbrotten. 
    Inte konstigt att så många smittas med herpes...

www.1177.se/sjukdomar--besvar/konsorgan/konssjukdomar/herpes-i-underlivet/

Det kan till exempel synas blåsor vid ollonet men viruset finns även vid penisroten. Därför ger kondom eller slicklapp inget säkert skydd vid sexuell kontakt med någon som har herpes.

• Anonym (Man)
    Lynx123 skrev 2024-10-19 10:48:04 följande:
    Och du har testat negativt för herpes?

Nä, tanken har inte slagit mig. Har du?
    Problemet uppstår direkt efter samlag, aldrig annars utöver om jag har onanerat många ggr samma dag. Men då kan det bli synlig sprickbildning. 

Enl. vårdguiden kommer herpesen lite då och då. Det har aldrig drabbat mig. Om jag inte haft sex.

Om TS ser att sin sambo har dessa sår utan att de haft sex så har ha säkert herpes.

• Anonym (S-G)

Hans ovilja att testa sig gör att jag misstänker att han varit otrogen.

Svar på tråden Pojkvän har sår på penis