• Anonym (Anonym)

Lämna eller stanna?

r sambo sedan drygt två år med en man som är helt underbar på alla sätt. Han gör verkligen allt för mig och är extremt omtänksam, kärleksfull, snäll och fantastisk på alla sätt. Det finns verkligen ingenting att klaga på, utan han lämnar mig nästan mållös varje dag över hur underbar en människa kan vara. Jag märker att han älskar mig över allt annat vilket han också säger hela tiden.
    MEN.
    Det har kommit fram att han varit otrogen i sina senaste två förhållanden och då vid flera tillfällen.
    Vi har pratat väldigt mycket om det här och han har förklarat hans sida av det. Hur olycklig och fel ute han varit och hur oerhört han skäms över att inte bara ha lämnat de förhållandena som han borde ha gjort utan istället sökt sig utanför.
    Jag ser att han skäms och han gör allt för att få mig att förstå att han har gjort en helomvändning i livet. Han har gått hos psykolog. Han ger all sin tid och energi till mig. Inte för att jag krävt det, utan för att han vill. Han delar allt i livet med mig, han har skänkt en stor andel av en fastighet till mig för att visa på att han satsar långsiktigt och inte kommer att svika.
    Vi är båda i medelåldern och har inga krognätter eller sånt som lockar utan vi är mest hemma eller ute och reser tillsammans så det har aldrig varit så att jag behövt undra var han är eller med vem.

Men ändå.
    Jag kan inte släppa det för det går så heeelt emot alla min värderingar och över vad jag kanske klarar av att veta om min partners bakgrund. Jag skulle ALDRIG ha inlett en relation med honom om jag vetat om det här från starten.
    Once a cheater, always a cheater är min inställning och jag ser egentligen inga förmildrande omständigheter. Människor med det beteendet får jättegärna bli ofrivilligt olyckligt singel resten av sitt liv är väl vad jag tycker.
    Mina ganska svart-vita tankar och bestämda åsikter gör att vi nu kört fast i vår relation då jag känner avsmak för min sambo.
    Går det ens att lägga såna här tankar bakom sig och hitta tillbaka till en kärlekoch lita på att en människa faktiskt kan förändras?
    Har svårt att hitta någon att prata med om det här och ventilera mina tankar för hur tar man ens upp ett sånt här problem med sina närmsta?

• Svar på tråden Lämna eller stanna?
  • Anonym (Stå upp för dina åsikter)

Tycker du "Once a cheater, always a cheater" så är väl beslutet enkelt. 

Antar att du heller inte vill leva med någon du känner avsmak för?

Ta besut nu och gå vidare i ditt liv

• Anonym

Det där med "once a cheater, always a cheater" stämmer inte.
    Det är jag själv ett levande bevis på.

Den stora och avgörande är varför han gjorde det och hur länge sedan det var.
    Jag ser ju till mig själv som var otrogen som ung för att jag var för feg för att göra slut så jag inledde ett parallellförhållande med en annan. Som jag bara utnyttjade för att våga.

Detta var länge sedan och idag skulle jag inte för alla pengar i världen svika min älskade man. 

Väljer du att lämna så hoppas jag att du ger tillbaka det du så generöst har fått.

• Anonym (fdPåJakt)
    Anonym skrev 2024-10-15 08:58:38 följande:

Jag ser ju till mig själv som var otrogen som ung för att jag var för feg för att göra slut så jag inledde ett parallellförhållande med en annan. Som jag bara utnyttjade för att våga.

Detta var länge sedan och idag skulle jag inte för alla pengar i världen svika min älskade man. 

Väljer du att lämna så hoppas jag att du ger tillbaka det du så generöst har fått.

Jag håller helt med. Jag har haft en liknande situation; var otrogen i min förra relation (sista åren), men skulle aldrig ta ett snedsteg i mitt nya nuvarande förhållande.

Det finns säkert en del som är notoriskt otrogna, men jag tror också att det finns många av oss som gjort det av helt annan anledning.

Om TS lever ett lyckligt liv tillsammans med sin man, tycker jag att hon borde försöka fortsätta, trots hans brokiga förflutna.
  • Anonym
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-10-15 09:06:22 följande:
    Jag håller helt med. Jag har haft en liknande situation; var otrogen i min förra relation (sista åren), men skulle aldrig ta ett snedsteg i mitt nya nuvarande förhållande.

Det finns säkert en del som är notoriskt otrogna, men jag tror också att det finns många av oss som gjort det av helt annan anledning.

Om TS lever ett lyckligt liv tillsammans med sin man, tycker jag att hon borde försöka fortsätta, trots hans brokiga förflutna.
    Det som är nödvändigt är att hon verkligen måste bestämma sig för att lägga detta bakom sig.
    Mannen i fråga hade inte skänkt henne delar av sin fastighet om han inte menade 100% allvar.

Men, ska detta skava som ett skoskav så kommer relationen att braka förr eller senare. Vet ts med sig att hon inte kan komma förbi hans historia så är det bättre att lämna. OCh då även ge tillbaka den mycket generösa gåvan.
  • Dexter dot com

Du kan ju inte leva i en relation du känner avsmak för så det bästa är ju att du lämnar honom eller ta en paus där du söker hjälp att bearbeta dina känslor.

• Anonym (Trångsynt)

Tråkigt att du är så trångsynt. Du gillar problem. Du gillar kaos. Därför skapar du problem i din hjärna av något som inte är ett problem. Du är så otroligt bortskämd. Fokusera på det som verkligen är istället för den trasiga kartan du har i ditt huvud så ska du se att livet blir bra mycket roligare att leva.

• EpicF
    Anonym skrev 2024-10-15 08:58:38 följande:

Det kan stämma, men inte för alla. Så att säga som ts säger är fel. Även om det kan stämma för hennes partner. 
  • Xenia

Frågan är varför han varit otrogen, det verkar ju ha varit ett mönster? Att han har gått hos en psykolog tycker jag är ett gott tecken, han vill verkligen bryta detta mönster. Vad sade psykologen, de måste väl har pratat om orsaken?

Jag tycker inte det är något positivt att tänka så svart-vitt som du. Den här mannen har berättat, hur vet du att inte näste man gjort samma sak men inte berättar om det?

Jag tycker faktiskt du själv borde prata med en psykolog för att både bearbeta och försöka bli av med din misstro.

Ni kan hursomhelst inte fortsätta om du känner avsmak för honom.

• Lynx123

Om du mår så dåligt av det är det nog bäst att avsluta. Annars kan ni nog jobba er igenom det med en parterapeut.

• Anonym (Anonym)

Vill göra ett tillägg till inlägget att de otrohetsaffärer han haft i sina förhållanden har inte varit ONS utan kortare och längre förhållanden med flera olika kvinnor han sökt upp på olika dejtingsidor. Kan ju också poängtera att de två förhållanden jag nämnde att han varit otrogen i har båda varit långa förhållanden som varat i många år och är därför också i princip alla seriösa förhållanden han haft innan mig. 
    Så även om han är underbar NU så finns ju såklart tanken att han kommer göra så igen. 
    Men känns också märkligt att avsluta ett förhållande för något man tror KANSKE kommer kunna hända. Jobbigt läge när tilliten får sig en rejäl törn såhär.
    Är det ingen annan som kämpat sig igenom sånt här som har en nyanserat tanke eller är det mest bara hårda ord och småspydiga kommentarer här?

• Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-15 13:30:44 följande:

Vill göra ett tillägg till inlägget att de otrohetsaffärer han haft i sina förhållanden har inte varit ONS utan kortare och längre förhållanden med flera olika kvinnor han sökt upp på olika dejtingsidor. Kan ju också poängtera att de två förhållanden jag nämnde att han varit otrogen i har båda varit långa förhållanden som varat i många år och är därför också i princip alla seriösa förhållanden han haft innan mig. 
    Så även om han är underbar NU så finns ju såklart tanken att han kommer göra så igen. 
    Men känns också märkligt att avsluta ett förhållande för något man tror KANSKE kommer kunna hända. Jobbigt läge när tilliten får sig en rejäl törn såhär.
    Är det ingen annan som kämpat sig igenom sånt här som har en nyanserat tanke eller är det mest bara hårda ord och småspydiga kommentarer här?

Exakt vad i mina kommentarer ser du som hårt eller småspydigt?

Iom detta tillägg så skulle jag nog allvarligt överväga att gå skilda vägar. Det är ju inte några små snedsteg utan planerat och organiserat att vara otrogen.

När du går, ge tillbaka den dyrbara gåvan.
    Annars är du inte ett dugg bättre själv.
  • Anonym (Arne)

Snacka om att problematisera er relation i onödan. Ibland blir man inte klok hur en del kvinnor resonerar. Du lever med en man som verkar vara fantastiskt, men ändå lyckas du hitta problem utefter hans tidigare liv? Hur orkar du med dig själv TS?

• Anonym (orion)

När han är typen som direkt jagar kontakter på dejtingsidor mens han är i förhållanden och då etablerar parallella förhållanden under längre tid utan att göra slut, så är oddsen nog inte så höga för att det inte skulle vara ännu ett fall av 'once a cheater, always a cheater'. 

Vore kanske lite större hopp om det var ONS, eller han hade haft osnygga avslut genom att ha affärer med kvinnor i sin bekantskapskrets.

Det enda positiva är väl att han själv kommer med en rätt så sanningsenlig varudeklaration på sin personlighet, när han kunde ha sagt något helt annat.
  • Anonym (J)

Jag är nog inte lika svart vit som du men förstår hur Du känner. En oseriös relation blev seriös för mig och nu lever jag med en man som har ett mörkt förflutet. Han hade också bra ursäkter till sitt tidigare dubbelliv. Vår relation är en helt annan än den han hade förut, men det skaver inom mig att han egentligen och förmodligen inte går att lita på i vissa lägen. Men alla kan vara otrogna. Även de som inte varit otrogna ännu kan vara det i framtiden. Otrohet finns överallt mörkt nog och många har lik i garderoben. Du kommer aldrig hitta någon perfekt. Om du tror att ni har vad som krävs för stark och lång kärlek så är det kanske värt risken. 
Svar på tråden Lämna eller stanna?