Anonym (Jag vet inte) skrev 2024-10-16 15:00:38 följande:
Jag vet att jag är kaos. Jag medicinerar mot min ADHD och har regelbunden kontakt med vården. Jag vill så mycket med mitt liv men har en så tung ryggsäck över dumma saker jag gjort eller situationer jag har hamnat i. Jag vill vara en bra flickvän. Jag vill ha energi. Jag vill inte vara normal men jag önskar ibland att min kille inte hade mig och kan inte se varför han stannar med mig.
Alla kan ha kaos ibland, uppleva ett kaos, känna ett kaos.
Ok, du har en diagnos, ok, du medicinerar. Bra.
Du har regelbunden kontakt med vården. Bra. Frågan du bör ställa dig där dock, hjälper det? Vad kommer ni fram till? Vad kommer du fram till?
Samtalsstöd? Terapi? KBT? Allt behöver inte gå via vården... har man ekonomi så finns det privata alternativ. Har man inte "ekonomi", så kan man vända sig till kyrkan (utan att man måste vara "religiös").
Själv så slår jag ett slag för just samtalsstöd. Piller i all ära, men ett fysiskt samtal, där någon lyssnar, där någon ger stöd, där någon "utmanar", där man kan hitta nycklar och verktyg.
Alla har vi en ryggsäck. Det blir tillslut upp till dig om du vill gräva i den? Tömma den på skit? Och därmed göra den lättare att bära! Och kanske rent av kasta bort den! Då var då! Nu är nu!
Vara mer i nuet, snarare än i det förgångna! Se det fina du har (dina barn, din pojkvän). Blicka framåt i lagom takt!
Eftersom din pojkvän verkar stanna kvar, eftersom du beskriver han på ett vänligt sätt, så är du säkerligen en bra flickvän (i hans ögon).
Energi kommer inte som manna från himlen... Kan kräva livsstilsförändringar! Kost, sömn, träning, en hobby eller två. Och säkerligen i ditt fall - ta hand om ditt mående och ditt bagage. Stress och dåligt mående äter upp energi!!
Samla inte på energi-tjuvar! Kasta bort!!
Vem har sagt att man måste vara "normal"...