• Anonym (iwwwta)

Märklig sak att säga till en sjuk person väl?

Så en jag känner (Beata) har hamnat i ett drama och jag förstår den andra personen och tycker att den andra har rätt och det har lett till tjafs mellan mig och Beata och hennes barn när jag står upp för min åsikt.

Beata äter ofta på en restaurang där hon känner servitrisen för att hon äter där. Servitrisen blev tråkigt nog sjuk i cancer men jobbade under sin behandling. Precis i början av hennes diagnos och behandling och när hon nyss hade tappat håret och använde en sjal på huvudet för att inte visa det så mycket så tar Beata tag i henne och säger: Du ser så vacker ut.
    Servitrisen blir rasande och Beata blir kränkt. Hon ville ju bara vara snäll minsann! Men allvarligt talat så finns det väl tusen andra saker att säga till den stackars sjuka människan som kämpar för livet än att hon ser vacker ut när hon förmodligen verkligen inte känner sig fin?

Servitrisen vägrar att servera Beata sen dess och tittar inte ens på henne när hon kommer in på restaurangen. Jag förstår det till 100%. Men det gör inte Beata eller hennes barn. Beata ville ju bara vara snäll och trevlig och servitrisen var chockerande och helt otroligt dum i huvudet som behandlade stackars Beata så här.

Är servitrisen verkligen så orimlig eller är det Beata som är orimlig som är helt oförstående och kränkt och lägger all skuld på servitrisen för hur det blev och att hon vägrar prata med Beata nu?

• Svar på tråden Märklig sak att säga till en sjuk person väl?
  • Anonym (Typ)

Båda verkar rätt jobbiga..

• Spucks

Jag håller med Beata. Hon ville vara snäll och stöttande mot sin bekant. Speciellt för kvinnor är det ju oftast hemsk att tappa håret, just på grund av optiken. Att då säger till den person, som man antar känner sig dåligt pga  det förändrade utseendet, att den är vacker, anser jag som snäll.

Servitrisen uppfattade det tydligen inte så. Det är hennes fulla rätt. Men intentionen är väl klart för henne, därför tycker jag att det är helt orimligt att hon behandlar Beata såhär efteråt. Visst är en cancerbehandling säkert extremt psykisk påfrestande, detta borde man ha förståelse för. Men om personen mår så dåligt att hon inte kan utföra sitt jobb, borde hon sjukskriva sig. Hon kan inte välja sina kunder och kan inte behandla dem dåliga för att hon själv mår dåligt.

Däremot ska Beata be um ursäkt för att hon ha såret servitrisen. Att be om ursäkt kan man göra även om man omedveten sårade någon, det behöver ju inte ha varit med flit.

• Anonym (E)

Ja Beata kan ju be om ursäkt för att hon omedvetet sårade servitrisen precis som Spucks skriver. Servitrisen har agerat mest fel i mitt tycke, bli rasande och vägra servera, man kan absolut säga ifrån att man inte uppskattar kommentarer i den här processen men nu beter hon sig väldigt barnsligt.

Sen är det inget du och din väninna behöver sitta och diskutera, det blev fel mellan dem, det har inte med dig att göra. Det blev fel helt enkelt

• Anonym (S)

Jag håller med Spucks. Om jag hade varit servitrisen hade jag blivit glad för en sådan kommentar.

• Anonym (Mini)

Servitrisen gjorde förstås fel!

Hon är på jobbet och ska bete sig professionellt, Beata sa inget dumt utan något snällt! Finns ingen orsak att bli rasande över en komplimang och sedan vägra sköta sitt jobb.

Om man inte klarar av kundbemötande så bör man inte jobba i servicebranchen. Givetvis ska ingen ta skit från kunder men att säga att någon är vacker är ju verkligen inte skit från kunden.

Skulle nog säga att servitrisen behöver vara hemma och sjukskriven få hon uppenbarligen inte klarar av sitt jobb just nu.

• Dimisi

Jag tycker inte att det är märkligt att säga att någon är vacker. Servitrisen kanske klär bra i sjal.

Samtidigt kan jag förstå att servitrisen inte kan ta till sig komplimangen om hon känner sig ful och kanske oroar sig för att dö! Men att reagera så starkt visar att hon kanske måste vara sjukskriven, åtminstone partiellt. Om hon fortsätter arbetsvägra kan hon bli av med jobbet helt.

TS, om du är vän med båda kanske du kan medla. Det verkar som att servitrisen är nära ett sammanbrott, och det borde oroa både dig och Beata. Hoppas ni kan övertala henne att vara rädd om sig själv!

• Kvittning

Instämmer med övriga om att det är servitrisen som hanterat set hela fel. Sedan så tycker jag att man med tanke på situationen kan ha överseende med det och släppa det och gå vidare, men det är ju såklart svårt att göra så länge servitrisen fortsätter så som hon gör.

• Anonym (Allvarligt)

Jag hade också blivit glad över kommentaren. Det var ju dessutom ingen illvilja bakom den. Vägra att servera, herregud, hon borde få en ordentlig tillsägning.

• EpicF

Håller faktiskt med Beata. Hon sa något snällt till servitrisen, som faktiskt hade tappat sitt hår. Intensionen var aldrig att vara elak. 

Tråkigt att servitrisen tog det på fel sätt. Men som servitrisen ska man inte neka folk servering. Där gör servitrisen fel. 

Svar på tråden Märklig sak att säga till en sjuk person väl?