• Anonym (Less)

Passivaggresivt att säga sånt här?

Kassören: Vill ni ha en påse?
    Han: Nej, det behövs inte.
    Jag: Jo, vi vill ha en påse tack.
    Han: Okej, som vanligt har jag fel. Kassören hör det förstås.

Framför sällskap och servitris på restaurang.
    Någon: Ska vi ha vin till maten?
    Han: Nej, lika bra att låta bli annars får jag väl skäll.
    Alla stirrar på mig förstås. Jag har inte ens sagt något och inte heller har jag någon åsikt om han tar lite vin.

Jag kunde dra hundra fler exempel men det behövs säkert inte. Varför håller han på så här? Det får väl mig att se väldigt osympatisk och bitchig ut framför alla inblandade?

• Svar på tråden Passivaggresivt att säga sånt här?
  • Anonym (W)

Ja uppenbarligen tycker han att du säger emot allt han säger/tycker/vill och att han aldrig gör rätt (enligt dig) så till den grad att han inte vågar göra vad han vill längre utan känner behov av att tassa på tå kring dig. Du borde fundera på varför. Det är ditt beteende under längre tid som skapat hans känslor kring detta.

• Anonym (ZigZag)

Ja, han är passivt aggressiv. Svårt att veta varför, det är i alla fall hans inlärda sätt att hantera att han är arg på dig. Han blev arg på dig med påsen, han hade en irritation över att tydligen känner att du har åsikter över hans drickande. Härstammar troligen från hans uppväxt då känsloyttringar inte var tillåtna eller bemötta med ilska eller något som gjorde honom rädd.

Han behöver lära sig hur han uttrycker det han känner på ett bättre sätt. Du har inte gjort något fel i de beskrivna situationerna. Ni kanske ska pröva parterapi?

• Anonym (Eli)

Han försöker i bästa fall försöker han vara rolig men fattar inte att skämtet faller platt, i värsta fall försöker han förödmjuka dig inför främlingar och det är inte ett gott tecken. Jag tycker att du ska fråga rakt ut, när ni är ifred, varför han säger såna saker.
    Om det är så att han bär på någon bitterhet för att han tycker att du är bitchig så ska det inte behöva gå it över främlingar, och det ska inte behöva sätta dig i obekväma situationer. Han får lära sig att kommunicera om han har problem.
    Hade jag varit kassörskan/servitrisen ifråga hade jag blivit obekväm av såna kommentarer.

• Anonym (Ick)

Har väldigt svårt för den här dynamiken. Får en "icky" känsla av den. Har inte upplevt det riktigt på det sättet i min egen relation även om det funnits stunder när jag sagt något (helt oskyldigt från min sida) som han har tolkat som att jag antingen ska bestämma över honom, att jag nedvärderar honom eller typ alltid tror det värsta om honom.. Ett exempel jag kunnat säga är "kör försiktigt hem" som han tolkat som att jag tror att han kör som en idiot i 150 knyck hem, typ.. För mig är dom orden bara välmenande och något man säger av omtanke och inget man säger för att man tror det värsta. 

Din karl är dock sarkastisk och dessutom i offentliga sammanhang. Det är inte najs. Mina föräldrar höll på så. 

Ert underliggande problem är att ni är usla på att hantera konflikter. Han känner sig extremt maktlös och nedvärderad av någon anledning. Det behöver inte vara ditt fel. Det kan mycket väl vara han som är känslig och konflikträdd.. Så det resulterar i att det pyser ut i offentliga sammanhang då det är hans form av "rop på hjälp". 

• Anonym (Ick)
    Anonym (W) skrev 2024-10-16 22:31:10 följande:

Ja uppenbarligen tycker han att du säger emot allt han säger/tycker/vill och att han aldrig gör rätt (enligt dig) så till den grad att han inte vågar göra vad han vill längre utan känner behov av att tassa på tå kring dig. Du borde fundera på varför. Det är ditt beteende under längre tid som skapat hans känslor kring detta.

Eller så har han en ryggrad som ett sugrör. 
  • Anonym (Sma)

Alltså i exempel 1 så är det lite respektlöst att sådär direkt förklara att det är din vilja som gäller, varför inte vända dig till honom istället och fråga "men tror du inte det vore bra med en påse?" eller liknande, istället för att direkt gå till 3e person och undrgräva hans beslut.

Visst det är smågrejer det handlar om men om ni opfta är i liknande situationer där du tar beslut som rör er båda så kommer det påverka er relaton negativt. 

• Anonym (ZigZag)
    Anonym (Sma) skrev 2024-10-16 23:33:02 följande:

Alltså i exempel 1 så är det lite respektlöst att sådär direkt förklara att det är din vilja som gäller, varför inte vända dig till honom istället och fråga "men tror du inte det vore bra med en påse?" eller liknande, istället för att direkt gå till 3e person och undrgräva hans beslut.

Visst det är smågrejer det handlar om men om ni opfta är i liknande situationer där du tar beslut som rör er båda så kommer det påverka er relaton negativt. 

Jag tycker inte att det är det minsta respektlöst. ts ska inte behöva förhandla över en påse när man står i kassan. Varför det? För att han inte ska bli arg och uppvisa passiv aggressivitet? Då anpassar hon sig till hans problem. Dessutom så är det sannolikt att han svarar på precis samma sätt även om hon skulle formulera sig så.

En ville inte ha påse, den andra ville ha en. Ts man borde inte ens reagerat.
  • Anonym (Mannen)

Omoget beteende. Sen kanske det räknas som passiv aggressivitet också.

Hur som helst borde han prata med dig om dessa saker istället för att bete sig som en barnrumpa.

Om jag skulle säga nej till påse och min sambo så ja till påse så skulle jag inte bry mig men din man verkade bli kränkt. 

• Anonym (Fail)
    Anonym (W) skrev 2024-10-16 22:31:10 följande:

Skriver du om dig själv nu eller? Du har ingen aning om att det förhåller sig så som du påstår i ts fall och ändå tar du för givet att det är på ett visst sätt och skuldbelägger ts. Märkligt. 

Ts man är passivt aggressiv och det är inte sällan ett inlärt beteendemönster ifrån barndomen, så med andra ord behöver det inte vara pga av något som ts gjort eller sagt som fått honom att bete sig som han gör. Däremot kan ett sådant passivt aggressivt beteende som ts man har vara verbal misshandel. Det finns ingen anledning att uttrycka sig passivt aggressivt såvida man inte vill trycka ner en person. 

Passivt aggressiva personer är ofta konflikträdda och vill undvika att ta ansvar eller få kritik så därför vågar de inte säga vad de egentligen tycker utan använder sig av passivt aggressiva kommentarer. Det är både barnsligt och omoget beteende.
  • Anonym (Fail)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-17 00:34:29 följande:

Omoget beteende. Sen kanske det räknas som passiv aggressivitet också.

Hur som helst borde han prata med dig om dessa saker istället för att bete sig som en barnrumpa.

Om jag skulle säga nej till påse och min sambo så ja till påse så skulle jag inte bry mig men din man verkade bli kränkt. 

+1 
  • Anonym (Ert)
    Bergegardh skrev 2024-10-16 21:40:25 följande:

I första exemplet är det du som gör fel. Du borde vänt dig till hon och sagt att jo, jag tror vi behöver en på till det här eller pga det här. Du underminerade honom(Vill ha ett lite mildare uttryck här egentligen) genom att svara kassörskan efter att han gjort det. 

Andra exemplet gör han fel men i båda situationerna visar han att han känner sig just underminerad.

Oavsett huruvida TS gjorde fel eller inte, är mannens beteende uppåt väggarna.
  • Freddie K

För mig låter det lite som att han är hunsad. Han borde stå på sig om han tycker annorlunda. Man får faktiskt tycka annorlunda i ett förhållande. Man kan ju inte alltid hålla med sin partner, men bara för det så behöver ju inte tredje världskriget bryta ut. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (T)
    Anonym (Fail) skrev 2024-10-17 00:56:54 följande:
    Skriver du om dig själv nu eller? Du har ingen aning om att det förhåller sig så som du påstår i ts fall och ändå tar du för givet att det är på ett visst sätt och skuldbelägger ts. Märkligt. 

Ts man är passivt aggressiv och det är inte sällan ett inlärt beteendemönster ifrån barndomen, så med andra ord behöver det inte vara pga av något som ts gjort eller sagt som fått honom att bete sig som han gör. Däremot kan ett sådant passivt aggressivt beteende som ts man har vara verbal misshandel. Det finns ingen anledning att uttrycka sig passivt aggressivt såvida man inte vill trycka ner en person. 

Passivt aggressiva personer är ofta konflikträdda och vill undvika att ta ansvar eller få kritik så därför vågar de inte säga vad de egentligen tycker utan använder sig av passivt aggressiva kommentarer. Det är både barnsligt och omoget beteende.
    Vi kan egentligen inte uttala oss om dynamiken i detta fall eftersom vi inte vet hur relationen mellan ts och hennes man fungerar. Men det som män ofta tycker mycket illa om i relationer är kvinnors bristande respekt. Det kan t.ex. handla om onödigt gnällande eller att inte ta hänsyn till mannens åsikter i olika frågor.

I sådana relationer brukar män markera på olika sätt och det kan vara exempel på detta som beskrivits i trådstarten. Generellt sätt bör män inte stanna i relationer som präglas av bristande respekt eftersom denna situation i längden förvandlar honom till en svag man. Detta gäller särskilt om han markerat mot sin kvinna men hon vägrar lyssna eller ändra sitt beteende. 

Bristande respekt är också en av de största orsakerna till att kvinnor inte får ingå långvariga relationer med  män som de är intresserade av eftersom män instinktivt undviker relationer med kvinnor som inte förstår att visa respekt. 
  • Anonym (Sma)
    Anonym (T) skrev 2024-10-17 06:09:43 följande:
    Vi kan egentligen inte uttala oss om dynamiken i detta fall eftersom vi inte vet hur relationen mellan ts och hennes man fungerar. Men det som män ofta tycker mycket illa om i relationer är kvinnors bristande respekt. Det kan t.ex. handla om onödigt gnällande eller att inte ta hänsyn till mannens åsikter i olika frågor.

I sådana relationer brukar män markera på olika sätt och det kan vara exempel på detta som beskrivits i trådstarten. Generellt sätt bör män inte stanna i relationer som präglas av bristande respekt eftersom denna situation i längden förvandlar honom till en svag man. Detta gäller särskilt om han markerat mot sin kvinna men hon vägrar lyssna eller ändra sitt beteende. 

Bristande respekt är också en av de största orsakerna till att kvinnor inte får ingå långvariga relationer med  män som de är intresserade av eftersom män instinktivt undviker relationer med kvinnor som inte förstår att visa respekt. 
    Sanningen men inte det kvinnor vill höra 
  • Anonym (K)

Bristande respekt är ett generellt problem oberoende av kön. Funderar på om vissa har det med sig från sin uppväxt, att dom inte ser sitt eget beteende.

• Anonym (Ok)

Han verkar lättkränkt. 

• Anonym (Sma)
    Anonym (K) skrev 2024-10-17 09:03:52 följande:

Bristande respekt är ett generellt problem oberoende av kön. Funderar på om vissa har det med sig från sin uppväxt, att dom inte ser sitt eget beteende.

Många som är uppfostrade auktoritärt har även fått lära sig att respekt kommer med högre i rang. Dessa blir lätt ?slicka uppåt sparka nedåt? personer. 

Dessa individer fungerar väldigt dåligt i relationer eftersom att visa respekt då blir detsamma som att visa att man står lägre i rang, alltså underkasta sig. 

• Anonym (K)
    Anonym (Sma) skrev 2024-10-17 09:51:46 följande:

Många som är uppfostrade auktoritärt har även fått lära sig att respekt kommer med högre i rang. Dessa blir lätt ?slicka uppåt sparka nedåt? personer. 

Dessa individer fungerar väldigt dåligt i relationer eftersom att visa respekt då blir detsamma som att visa att man står lägre i rang, alltså underkasta sig. 

Huh, intressant. När jag tänker efter så verkar det stämma med vissa ex faktiskt.  Jag är uppvuxen med mkt kärlek men en auktoritär pappa. Gillar att visa respekt för dom som förtjänar den men har svårt för överdriven auktoritet, påklistrat pekande med hela handen.
Svar på tråden Passivaggresivt att säga sånt här?