• Anonym (Funderingar)

Att ragga eller flörta på stan

Vad tycker ni tjejer (i ungefär 30-årsåldern) om en ca tio år äldre kille tar kontakt på ICA eller liknande i syfte att flörta? Jag pratar om att göra det på ett respektfullt sätt då, skapa lite konversation, vara lyhörd inför signaler om att det kanske inte är uppskattat, absolut inte vara påträngande eller något sådant. Det är inte fråga om en vrålsnygg man, men någon som ser ganska trevlig och ganska ung ut för sin ålder. Är uppmärksamheten välkommen? Eller kanske väldigt ovälkommen?

Ni män som också gärna vill delta i samtalet kan kanske bidra med om ni har några egna erfarenheter av det här och berättelser om hur det har gått.

Jag hoppas att vi kan slippa kommentarer kring lämpligheten i att flörta med någon som är så pass mycket yngre, och varför inte söka kvinnor i sin egen ålder osv.

• Svar på tråden Att ragga eller flörta på stan
  • Anonym (L)
    Anonym (Funderingar) skrev 2024-10-17 22:09:58 följande:
     det är ju inte jag som överväger att göra detta 
    Det framgår inte av trådstarten. Därför får du de svar du får.
  • Cartjan1
    Anonym (Funderingar) skrev 2024-10-18 16:49:34 följande:
    Haha! :)

Tack så mycket för dina svar. Sådana svar som dina hjälper mig att få en mer nyanserad förståelse för hur det kan vara för olika personer!
    Ingen orsak :) 

Alltid kul att diskutera olika sociala situationer och hur olika folk både reagerar samt agerar. Man lär sig alltid något nytt.
  • Anonym (50-åringen)

För ca fem år sen tog jag alltid 7:25-bussen till jobbet. Satt alltid på samma plats och hållplatsen efter min kom alltid samma snygga tjej och satte sig mitt emot mig. I ca två månaders tid satt vi och småtittade på varandra och ibland fastnade vi i ögonkontakten och log. Hon var ung och i mina ögon både vacker, sexig men även "förbjuden frukt" med tanke på att hon var i 20-25-årsåldern.

Ögonkontakten och våra leenden blev mer och mer intensiva och en morgon förberedde jag mig. Skrev ned mitt nr på en lapp och för säkerhets skull skrev jag också "Jag förväntar mig inget, men vill bara säga att du förgyller min morgon. Ring om du vill".

Tog en senare buss morgonen efter i rädsla att hon skulle tycka jag var en snuskgubbe. På lunchen kom ett sms, "ska vi ses ikväll?" 

Vi sågs över en drink efter jobbet och pratade med varandra till långt in på småtimmarna. Det visade sig att vi haft samma tankar, attraktionen var ömsesidig. Hon 22 och ville ha sex med en äldre man, jag 45 ville ha sex med en yngre kvinna. Vi sågs då och då under ett års tid, sen träffade hon sin nuvarande man. Jag är numera sambo med en jämnårig kvinna. Vi har inte någon kontakt längre och hon är inte saknad, säkerligen saknar hon inte mig. Fast vi hade en rolig tid tillsammans, min fantasi om en yngre kvinna är upplevd. Så idag på bussen tittar jag ut genom fönstret och törsten efter en yngre kvinna är släckt.

Däremot skulle jag nog inte flörta med någon trevlig kvinna i kassan oavsett ålder. Tjejen på ICA verkar vara trevlig och serviceminded som gör att kunderna känner sig sedda. Lämna henne ifred, så hon inte känner sig påhoppad när hon utför sitt jobb.

• Anonym (helst inte)

Ts varför frågar du om det gäller en vän?
    Tänkte du att du skulle kunna ge honom råd?
    eller har han bett dig om råd?
    Vill du berätta för honom om svar här?
    Kan inte du eller han prata med kvinnor ni känner så dom kan svara hur dom skulle reagera?

Jag kan bara svara utifrån mig och vänner.
    Jag och de flesta pratar gärna med trevliga personer en kort stund om man har tid men jag och dom jag känner gillar inte att bli raggade på av okända personer
    på Ica och liknande ställen, det är inte rätt plats.
    Sen är ju också många kvinnor redan i ett förhållande och att då gå på kvinnor utan att veta om dom är det i affären kan kännas påträngande.

Lite skillnad om man träffas ofta som då som någon skrev på samma buss varje dag och man får blickar då kan man ge det en chans.
    Men inte bara så där på en gång i affären och andra ställen.

• Anonym (Funderingar)
    Anonym (helst inte) skrev 2024-10-20 10:38:58 följande:

Ts varför frågar du om det gäller en vän?
    Tänkte du att du skulle kunna ge honom råd?
    eller har han bett dig om råd?
    Vill du berätta för honom om svar här?
    Kan inte du eller han prata med kvinnor ni känner så dom kan svara hur dom skulle reagera?

Jag kan bara svara utifrån mig och vänner.
    Jag och de flesta pratar gärna med trevliga personer en kort stund om man har tid men jag och dom jag känner gillar inte att bli raggade på av okända personer
    på Ica och liknande ställen, det är inte rätt plats.
    Sen är ju också många kvinnor redan i ett förhållande och att då gå på kvinnor utan att veta om dom är det i affären kan kännas påträngande.

Lite skillnad om man träffas ofta som då som någon skrev på samma buss varje dag och man får blickar då kan man ge det en chans.
    Men inte bara så där på en gång i affären och andra ställen.

Varför är du så ifrågasättande?

Jag har frågat min (kvinnliga) partner och några kvinnliga vänner, men alla vi är i ungefär samma ålder och tillhör mer eller mindre samma samhällsgrupp, så jag tänkte att jag kanske kan få ytterligare information genom att fråga här. Anledningen till att jag frågar är för att min vän inte håller med om att det behöver vara så, han tänker att många kvinnor nog kan uppskatta den sortens initiativ. Jag tycker att svaren här i tråden överensstämmer med den uppfattning jag redan hade om att det förmodligen inte är så uppskattat i de flesta fall.

Så tack för ditt svar, det är ungefär så som du säger som min partner och våra vänner också säger.
  • Anonym (Funderingar)
    Anonym (50-åringen) skrev 2024-10-20 06:32:18 följande:

För ca fem år sen tog jag alltid 7:25-bussen till jobbet. Satt alltid på samma plats och hållplatsen efter min kom alltid samma snygga tjej och satte sig mitt emot mig. I ca två månaders tid satt vi och småtittade på varandra och ibland fastnade vi i ögonkontakten och log. Hon var ung och i mina ögon både vacker, sexig men även "förbjuden frukt" med tanke på att hon var i 20-25-årsåldern.

Ögonkontakten och våra leenden blev mer och mer intensiva och en morgon förberedde jag mig. Skrev ned mitt nr på en lapp och för säkerhets skull skrev jag också "Jag förväntar mig inget, men vill bara säga att du förgyller min morgon. Ring om du vill".

Tog en senare buss morgonen efter i rädsla att hon skulle tycka jag var en snuskgubbe. På lunchen kom ett sms, "ska vi ses ikväll?" 

Vi sågs över en drink efter jobbet och pratade med varandra till långt in på småtimmarna. Det visade sig att vi haft samma tankar, attraktionen var ömsesidig. Hon 22 och ville ha sex med en äldre man, jag 45 ville ha sex med en yngre kvinna. Vi sågs då och då under ett års tid, sen träffade hon sin nuvarande man. Jag är numera sambo med en jämnårig kvinna. Vi har inte någon kontakt längre och hon är inte saknad, säkerligen saknar hon inte mig. Fast vi hade en rolig tid tillsammans, min fantasi om en yngre kvinna är upplevd. Så idag på bussen tittar jag ut genom fönstret och törsten efter en yngre kvinna är släckt.

Däremot skulle jag nog inte flörta med någon trevlig kvinna i kassan oavsett ålder. Tjejen på ICA verkar vara trevlig och serviceminded som gör att kunderna känner sig sedda. Lämna henne ifred, så hon inte känner sig påhoppad när hon utför sitt jobb.

Vilken gullig historia! Det är nog ganska ovanligt att vara med om det. :)
  • Kosmos

Det kommer med störta sannolikhet leda till ett knä i skrevet så var förbered med suspensoar. Även om det oskyldigt börjar en dag när du ska välja ost vid osthyllan och inleder "Hej, Jag kan inte välja mellan grevé och herrgård, vad tycker du?" sen efter tredje gången "jaha du vara bar ute efter att ragga..." smack så sitter hennes knä i ditt skrev och du kvider dig av smärta resten av dagen.

• Anonym (absolut)

Jag hade älskat det! Gud så mysigt att man slipper hela den här första perioden med stela "första dejten" när man ska ses irl för första gången om mannen som har sett mig i stan bara direkt kommer fram och snackar. Vad är problemet? I värsta fall går det åt helvete och vi lär aldrig ses igen (iaf där jag bor)

• Anonym (50-åringen)
    Anonym (Funderingar) skrev 2024-10-20 10:59:05 följande:
    Vilken gullig historia! Det är nog ganska ovanligt att vara med om det. :)
    Ja verkligen :) 
  • Anonym (Funderingar)
    Anonym (absolut) skrev 2024-10-20 11:40:57 följande:

Jag hade älskat det! Gud så mysigt att man slipper hela den här första perioden med stela "första dejten" när man ska ses irl för första gången om mannen som har sett mig i stan bara direkt kommer fram och snackar. Vad är problemet? I värsta fall går det åt helvete och vi lär aldrig ses igen (iaf där jag bor)

Okej! Har det hänt dig att någon man tagit kontakt på det sättet? Hur gammal är du?
  • Anonym (M)

Jag tycker det är okej så länge mannen kan ta ett nej också, vilket du verkar kunna göra.

Tycker vi i Sverige borde bli bättre på att flörta spontant. 

Jag föredrar män som är typ 10 år äldre framför jämngamla.

Svar på tråden Att ragga eller flörta på stan