• Anonym (RL)

Sex efter många år i äktenskap

Hej, jag och min fru älskar varandra, men har nu stött på problem. Allt mellan oss är bra, vi har hus och barn, det finns inget att klaga på. Men, jag föreslog att vi tillsammans vid enskilda tillfällen skulle kunna öppna upp sexlivet och blanda in andra, jag tror detta skulle vara ett spännande gemensamt äventyr. Ingenting är sig likt sedan dess, frun säger att hon hellre vill dö än att ens tänka en millimeter i den riktningen. Vi känner båda av slentrian och längtar efter något mer, men, det stora problemet är att det verkar vara omöjligt till något annat än just samma slentrian som vi levt med de senaste 15 åren. Frun tycker även hon att vi har det bra men tycker att vi lider av slentrian, hennes lösning är att besöka en sexbutik och titta på dildosar, vilket jag såklart kan göra, men det känns typ lika spännande som att bygga en altan. Hon kräver tät kommunikation och ärlighet, men det leder bara till skrik och bråk om jag nämner något 1 millimeter i mina fantasier. Kravet är att man ska vara 100% ärlig i sin kommunikation men det man säger måste passa perfekt i hennes villkor.

Finns det fler i samma situation? Hur har ni tagit er vidare? Varken jag eller frun vill skiljas, men samtidigt är sex viktigt för oss båda... =(

• Svar på tråden Sex efter många år i äktenskap
  • Anonym (Terapeuten)

Ni verkar ha skilda utgångspunkter i detta och sexlivet är en viktig grundare, ett fundament i relationen. Ett snabbt råd är att du funderar en runda till på din frus initiala idéer för att se om detta i förlängningen kan leda i samma riktning som dina egna tankar och funderingar. Kanske starta i det lilla med ett gemensamt besök i en sexbutik. Börja smått med något som kan ge krydda till er nuvarande slentrian varpå den förhoppningsvis ökande lusten kan väcka helt nya frågeställningar kring en fortsättning. Kanske involvera andra mm som du själv är inne på. Och Kommunikation är förstås A och O i detta, hellre tät än sporadisk. Kan det vara så att ni börjar med altanen för att sedan bygga en spännande badtunna öppen för allehanda spännande aktiviteter ;)

• KimLinnefeldt

Inte så smart av TS att såga hennes tanke, det var ju som en inbjudan till något mer, som med tiden kan växa. Att tillsammans besöka en sexbutik kräver att man övervinner blygsel och skam, och när den barriären är penetrerad så kan nya saker öppna sig. Ge inte upp, men ta det varligt och var empatisk.

• Anonym (RL)

Tackar, känns som bra råd från er både, små steg framåt och vara empatisk.

Det här borde väl inte vara en helt ovanlig situation? Tänker mig att många fler har varit med om detta?

• Anonym (orion)
    Anonym (RL) skrev 2024-10-17 12:36:27 följande:

Men, jag föreslog att vi tillsammans vid enskilda tillfällen skulle kunna öppna upp sexlivet och blanda in andra, jag tror detta skulle vara ett spännande gemensamt äventyr. Ingenting är sig likt sedan dess, frun säger att hon hellre vill dö än att ens tänka en millimeter i den riktningen. 

Inse att du gjort bort dig genom att föreslå att ni öppnar upp för tredje parter i erat sexliv som ett konkret allvarligt menat förslag på hur ni råder bot på slentrian. Totalt malplacerat när du inte gjort minsta försök på att sondera terrängen innan och förankra tanken som en av dina fantasier.

Skärp dig nu och besök den sexbutik för att se vad som händer även om du tycker det är lika tråkigt som att bygga en altan vilket det rent faktiskt inte borde vara.

Du har som sagt verkligen gjort bort dig. Lär dig det grundläggande att det är fundamental skillnad på om man presenterar något som en lös fantasi man har, eller som ett konkret förslag som man vill förverkliga i levande livet,
  • KimLinnefeldt
    Anonym (orion) skrev 2024-10-20 21:34:35 följande:
    Inse att du gjort bort dig genom att föreslå att ni öppnar upp för tredje parter i erat sexliv som ett konkret allvarligt menat förslag på hur ni råder bot på slentrian. Totalt malplacerat när du inte gjort minsta försök på att sondera terrängen innan och förankra tanken som en av dina fantasier.

Skärp dig nu och besök den sexbutik för att se vad som händer även om du tycker det är lika tråkigt som att bygga en altan vilket det rent faktiskt inte borde vara.

Du har som sagt verkligen gjort bort dig. Lär dig det grundläggande att det är fundamental skillnad på om man presenterar något som en lös fantasi man har, eller som ett konkret förslag som man vill förverkliga i levande livet,
    Kanske kan en lös fantasi vara ett första steg mot att faktiskt vilja genomföra det i verkligheten?
  • Anonym (Anonym)
    KimLinnefeldt skrev 2024-10-18 13:46:29 följande:

Inte så smart av TS att såga hennes tanke, det var ju som en inbjudan till något mer, som med tiden kan växa. Att tillsammans besöka en sexbutik kräver att man övervinner blygsel och skam, och när den barriären är penetrerad så kan nya saker öppna sig. Ge inte upp, men ta det varligt och var empatisk.

Jag håller med. Det är positivt att hon är öppen för nya idéer, till skillnad från många andra i liknande situation, så ni har ni har i alla fall något att bygga vidare på. Att öppna upp förhållandet är ett stort steg, så det är inte konstigt att hon är tveksam till det.
  • Anonym (Process)

Jag tycker det låter som att ni behöver röra på er lite sexuellt, och att precis som du önskar att hon ska vara lite flexibel och öppna upp, behöver du vara lite flexibel i att försöka få det roligare på annat sätt. 

Det låter ju som att du gjort en ordentlig tabbe genom att lyfta fantasier som var långt ifrån vad din partner faktiskt ville höra.

• MsM84

Som övriga säger, små steg. Besök en sexbutik tillsammans och se vad ni hittar. Försök ha roligt kring det hela. Så småningom kanske ni kan fundera på att besöka en sexklubb och bara titta eller vara med varandra. Små små steg, men försök vara öppna för varandras fantasier. 

• Openmindedfast
    MsM84 skrev 2024-10-21 10:04:23 följande:

Som övriga säger, små steg. Besök en sexbutik tillsammans och se vad ni hittar. Försök ha roligt kring det hela. Så småningom kanske ni kan fundera på att besöka en sexklubb och bara titta eller vara med varandra. Små små steg, men försök vara öppna för varandras fantasier. 

Exakt så och lyfter ditt ord ROLIGT, klart sex skall vara kul, fyllt av både fantasi, njutning och skratt. Minns själv mitt trevande besök i en sexbutik IRL då förstås, med en kvinna. Fniss, skratt, viskande men väldigt överraskande produkter som följde med hem i påsen kan jag säga ;)
  • Anonym (RL)

Bra kommentarer, dela upp det i många små steg, funderar bara på hur jag bäst kan väcka intresset, kanske lite mys på halvt offentlig plats där man riskerar synas kan vara ett litet steg i den riktningen?

• Anonym (KalleKula)
    Anonym (RL) skrev 2024-10-21 21:32:15 följande:

Bra kommentarer, dela upp det i många små steg, funderar bara på hur jag bäst kan väcka intresset, kanske lite mys på halvt offentlig plats där man riskerar synas kan vara ett litet steg i den riktningen?

Viktigt att du inte förlorar dig i dina egna fantasier och initiativ, utan verkligen tänker efter vad du tror att hon skulle acceptera... och kanske så småningom gilla...
Svar på tråden Sex efter många år i äktenskap