• Anonym (.)

”jag tycker ljusa är finare”

Hej! Hur gör man för att ett barn inte ska se skillnad på ljusa och mörka personer? Hon har ingen i sitt hem som utrycker sig så och det kom helt från ingenstan. Hon sa att hon hellre ville ha en ljus barbie docka för att hon tycker dem är finare. Hur ska man prata med dem för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden ”jag tycker ljusa är finare”
  • Anonym (adopterad från afrika)

Gör inte en stor grej av det är mitt tips. Mina föräldrar (adoptiv, de är vita) blev väldigt stressade över att jag (lakritssvart) bara hade svenska vänner, bara var kär i svenska pojkar och överreagerade något enormt på detta. De menade väl men det blev väldigt fel. Flyttade till förort, satte mig i  högstadie förortsskola, försökte verkligen pusha mig till att ja...vara svart? med kläder, musik, film osv. Jag blev hemmasittare (som det hade kallats idag) för jag blev så svårt mobbad direkt i den där förortsskolan. Passade inte alls in... vi fick flytta tillbaks efter bara två år så jag kunde gå nian med mina gamla kompisar.

• Mayjel

Är din dotter själv mörkhyad? Ser inte riktigt varför hon ens haft behov av att jämföra vit hy med mörk på det sätt du beskrivit.

Det vanliga är ju annars att man köper ljushyade Barbiedockor till sina barn, dels för att de allra flesta Barbies är ljusa och så även majoriteten av barnen i detta land.

Att vilja leka med dockor som har samma hudfärg som en själv ser jag inget fel i. Det är väl ganska naturligt att dras till det som liknar en själv, som en sorts tribalistisk instinkt som finns nedärvt i våra gener.

Är din dotter däremot mörk själv så är det nog bra om du tar ett lite lättare snack med henne om detta med hudfärg och alla människors lika värde (och skönhet).

• Anonym (Inte så konstigt)

Vi är ljushudade:

Min ena dotter sa i 4- 5 års åldern att hon tyckte mörkhyade var finare. Hon är idag 7.

Min andra dottern sa i 5 års åldern att hon inte vill att hennes bebisar ska vara mörkhyade.

Till båda har jag sagt att det spelar ingen roll. Man kan faktiskt tycka att en hudfärg är "mer attraherade" än en annan utan att vara rasist. Det viktiga är att man förklarar att det är insidan som räknas. Sen på samma sätt som man inte kan säga till någon att de har en ful hårfärg kan man inte säga att någon har en ful hudfärg. 

Min 7åring vet jag inte vad hon tycker idag. Det är inget vi pratar om eller gör en stor sak av. Hon har dock flera vänner med olika hudfärg och av olika nationaliteter. Vi pratar dock nästan dagligen om vilka handlingar som är rätt.

Min 5åring vill inte ha mörkhyade bebisar för att hon vill att hennes bebisar ska se ut som henne. Även hon har vänner som är mörkhyade och av olika nationaliteter. Jag tycker inte hennes resonemang är rasistiskt alls.

Ett barn kommer se skillnad eftersom det är skillnad. Samma sak som att rött och blått är olika färger. Fråga henne varför hon tycker så, kanske hennes resonemang inte alls är rasistiskt. Har hon en omgivning bestående av enbart ljushyade kan svaret vara att hon älskar sin omgivning och likställt ljushud med det.

• Anonym (Vuxen)

Jag är vuxen och tycker ljushyade är finare, både kroppsligen och mentalt. 

Inga konstigheter. 

• Anonym (Inte så konstigt)
    Anonym (Vuxen) skrev 2024-10-19 21:11:50 följande:

Inga konstigheter. 

Försökte du vara rolig nu eller? Ja ni vet vi alla här iaf hur fin du är mentalt!!
  • Aliona
    Anonym (Vuxen) skrev 2024-10-19 21:11:50 följande:

Inga konstigheter. 

Hur är en ljushyad mentalt? 
  • Corrie

Det har alltså gått så långt nu att man inte får tycka att ljushyade är finare, även om man nu tycker det? Hade du reagerat negativt om hon hade sagt att hon gillade att mörk hy var finare? 

• Anonym (d)

Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Man tycker som man tycker, jag tycker också att ljus hud är finare rent estetiskt. Dock inget jag babblar vitt och brett om.

Min son hade en svart kompis när han var liten, en dag när jag kom hem kom jag på den pojken med min puderdosa i näven, i full fart med att försöka måla sig ljusare... det gjorde ont i hjärtat att se.

• Anonym (Viktigt)

Tycker det är ett viktigt ämne du tar upp. Har själv en dotter med mörkare hud och hår då hennes pappa är adopterad
    Hon har fått höra ett flertal ggr att brun hud inte är fint. Hon mår väldigt dåligt utav detta och hennes självförtroende är i botten. Hon vill bara bli blond med ljus hy. Skrämmande att uppenbarligen har dessa barn fått höra detta av deras föräldrar 

• Anonym (Vita hästen)
    Anonym (Viktigt) skrev 2024-10-21 11:13:14 följande:

Tycker det är ett viktigt ämne du tar upp. Har själv en dotter med mörkare hud och hår då hennes pappa är adopterad
    Hon har fått höra ett flertal ggr att brun hud inte är fint. Hon mår väldigt dåligt utav detta och hennes självförtroende är i botten. Hon vill bara bli blond med ljus hy. Skrämmande att uppenbarligen har dessa barn fått höra detta av deras föräldrar 

Det är inte förbjudet att tycka att vita eller vit hy är vackrare än mörk. 

Jag själv attheras inte alls av svarta individer relationsmässigt, alltså sexuellt. Jag tycker inte att mörka människor är så vackra jämfört med ljusare. 
    Man måste inte göra eller tycka det. Det får vara så. Det är fullt normalt. 

Do k kan man ju lära barn att inte yttra de åsikterna offentligt framför individer med mörk hy. Det handlar om att lära barn att kunna visa respekt för andra och att inte kränka andra. Ingen har valt att ha ljus eller mörk hy, så man ska inte yttra sig om det på ett kränkande sätt. 

Men man måste få tycka saker utan att någon moralkärring ska bestämma vad man gillar och inte gillar. 
  • Anonym (Vita hästen)
    Anonym (.) skrev 2024-10-18 17:30:41 följande:
    ?jag tycker ljusa är finare?

Hej! Hur gör man för att ett barn inte ska se skillnad på ljusa och mörka personer? Hon har ingen i sitt hem som utrycker sig så och det kom helt från ingenstan. Hon sa att hon hellre ville ha en ljus barbie docka för att hon tycker dem är finare. Hur ska man prata med dem för att det ska bli så bra som möjligt?

Om ett mörkt barn hade sagt att en mörk docka var finare, hade du skitit ner dig då eller hade det varit okej? 
  • Anonym (Ängslig)
    Anonym (Viktigt) skrev 2024-10-21 11:13:14 följande:

Men det är ju en himla skillnad att själv notera hudfärg och föredra en viss typ (vilket ts barn gjort) och att uttrycka det inför de som inte har den hudfärgen (vilket ts inte sagt någonting om att barnet gör). 

Vi ska lära barn att visa respekt att behandla alla lika - inte utplåna de egna åsikterna.

• Anonym (S)

Hur gammalt är barnet? Är det du som har moralpanik och väger in för mycket? Är det inte lite samma sak som om hon hade tyckt att den gröna bilen helt enkelt tilltalar henne mera estetiskt än den lila bilen? Eller är det en 2-åring som du i och med detta nu fruktar redan utvecklat någon form av rashat? 

• felicityporter
    Anonym (adopterad från afrika) skrev 2024-10-18 20:03:20 följande:

Gör inte en stor grej av det är mitt tips. Mina föräldrar (adoptiv, de är vita) blev väldigt stressade över att jag (lakritssvart) bara hade svenska vänner, bara var kär i svenska pojkar och överreagerade något enormt på detta. De menade väl men det blev väldigt fel. Flyttade till förort, satte mig i  högstadie förortsskola, försökte verkligen pusha mig till att ja...vara svart? med kläder, musik, film osv. Jag blev hemmasittare (som det hade kallats idag) för jag blev så svårt mobbad direkt i den där förortsskolan. Passade inte alls in... vi fick flytta tillbaks efter bara två år så jag kunde gå nian med mina gamla kompisar.

Kram! Så ledsen jag blir av att läsa detta, men tur ändå att det blev bra för dig till sist. ❤️
Svar på tråden ”jag tycker ljusa är finare”