klyban skrev 2024-10-20 12:37:09 följande:
1 Varför skulle jag svara på den frågan för, personen är dömd och därmed skyldig, annars får han ta upp det till HD.
2 Kan man inte bevisa ett nej är sagt, så är det svårt och ta det till rättegång, du har ju sagt det själv med dina procentsatser.
Och det är först om annan bevisning tillkommer som procentsatsen för just en dom är mer möjlig.
3 Med eller utan samtyckeslag, så det ingen praktiskt skillnad alls, dock ett budskap till de som har sex att de ska tänka på samtycke.
4 Förövaren är alltid oskyldig till bevisat skyldig, det är rättsprincipen.
Lycka till runda den, för det kan du inte och det är varken en förövare eller skyldig i lagens mening.
Och ord mot ord är inte nog för nått alls, det är endast mannen/kvinnan som blivit våldtagen som faktiskt vet och mannen eller kvinnan som utförde våldtäkten som också vet.
Och ibland skulle jag nog säga att mannen/kvinnan som är anklagad, inte ens vet själv att det var en våldtäkt, för tydligen har vi en del som tror ångra sig efteråt gör det till en våldtäkt när man var kåt och ville ha sex 

Det är pinsamt faktiskt och på riktigt det du gjorde där och inte veta om att enda anledningen det inte blev en dom var pga ett missförstånd med ordet(Sen kan man undra hur faan det gick till, men det är en helt annan fråga.)
Dock är det mycket pinsamt att du inte redan vet om att det är en dom och att allt hängde på just ordet snipa och att av någon underlig anledningen inte var solklart att det var flickans kön.
Men förstår du blir ledsen när dom är utdömd, och att jag ger dig länk på det.
Och om det är oklart för dig, domen är skyldig och du är upprörd över detta, vilket är intressant i sig självt.
Sen är det bedrövligt med dessa låga uppklarningsprocent och domar, men ord mot ord funkar inte i ett rättssäkert samhälle.
För när man tar bort det så är vi istället i praktiserande fascism istället och godtycklighet.
ÄR det ett sånt rättssystem du vill ha?
Anonym (Pirates) skrev 2024-10-20 01:31:27 följande:
Och ja, jag vet att förövaren i snippa-fallet är fälld. Du tycker väl det är för godtyckligt då ord står mot ord och vill att han skulle bli friad. Förstår du?
I din värld så hade han förblivit fri. Är det rättssäkerhet?
Låter faktiskt mer som att du ville han skulle bli friad faktiskt.
Och lägga orden i munnen på mig igen, så är det bara du som säger och inte jag.
Det måste du väl förstå?
Så varför gör du detta multipla ggr för?
Rätt intressant att du inte förstår problematiken ord om t ord heller, är det medvetet eller är det för mycket och förstå?
Du svarar fortfarande inte på några frågor. Jag försöker ignorera det. I snippa-fallet så antar jag att du tycker det är fel att han fälldes då du misstror rättssystemet. Inga bevis till att han utsatte flickan för någonting existerar. Så hur kan du nu tycka att han är skyldig? Förstår du? Antingen så tycker du det ena eller det andra. Är det alltså "fascism" enligt dig att han blev dömd skyldig?
Vi kan ta ett annat tankeexperiment. Ponera att en man har våldtagit dig. Polisen konstaterar att du har skador i analen och dna prov från förövaren. Han nekar och säger att du var med på det. Ni hade ju gjort upp om att träffas. Bevis för att ni har gjort det finns.
Jag antar att han ska frias enligt dig då du anser att "ord mot ord funkar inte i ett rättssäkert samhälle." och om han skulle bli fälld så är det enligt dig "fascism"
Vilken form av bevis krävs för att han ska fällas enligt dig?