Anonym (uppvaktad) skrev 2024-10-22 19:11:47 följande:
Det faktum att han säger något ont om sin fru till en okänd person som inte riktigt har någon som helst koppling till den här människan förklarar en hel del. Han vet att jag kommer behandla honom på exakt samma villkor oavsett hur hans fru är och han berättade först om deras dåliga relation när jag frågade honom, ett halvt år in i vårt förhållande. Så hade han velat köpa mig med "lögner" om hur dålig hans fru är hade han dels inte väntat så länge och dels berättat det själv.
Så tyvärr tror jag inte riktigt på att den här mannen ljuger, jag kan framförallt se hur han blir påverkad av sin frus dåliga beteende med det sagt kan jag inte säga att jag inte känner medlidande för henne för det finns säkert själ för hur hon känner. Bara för att jag tycker synd om en människa betyder det dock inte att jag ska automatiskt agera på det och rädda personen. Jag tycker också synd om barn i krig men jag går inte direkt till krigszon för att rädda några eller ens donerar till Amnesty, är säker att 90% av alla som säger sig bry sig om barnens rättigheter sitter inte och donerar 100 kr i månaden.
Så skilj på "bry sig" och "agera"
Att ta emot något är inte att uppmuntra, han har faktiskt nämnt att han funderar på att skilja sig och jag har gång på gång sagt att han inte ska fatta förhastade beslut pga barnen. Att uppmuntra är att jag ska sitta bredvid mannen och snacka skit bakom hans fru och säga att han borde lämne henne för att det finns bättre osv osv. Men att ta emot presenter är inte alls kopplad till uppmuntring, med den logiken så uppmuntrar du alla män som någonsin är snälla mot dig då? För de ska antagligen ligga med dig varje gång du får presenter
Jag tycker inte att det är okej att hata på någon vare sig om det är kvinnor mot kvinnor etc men dessvärre är det så att kvinnor hatar mer och mer på kvinnor som har bra relationer med män. Det sker även i arbetslivet, kvinnor presterar sämre i positioner där de konkurrerar med andra kvinnor vid närvaro av manlig chef. Det handlar om uppmärksamhet, alla kvinnor hatar varandra när de inser att det finns nån som har vunnit något gentemot en manlig part.
Har aldrig påstått att jag är bättre än honom eller överlägsen rent moraliskt men jag hade varit sämre ställt om jag också var otrogen t.ex om jag hade en partner men i det här fallet så gör jag verkligen ingenting och att stoppa honom skulle vara återigen att agera och leka räddare. Vem vet? Hans fru kanske verkligen är en ond människa som förtjänar inget, eller så är hon en ängel? Jag kommer aldrig veta, så varför ska jag stoppa honom?
Så han ger dig blommor och choklad, får ingen direkt respons och går vidare i sin manipulatio/raggning med att berätta hur synd det är om honom för att hans fru är elak?
Och du föll för det?
Jag hade gett honom numret till familjerådgivning och inte balndat mig i deras bekymmer. Å andra sidan hade jag inte tagit emot choklad och/eller blommor från en snubbe. Fråga vilken man som helst vad de menar när de skickar blommor och choklad och vad de tror när kvinnan tar emot det.
Jo, jag har träffat män som är snälla bara för att de är så av naturen och för att de har försökt ragga. Till skillnad från dig så tackar jag för mig och förklarar att jag inte är intresserad när de raggar.
Och en sak har du fått rejält om bakfoten. Om man ser till ren och skär fakta här:
1. Mannen är gift
2. Mannen raggar på dig (blommorna och chokladen samt snyft historierna)
3. Du uppmuntrar genom att ta emot gåvorna.
Du vet att han är gift men har inga som helst problem att trampa på ena annan kvinna för att han säger att hon är en bitch och behandlar honom illa.
Solklart fall här att du hatar lika mycket som du påstår att andra gör det. Du är tyvärr inte mogen nog för att förstå det.