• Anonym (Mini)

Arbete som kräver praktisk först?

Jag är ny examinerad och söker olika jobb. Det jag undrar över är om man ska lägga tid på arbeten som kräver att du ska praktisera? Har "praktiserat" arbetat utan lön för att Subway skulle spara pengar på personal. Den gången skulle jag arbeta utan lön i 2 veckor. Jag tackar nej efter 1,5 och redan nästa dag var där en ny praktikant. Det känns som att dem lever och utnyttjar oss som är arbetslösa?
    Min fråga är: ska man lägga ner tid på arbeten som kräver praktisk över huvud taget? Har fått erbjudande på en restaurang att praktisera 1 till 1,5 timme på antingen fredag eller lördag. Ska man tacka ja? Eller är det ett försök att få gratis arbetskraft?

• Svar på tråden Arbete som kräver praktisk först?
  • Meddelande borttaget
  • BuoBä
    Anonym (Mini) skrev 2024-10-20 22:09:15 följande:
    Har ett bra cv. Bara inte särskilt mycket på det, beskriver alla mina praktiker samt vad jag gjort, erfarenheter osv. Sedan har jag tyvärr bara arbetat två säsongs jobb men tycker ändå de är ett plus om man tittar på andra i min ålder. Grejen är att jag inte vill jobba inom vården, lss och äldre boende hade jag kommit in på väldigt snabbt men jag gör verkligen allt för att inte arbeta med det.
    Kolla upp vikariepool för skola och förskola om du inte redan har gjort det. Det är småslitigt att behöva gå upp varje morgon och vänta på att de kanske ringer, men har man fått in foten och gett bra intryck så får man ofta upprepade uppdrag på samma ställe. 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-10-20 22:23:57 följande:
    Men det personliga brevet då? Skriver du personliga brev till varje arbetsgivare? Alltså inte samma till alla. 
    Ja de gör jag. Dessutom lite självklart att jag skriver olika personliga brev beroende på vilket jobb jag söker.
  • Anonym (R)
    Har ett bra cv. Bara inte särskilt mycket på det, beskriver alla mina praktiker samt vad jag gjort, erfarenheter osv. Sedan har jag tyvärr bara arbetat två säsongs jobb men tycker ändå de är ett plus om man tittar på andra i min ålder. Grejen är att jag inte vill jobba inom vården, lss och äldre boende hade jag kommit in på väldigt snabbt men jag gör verkligen allt för att inte arbeta med det.
    Utan kunskap och erfarenhet kan du inte vara så kräsen.

Restaurangbranschen är ökänd för att utnyttja unga desperata med provjobb/praktik när det i själv verket är gratis arbetskraft några dagar

Då du gick studieförberedande så är kanske lösningen att plugga vidare.  Om inte högskola är din grej så kolla YH. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Hejhejhelgtrådmedfirestarter) skrev 2024-10-20 21:59:44 följande:

Den som var en förvrängning av vad jag skrivit? Nej.

Ingen använder "ny examinerad" efter en gymnasieutbildning men nu var det ju självklart så, TS använder ett begrepp hen inte förstår.

Ja, visst blir det lite annorlunda om man använder ordet nyutexaminerad för en gymnasieutbildning som ger väldigt låg kompetens. Jag hade skrivit att jag gått ut gymnasiet då. 

Men hursomhelst. Står fast vid att prov-jobb är en bra väg in på arbetsmarknaden, så länge man är försäkrad. Låter oroväckande att tiden i arbetslöshet tickar på för ts. Tycker inte att hen ska fundera på betalning i det läget.
  • Anonym (???)
    Finns andra lättillgängliga jobb. Du kanske kan prova t ex städ för att förbättra cv? Att du går sysslolös så ung ser inte bra ut i arbetsgivares ögon. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 09:36:35 följande:
    Finns andra lättillgängliga jobb. Du kanske kan prova t ex städ för att förbättra cv? Att du går sysslolös så ung ser inte bra ut i arbetsgivares ögon. 
    Arbetslösheten bland unga ligger idag på drygt 25%. Givetvis är det inte bra att vara arbetslös, men att ha gått utan jobb som ung är inte alls stigmatiserande på samma sätt som det var förr. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Klara) skrev 2024-10-21 11:10:17 följande:
    Arbetslösheten bland unga ligger idag på drygt 25%. Givetvis är det inte bra att vara arbetslös, men att ha gått utan jobb som ung är inte alls stigmatiserande på samma sätt som det var förr. 
    Du har betydligt bättre chanser till jobb senare om du har haft en sysselsättning än om du gått sysslolös med bidrag. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (Allis) skrev 2024-10-20 21:50:33 följande:
    Man tar inte examen från gymnasiet så det måste handla om en högre utbildning.
    Det heter ju gymnasieexamen nuförtiden, så jo, man tar examen från gymnasiet. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 14:26:53 följande:
    Jag tolkade ts utifrån att ts har utbildning. Gäller ju lite andra jobb än de du syftar på.

Men ska vi prata riktigt enkla jobb som diskplock och enklaste städjobben så är det vettigt att se att de är oattraktiva och att det inte borde krävas att kompetens visas. Lite sunt förnuft
    Läs vad TS skriver innan du gissar:

Har fått erbjudande på en restaurang att praktisera 1 till 1,5 timme på antingen fredag eller lördag. Ska man tacka ja? Eller är det ett försök att få gratis arbetskraft?
  • Anonym (???)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-21 15:59:37 följande:
    Läs vad TS skriver innan du gissar:

Har fått erbjudande på en restaurang att praktisera 1 till 1,5 timme på antingen fredag eller lördag. Ska man tacka ja? Eller är det ett försök att få gratis arbetskraft?
    Hur menar du nu? Stod ju inte om han ska praktisera som t ex kock
Svar på tråden Arbete som kräver praktisk först?