• Anonym (olw)

Partner ökat 50 kg mer att älska eller?

Skulle ni bara kört på som om inget hade hänt eller hade ni känt att attraktionen minskat??

• Svar på tråden Partner ökat 50 kg mer att älska eller?
  • Hjelm

En obetydlig viktuppgång skulle inte påverka ett dugg. Men 50 kilo är ju inte normalt på något sätt. Det skulle påverka min attraktion, men kanske inte i första hand pga den rent fysiska skillnaden utan för att personen släppt taget om sig själv och sin hälsa, inte bryr sig. DET är oattraktivt.
    Handlade det om sjukdom vore det förstås en annan sak. Men då skulle problemet också vara större.

• Anonym (Annelie)

Hade haft svårt för detta ärligt

• Anonym (???)

Sen är tiden viktig. 50kg över 50år eller 50kg över en natt? 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (???) skrev 2024-10-22 08:38:49 följande:

Sen är tiden viktig. 50kg över 50år eller 50kg över en natt? 

Ingen går upp 50 kg över en natt. Och 50 kg är väldigt mycket oavsett tidsspann.

Jag känner en kvinna vars man gick upp ca 30 kg på bara några år, och då var han inte jättesmal innan. Hon oroade sig mer för hans hälsa än hans yttre, men det klart att attraktionen påverkades. De är skilda idag, dock inte bara av den orsaken efter vad jag förstår.
  • Anonym (???)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-22 10:04:42 följande:
    Ingen går upp 50 kg över en natt. Och 50 kg är väldigt mycket oavsett tidsspann.

Jag känner en kvinna vars man gick upp ca 30 kg på bara några år, och då var han inte jättesmal innan. Hon oroade sig mer för hans hälsa än hans yttre, men det klart att attraktionen påverkades. De är skilda idag, dock inte bara av den orsaken efter vad jag förstår.
    Nej, givetvis menar jag inte bokstavligt över natten. 

Tycker mig se att det är vanligt att kvinnor går upp orimligt mycket under sina graviditeter. Kilon som sedan blir kvar och fortsätter ticka uppåt. Menar inte att skuldbelägga men tror att det ofta är en del i elvationen för kvinnor som ökat mycket i vikt.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (???) skrev 2024-10-22 10:08:42 följande:

Tycker mig se att det är vanligt att kvinnor går upp orimligt mycket under sina graviditeter. Kilon som sedan blir kvar och fortsätter ticka uppåt. Menar inte att skuldbelägga men tror att det ofta är en del i elvationen för kvinnor som ökat mycket i vikt.
    Ja, sen använder de graviditeten som ursäkt till att de har blivit feta.  
    Tyvärr, har de flesta svårt att gå ner i vikt om de en gång har blivit fet. Framförallt att gå ner och sen behålla vikten.
  • Anonym (Tveksamt)

Jag skulle nog inte finna min sambo attraktiv om han vägrade 50 kg extra. Något trivselkilo hit eller dit kvittar, det är sånt som varierar när man är med någon en längre tid. Men som många redan skrivit så är det ju troligen inte bara vikten som förändras om någon gör en sådan kraftig viktökning. Låt säga att människan blir sjuk eller tar en medicin som påverkar vikten, då tänker jag att jag självklart stannar hos min partner. Då är det ju omständigheter som är svåra att påverka. Men jag tycker att hälsan är viktig, så om det var ren lättja och en osund livsstil som drev på viktuppgången hade jag nog lämnat. Inte för att vikten är avgörande, utan för att vi då hade haft helt olika värderingar rörande våra sätt att leva och värna om varandra. Dessutom hade jag tyckt att det varit elakt mot mig som partner, att strunta i hur man ser ut, vad man orkar göra tillsammans och med barnen, eller hur länge man lever. 

• Anonym (???)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-22 10:17:05 följande:
    Ja, sen använder de graviditeten som ursäkt till att de har blivit feta.  
    Tyvärr, har de flesta svårt att gå ner i vikt om de en gång har blivit fet. Framförallt att gå ner och sen behålla vikten.
    Skulle inte uttrycka mig så men trenden verkar vara att accepterade graviditetskilon blir fler med åren.
  • Anonym (N)
    Anonym (???) skrev 2024-10-22 11:23:35 följande:
    Skulle inte uttrycka mig så men trenden verkar vara att accepterade graviditetskilon blir fler med åren.
    Att ens använda ordet graviditetskilo många år efter graviditen är ganska lustig.
  • Anonym (Ui)

Det hade inte funkat för mig, fy. Samtidigt vet jag att det beror på psykisk ohälsa. Ingen vill bli fet och skada sin kropp. Jag är en av dem som hamnat där och mår ännu sämre p.g.a. det. Gråter

• Anonym (Onorm)

Min sambo har gått upp 30 kg sedan vi träffades. Det var iofs två år innan vi ens började dejta. Utgångsläget var dock inte normalvikt utan närmare 20 kg undervikt. Alls, nästan 20 kg till bmi 18.5, och över 30 kg till bmi 25.

20 kg till skulle nog inte göra mig så mycket. 

• Anonym (F)

Jag hade inte älskat personen mindre men varit betydligt mindre attraherad. Jag har tyvärr ytterst svårt för bilringar och lovehandles. Finner känslan av dessa mycket motbjudande. Så hade haft svårt med min partnerns kropp.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (???) skrev 2024-10-22 10:08:42 följande:

Jag fattade att du inte menade bokstavligt. :)

Jag menade att 50 kg ofta tar lång tid att gå upp.

Mitt exempel handlade dock om en man. Inte bara kvinnor går upp mycket i vikt. För kvinnor handlar det ofta både om livsstil och hormoner, t ex med stigande ålder eller i samband med graviditet.

Jag gick upp mycket under graviditeten. Om det var orimligt mycket vet jag inte, eftersom jag väntade tvillingar. Gick ner det mesta, men inte allt. Det är vanligt att en del gravidkilon blir kvar.

Men jag är inte överviktig. Både min man och jag är normalviktiga, även om vi väger mer nu än när vi var yngre.

Några kilo hit eller dit spelar ingen roll för hälsan eller attraktionen. Annat är mer avgörande.

Det är en helt annan sak att gå upp 50 kg, eller 30 eller 40. Då beror det inte bara på graviditet och hormoner.
  • Anonym (???)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-24 11:28:04 följande:
    Jag fattade att du inte menade bokstavligt. :)

Jag menade att 50 kg ofta tar lång tid att gå upp.

Mitt exempel handlade dock om en man. Inte bara kvinnor går upp mycket i vikt. För kvinnor handlar det ofta både om livsstil och hormoner, t ex med stigande ålder eller i samband med graviditet.

Jag gick upp mycket under graviditeten. Om det var orimligt mycket vet jag inte, eftersom jag väntade tvillingar. Gick ner det mesta, men inte allt. Det är vanligt att en del gravidkilon blir kvar.

Men jag är inte överviktig. Både min man och jag är normalviktiga, även om vi väger mer nu än när vi var yngre.

Några kilo hit eller dit spelar ingen roll för hälsan eller attraktionen. Annat är mer avgörande.

Det är en helt annan sak att gå upp 50 kg, eller 30 eller 40. Då beror det inte bara på graviditet och hormoner.
    Vad jag menade med tiden var ungefär skillnaden mellan 5år och 50år. 

Tror att upp till 16kg är normala graviditetskilon när man är normalviktig. Men då är det ju inklusive barnet och så många försvinner vid förlossningen 
Svar på tråden Partner ökat 50 kg mer att älska eller?