• Anonym (hen)

Vad signalerar blått hår??

Nån som vet??

• Svar på tråden Vad signalerar blått hår??
  • Anonym (Feminazi)

Feminism 

• Anonym (JJ)

Sedan 100 år har det då och då under vissa perioder signalerat att man hakar på modetrender. För några år sen var det mode för män. 5 år sen?

• Fjäril kär

Att man gillar blått hår? 

Min vuxna son har det ibland av inget annat skäl än att han tycker det är coolt och vill sticka ut lite. 

• Anonym (H)

Att personen gillar färgen blå?

• Meddelande borttaget
  • cosinus

Jag har provat en gång. Då var jag 23 och började nytt jobb (hade precis blivit klar civilingenjör). Färgen på håret hade inget att göra med att jag började jobba - det var mer en slump som bottnade i ett vad.

Hade blått hår i 3 veckor tror jag innan jag ledsnade på att behöva färga om det för att det inte skulle bli grönt (är rätt mörkt brunhårig så min hemmablekning var rätt gul i tonen). Sen färgade jag över det med svart och det funkade helt ok till mitt vanliga mörkbruna hår att utväxten knappt syntes.

Men det var ändå rätt kul att ha provat. Nu har jag några år kvar till 50 och har inte färgat håret sen dess. Är inte så mycket för sånt men kommer snart få börja om jag inte ska bli allt för grå. Men då kommer inte blått att vara färgen :)

I mitt fall signalerade det inte just nåt mer än en kul grej.

• Anonym (Erik)

Färgen som sådant signalerar ingenting alls så länge du inte gör något mer av den .

Börjar du däremot matcha färgen med extrem klädsel.åt olika håll blir det mer ett statement av olika slag eller för att understryka en viss musikstil eller livsstil.  

På 80-talet i gymnasiet var vi två i klassen med blått hår. Jag som hängiven anarkist och punkare hade tuppkam i knallblått.  Den andra var en tyst och försynt tjej klädd i helt vanliga kläder men blått axellångt hår. Hennes förklaring till blått hår vet jag inte.  Mitt blåa hår gjorde iallafall att hon slapp bli mobbad. 

Det blåa håret har jag nån gång ibland fortfarande men då i mer sansad frisyr och mer vid tillfällen då det är konsert eller liknande.  Jag gifte mig i blått hår . 

• Anonym (Jif)

Neo Nazisttjejer brukar färga håret blått.

• Anonym (Jag)

Att man färgar håret

• Mayjel

Skulle tro att det främst handlar om en vilja att sticka ut lite. Vara en smula rebellisk och gå emot normer på en lättare nivå. 

• Tukt

Det beror nog på vad för blå färg du menar och i vilken kontext det sätts i.
    Men generellt är det inte något att tolka in allt för mycket i.

Svar på tråden Vad signalerar blått hår??