• Anonym (Onormal?)

Är det konstigt att göra fel ibland?

Varje gång jag gör nåt fel, beter sig min man numera som om jag gjort något enormt fel. Idag skulle jag koka kaffe i en kaffekokare jag är ovan vid. Jag glömde en detalj, vilket gjorde att kaffet blev sumpigt och fick göras om. Det var slarvigt och klantigt av mig. Min man gick dock på som om jag tagit en hammare och slagit sönder kaffekokaren. Upprepade gånger frågar han hur det kunde hända. Det är ju så enkelt. Hur svårt ska de vara? Nivån är så oerhört låg. Hur kan jag vara så slarvig? En apa hade ju kunnat göra det här.

Det här har lett till att jag börjat skylla ifrån mig, vilket bara gör honom argare. Jag har till och med gått i terapi för att lära mig stå för det jag gjort. Det var först i efterhand som jag själv såg hur det hängde ihop. Jag blir så hårt ansatt av minsta misstag, att jag helt enkelt skyller ifrån mig. På jobbet kan jag erkänna att jag missat nåt. Detsamma i mina vänskapsrelationer. Men där blir reaktionen inte så stor.

Det här gäller varje gång jag gör fel. Har jag råkat sätta fel datum på en betalning? HUR kunde det hända? Har jag glömt att köpa ost. HUR svårt ska det vara att följa en inköpslista? Han kan aldrig bara konstatera att det var slarvigt, klantigt eller onödigt. Allt ska skärskådas, analyseras och jag ska stå till svars för HUR DÅLIGT det var av mig.

Det har gjort att jag känner mig helt förvirrad kring om det inte är normalt att göra fel ibland? Är det inte fullt normalt att glömma köpa mjölk, eller att glömma nyckeln någon enstaka gång? Brukar inte alla människor missa småsaker någon gång? Som ger mindre konsekvenser, som att koka om kaffet, eller gå tillbaka till afärren? Är det onormalt?

• Svar på tråden Är det konstigt att göra fel ibland?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hero)
    Anonym (C) skrev 2024-11-01 13:51:19 följande:
    Nej det kanske det inte är. Men det är rätt mycket enligt trådstarten. 
    OCH?! Även om det skulle vara så, varför beter sig då mannen som han gör? Vad är hans diagnos då? Vad berättigar/ursäktar hans beteende?
  • Meddelande borttaget
  • Gaskarl

Det moderna samhällsklimatet, det är fult att göra fel, folk har blivit så jävla rädda för att göra fel, för dom har blivit itutade att det är fult att göra fel. Det är bara att ställa sig upp att erkänna, ingen kommer att avrätta dig. Det är mänskligt att fela/glömma, man behöver inte ens skylla på en diagnos. Men..Lär av dina fel..
    TS, det din man håller på med är någon typ av härskarteknik.

• Anonym (ME)

Nej, det är inte konstigt att göra fel ibland. Alla gör det då och då. Oftast hänger det på hur stressad man är eller hur trött man är. Och din mans skällande ökar ju definitivt din stress!

Något som jag och min man har varit väldigt tydliga med varandra är hur vi tolererar att bli behandlade. Och ingen av oss skulle tycka att det är ok att skälla på den andra för idiotsaker. Eller generellt behandla den andra som en idiot. Vi kan uttrycka missnöje med en situation om den skapar större problem. Men aldrig gå till personangrepp. Det är lite som med barn att välja sina strider för vem vill leva i en relation där det gnälls massa kring småsaker?

Så fundera på vad du tycker är ok behandling. Du kan inte bestämma hur din man behandlar dig. Men du väljer om du stannar i en sån relation. Men hota inte med att lämna om du inte menar det. Det kommer inte lösa något. Men om du inte vill leva så här resten av livet så måste du vara tydlig med det och om du tycker att det är värt det, prata med din man om att om han verkligen vill ha dig kvar så måste ni (eller snarare han) jobba på hur han behandlar dig.

• Freddie K

Om någon säger att TS har ADHD och TS säger att hon inte har det så tror jag mer på henne och tror ni inte att det skulle ha framkommit i terapin isåfall? Jyst saying. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (JB)

Vilket as. Växte upp med en pappa som är så. Försök göra dig av med honom. 

• molly50
    Anonym (C) skrev 2024-11-01 14:11:46 följande:
    Därför att om man ber någon köpa grädde 51 gånger och den bara kommer hem med mjölk, så verkar det rätt konstigt. 

Skulle säga att det är naturligt att i så fall ställa frågan så man vet hur fan man ska ställa frågan så den fixar det. 
    Men tycker du att TS mans reaktioner är rimliga sett till de småsaker som TS har gjort fel?
    Saker som vi alla kan göra fel.
    Och hans beteende gör ju inte att TS kommer att göra färre misstag. Snarare tvärtom.

TS: Hade jag varit som du så hade jag försökt lämna honom.
    Hans härskartekniker är inte ok och kan liknas vid psykisk misshandel.
  • Anonym (Onormal?)

Nu ska ni få höra en "rolig" historia. Sent igår kväll kom vi hem från landet. Min man upptäckte då att ytterdörren stod olåst. Inga tecken på inbrott. Vi har helt enkelt glömt att låsa dörren. Eller han då, för jag frågade honom vid avfärd om jag skulle låsa och han bad mig ta väskor istället, så skulle han låsa.

Tror ni att han skällde på sig själv? Beklagade sig över hur korkat det var att han lämnat dörren olåst en långhelg? Nejnej. Istället lät han hälsa att VI behövde hitta ett bättre system för sånt här. Jag påtalade då, mycket lugnt, att det faktiskt var han som glömt att låsa och återgav situationen. "Jaha, när jag inte pekar ut någon skuld, är du snabb att göra det", svarade han lite surt.

Så, när jag gör fel är det något som måste utredas. När han gör fel, av kaliber som faktiskt kan få konsekvenser, är det tydligen inget vi behöver tänka så mycket på.

• Freddie K
    Anonym (Onormal?) skrev 2024-11-02 15:10:02 följande:

Nu ska ni få höra en "rolig" historia. Sent igår kväll kom vi hem från landet. Min man upptäckte då att ytterdörren stod olåst. Inga tecken på inbrott. Vi har helt enkelt glömt att låsa dörren. Eller han då, för jag frågade honom vid avfärd om jag skulle låsa och han bad mig ta väskor istället, så skulle han låsa.

Tror ni att han skällde på sig själv? Beklagade sig över hur korkat det var att han lämnat dörren olåst en långhelg? Nejnej. Istället lät han hälsa att VI behövde hitta ett bättre system för sånt här. Jag påtalade då, mycket lugnt, att det faktiskt var han som glömt att låsa och återgav situationen. "Jaha, när jag inte pekar ut någon skuld, är du snabb att göra det", svarade han lite surt.

Så, när jag gör fel är det något som måste utredas. När han gör fel, av kaliber som faktiskt kan få konsekvenser, är det tydligen inget vi behöver tänka så mycket på.

Det låter inte som att han har vuxit upp eller lärt sig att ta ansvar. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Ikaros12

Man kan ju ha lite olika perspektiv på vad som är viktigt i livet. Du kan ju alltid av ren nyfikenhet fråga honom någongång vad han tycker är viktigast. Att inte sätta i kaffefilter fel i kaffebryggaren så att det kommer sump i kaffet, eller att inte glömma låsa ytterdörren så att den står öppen en hel helg. Ni kanske har olika syn på det😂. 

• Anonym (Q)

Haha! Jag hade bara svarat att nej det smakar inte så gott att äta upp sina egna ord. Vi kan båda försöka bättre i framtiden, eller hur?

Vår familjs motto är "I will make better mistakes tomorrow". Kanske något att brodera och sätt upp på väggen?
  • Anonym (varför?)

Har det beteendet börjat nyligen så hade jag försökt ta reda på vad som händer med mannen, försöka få ur han det som händer på insidan, av det jag läser ser det ut som det är någonting bakom som hade behövt komma ut, och du har rätt att säg ifrån o stå upp för dig själv, så kan du inte låta dig behandlas.

• Anonym (JB)

Störd människa!!! Kräks
  • Anonym (S)

Skulle kalla det psykisk misshandel. Lämna relationen om han inte kan göra något åt det. 

Alla människor gör misstag och det är inget att lägga energi på. Man rättar bara.till felet och sen är det bra. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Är det konstigt att göra fel ibland?