• Anonym (Trött på lata föräldrar)

Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?

Vad är det som händer? Jag jobbar som förskollärare och upplever att många föräldrar inte orkar med/vill vara med sina barn mer än nödvändigt längre.

Barn går heltid trots att en föräldrar är hemma föräldraledig med småsyskon. Barn lämnas trots att föräldrar är hemma med syskon eller själva. Barn lämnas sjuka och vi möts av irritation när dom rings hem. Nästa dag är dom tillbaka igen för "hen va ju pigg när vi var hemma".

Föräldrar anmäler sig till random kurser och "pluggar" så fort dom får bebis för att då ha rätt att ha syskonen på heltid.

Föräldrar uttrycker att barnen har det bättre/roligare på förskolan. Har ni spenderat en dag på förskolan? Och förlåt men hur kan man va så okapabel att ta hand om sitt barn så att barnet har det bättre på förskolan? Det är en oro för mig.

Allt detta medan vi som jobbar i förskolan har alldeles för stora barngrupper och knappt får ta un vikarier.

Barnen är bara små en gång! Varför vill ni inte umgås med dom. Ja det är skitjobbigt emellanåt, men det ÄR jobbigt att ha barn. Det hör till. Skaffa annan barnvakt än förskolan om du inte orkar med dina barn.
    Och det här med egentid får man liksom glömma lite när barnen är små. Det kommer en tid när man har tid för sig själv igen.

• Svar på tråden Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?
  • Anonym (Erika)

Opopulär åsikt: även om det är en trolltråd är budskapet det viktigaste- hemmamiljön ÄR oftast mkt bättre än förskolan. det är bara att följa typ förskoleupproret på fb så kan man läsa hur det ser ut i  förskolor idag. Det går ofta inte ens att  jämföra hur det ser ut idag mot hur det var på tex 80-talet då jag själv gick på dåtidens ?dagis?. 

barngrupperna är mer regel än undantag alldeles förstora , vilket stressar barnen. Var hemma med era barn, de mår bäst där!

Anonym (Erika) skrev 2024-11-01 19:36:07 följande:

Opopulär åsikt: även om det är en trolltråd är budskapet det viktigaste- hemmamiljön ÄR oftast mkt bättre än förskolan. det är bara att följa typ förskoleupproret på fb så kan man läsa hur det ser ut i  förskolor idag. Det går ofta inte ens att  jämföra hur det ser ut idag mot hur det var på tex 80-talet då jag själv gick på dåtidens ?dagis?. 

barngrupperna är mer regel än undantag alldeles förstora , vilket stressar barnen. Var hemma med era barn, de mår bäst där!

Fast nu är det ingen trolltråd! Jag jobbar som förskollärare på en kommunal förskola nånstans i mellersta Sverige. 

Och ja som du säger, har barnen en trygg hemmiljö med trygga vuxna så förstår jag inte hur folk kan få färdig att barn har det BÄTTRE 8-9 timmar per dag på förskolan. Vissa barn måste gå heltid pga föräldrarna jobba, såklart. Men när man tycker att 15 timmar per vecka inte är tillräckligt eller när man lämnat tidigare än man behöver och hämtar senare än man behöver och motiverar det med att barnet har det roligare eller man själv behöver återhämtning så undrar jag hur man trodde att det skulle vara att ha barn. 
  • Anonym (Signe)

Personligen har jag erfarenhet av förskolans verksamhet och vet att det har tajtas åt resursmässig de senaste åren. Jag har full förståelse för ansträngd situation med för få personal på antalet barn. 

Det jag vänder mig mot är att personal som skjuter ner föräldrar som nyttjar tiden de har rätt till. Vad skulle hända om alla föräldralediga eller föräldrar som studerar inte fick ha barnen i förskolan? Skulle det frigöra resurser? Knappast, det mest logiska är att man då istället skär ner och verksamheten är lika underdimensionerad som tidigare. Blir då nästa steg att kräva att alla föräldrar ska hålla sina barn hemma för att man inte klarar av att bedriva verksamhet?

Därför menar jag att det mest logiska för att få mer resurser är att vända sig till politiken, enda sättet att få till en förändring. 

Anonym (Signe) skrev 2024-11-01 19:44:59 följande:

Personligen har jag erfarenhet av förskolans verksamhet och vet att det har tajtas åt resursmässig de senaste åren. Jag har full förståelse för ansträngd situation med för få personal på antalet barn. 

Det jag vänder mig mot är att personal som skjuter ner föräldrar som nyttjar tiden de har rätt till. Vad skulle hända om alla föräldralediga eller föräldrar som studerar inte fick ha barnen i förskolan? Skulle det frigöra resurser? Knappast, det mest logiska är att man då istället skär ner och verksamheten är lika underdimensionerad som tidigare. Blir då nästa steg att kräva att alla föräldrar ska hålla sina barn hemma för att man inte klarar av att bedriva verksamhet?

Därför menar jag att det mest logiska för att få mer resurser är att vända sig till politiken, enda sättet att få till en förändring. 

Ja såklart men det är jag ifrågasätter är varför man VILL lämna sitt barn på förskolan när man är hemma. Varför inte nöja sig med de 15 timmar man får. Varför komma på sätt att förlänga tiden istället för att umgås med sitt barn och ta hand om sitt barn? Jag anser inte att det är att tillgodose barnens behov utan enbart sina egna. 
  • Anonym (Trött på inskränkt förskolepersonal)
    Anonym (Trött på lata föräldrar) skrev 2024-11-01 19:49:00 följande:
    Ja såklart men det är jag ifrågasätter är varför man VILL lämna sitt barn på förskolan när man är hemma. Varför inte nöja sig med de 15 timmar man får. Varför komma på sätt att förlänga tiden istället för att umgås med sitt barn och ta hand om sitt barn? Jag anser inte att det är att tillgodose barnens behov utan enbart sina egna. 
    Jag kan svara för mig, som hade syskonet 30 timmar i veckan. Hon ville det. Förskolan var det roligaste hon visste. Hon älskade det sociala sammanhanget och grät floder för att hon inte fick vara där på fredagar. 
  • elmadumle
    Anonym (C) skrev 2024-11-01 18:14:26 följande:
    Det är en fejktråd och ts arbetar inte på förskola, för om hen hade gjort det så hade hen vetat att ett barn inte får gå heltid på förskola om ena föräldern är föräldraledig med småsyskon. Det är bara ännu en tråd för att provocera..
    Det är faktiskt upp till varje kommun att bestämma hur länge de barnen får gå, det är minst 15 timmar/vecka men det finns förskolor som tillåter heltid. 
  • Anonym (men)
    Det är en fejktråd och ts arbetar inte på förskola, för om hen hade gjort det så hade hen vetat att ett barn inte får gå heltid på förskola om ena föräldern är föräldraledig med småsyskon. Det är bara ännu en tråd för att provocera..
    Kan man verkligen kalla 30 timmar i veckan för något annat än heltid?
  • Anonym (Carolina)
    I Stockholm får man det
  • Tow2Mater
    Anonym (men) skrev 2024-11-01 20:34:14 följande:
    Kan man verkligen kalla 30 timmar i veckan för något annat än heltid?
    40 timmar + restid är normal heltid. Du kan ju själv räkna ut hur lite 30 timmar är.
  • Anonym (Mitt barn)

Jadu, jag tillhör inte dessa föräldrar. Jag hämtar mitt barn tidig och lämnar honom sist av alla föräldrar. 

Däremot när vi kommit hem från förskolan så klättrar mitt barn upp i sin vagn, sätter på sig sina skor och börjar ropa ut sina kompisars namn från förskolan. Mitt barn trivs mycket bra på förskolan. Så fort barnet ser grinden vill barnet komma ner från vagnen och springa till sina kompisar. 

Både jag och barnets andra förälder är mycket engagerade och gör saker med vårt barn så mycket vi orkar. 

Däremot skulle jag inte vilja att en pedagog som du jobba på mitt barns förskola. Du fokuserar på vad föräldrarna gör, du riktar din frustration på föräldrarna. 

Det är inte ditt uppdrag. Du ska fundera på vad du kan göra. Istället för att sitta och fundera på vad alla föräldrar gör och irritera dig så kan du fundera över vad du jobbar i för verksamhet. Om du inte vet detta så har det hetat förskola sedan 1998. Det är 26 år nu?. Rätt lång tid kan jag tycka med tanke på att personalen fortfarande inte förstått att det är en skola ni bedriver. Om jag lämnar mitt barn i skolan förväntar jag mig att ni ska ge mitt barn något jag inte kan ge hemma, det är liksom ert uppdrag. 

Om barnen ska vara där så lite som möjligt eller inte alls om den ena föräldern är föräldraledig, tycker du att äldre barn inte ska få gå i grundskolan då heller? 

Antingen ser du det som att du jobbar på en skola eller så ser du dig som barnpassare och då har du inget inom förskolan att göra. 

Gör något mer konstruktivt som att utbilda dig eller byt jobb. 

• Anonym (S)

Började jobba när min yngsta var 1 månad. Mannen dagtid och jag på kvällar. Det är inte för att få mindre tid med barnen. Det är för att allt är dyrt och vi vill köpa hus. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Trött på lata föräldrar) skrev 2024-11-01 17:41:59 följande:
    Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?

Vad är det som händer? Jag jobbar som förskollärare och upplever att många föräldrar inte orkar med/vill vara med sina barn mer än nödvändigt längre.

Barn går heltid trots att en föräldrar är hemma föräldraledig med småsyskon. Barn lämnas trots att föräldrar är hemma med syskon eller själva. Barn lämnas sjuka och vi möts av irritation när dom rings hem. Nästa dag är dom tillbaka igen för "hen va ju pigg när vi var hemma".

Föräldrar anmäler sig till random kurser och "pluggar" så fort dom får bebis för att då ha rätt att ha syskonen på heltid.

Föräldrar uttrycker att barnen har det bättre/roligare på förskolan. Har ni spenderat en dag på förskolan? Och förlåt men hur kan man va så okapabel att ta hand om sitt barn så att barnet har det bättre på förskolan? Det är en oro för mig.

Allt detta medan vi som jobbar i förskolan har alldeles för stora barngrupper och knappt får ta un vikarier.

Barnen är bara små en gång! Varför vill ni inte umgås med dom. Ja det är skitjobbigt emellanåt, men det ÄR jobbigt att ha barn. Det hör till. Skaffa annan barnvakt än förskolan om du inte orkar med dina barn.
    Och det här med egentid får man liksom glömma lite när barnen är små. Det kommer en tid när man har tid för sig själv igen.

Aldrig förr har föräldrar umgåtts så mycket med sina barn. 

Du är helt ute och cyklar.
  • Anonym (Håller med)

Jag håller med dig helt  vad du säger. Vi fick vårt första barn för 1,5 år sedan o kommer ha han hemma till minst 2,5 år. att det skulle vara bättre på förskolan finns inte ens för mig! Självklart har barnet det bätttee hemma. vi Träffat andra mammor, går på öppna förskolan så vi träffar andra barn. Jag skulle aldrig kunna sätta han på dagis för att vara hemma med små syskon. därför. Var vi valt att hänga med små syskon tills vi känner att det funkar bra att vara hemma med 2 barn. dagis är till för de som behöver, därför kan jag inte förstå varför föräldrar som är hemma ska ta upp platser då ni personal får fler att ta hand om. 

Svar på tråden Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?