• Anonym (Trött på lata föräldrar)

Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?

Vad är det som händer? Jag jobbar som förskollärare och upplever att många föräldrar inte orkar med/vill vara med sina barn mer än nödvändigt längre.

Barn går heltid trots att en föräldrar är hemma föräldraledig med småsyskon. Barn lämnas trots att föräldrar är hemma med syskon eller själva. Barn lämnas sjuka och vi möts av irritation när dom rings hem. Nästa dag är dom tillbaka igen för "hen va ju pigg när vi var hemma".

Föräldrar anmäler sig till random kurser och "pluggar" så fort dom får bebis för att då ha rätt att ha syskonen på heltid.

Föräldrar uttrycker att barnen har det bättre/roligare på förskolan. Har ni spenderat en dag på förskolan? Och förlåt men hur kan man va så okapabel att ta hand om sitt barn så att barnet har det bättre på förskolan? Det är en oro för mig.

Allt detta medan vi som jobbar i förskolan har alldeles för stora barngrupper och knappt får ta un vikarier.

Barnen är bara små en gång! Varför vill ni inte umgås med dom. Ja det är skitjobbigt emellanåt, men det ÄR jobbigt att ha barn. Det hör till. Skaffa annan barnvakt än förskolan om du inte orkar med dina barn.
    Och det här med egentid får man liksom glömma lite när barnen är små. Det kommer en tid när man har tid för sig själv igen.

• Svar på tråden Varför vill föräldrar inte umgås med sina barn längre?
  • Anonym (Erika)

Opopulär åsikt: även om det är en trolltråd är budskapet det viktigaste- hemmamiljön ÄR oftast mkt bättre än förskolan. det är bara att följa typ förskoleupproret på fb så kan man läsa hur det ser ut i  förskolor idag. Det går ofta inte ens att  jämföra hur det ser ut idag mot hur det var på tex 80-talet då jag själv gick på dåtidens ?dagis?. 

barngrupperna är mer regel än undantag alldeles förstora , vilket stressar barnen. Var hemma med era barn, de mår bäst där!

Anonym (Erika) skrev 2024-11-01 19:36:07 följande: