Tow2Mater skrev 2024-11-02 12:04:01 följande:
Beloppet på bostadsbidraget beror på din inkomst, din boendekostnad och antalet personer i hushållet. Så om du är ensamstående förälder kan du ha rätt till ett högre belopp, speciellt om du har barn kan du få stor del av hyran betald.
Flerbarnstillägg brukar utgå till den som har fler än ett barn boende hos sig.
Underhållsstöd och underhållsbidrag för små barn täcker ju ofta mer än hälften av vad de kostar om man t ex har kläder i arv från ett tidigare barn, och blir en extra inkomst.
Det finns fonder som endast ger bidrag till dig som är ensamstående kvinna du kan soka.
Har du ekonomiskt bistånd får du ju betald hyra, elräkning, internet, telefon, mat, kläder och hygienartiklar, och även andra kostnader som SL-kort, medicin, läkarbesök och tandvård betald; du kanske inte ser hur mycket t ex resor till jobb där det kanske krävs både bil med forsäkringar och bensin etc kostar, och tandvård kan vara skitdyrt for en del.
Bara som exempel, finns säker mer.
Men om man får så mycket i bostadsbidrag är det ju för att man tjänar väldigt lite. Hur får du det till att det skulle leda till att man har mer pengar än två personer som jobbar? Om de två personerna tjänade lika lite som den här ensamståande som får nästan hela sin hyra betald skulle de ju också få högt bostadsbidrag. Jag känner en kvinna som jobbar heltid och är ensamstående med en tonåring , det är några hundralappar hon får i bostadsbidrag.
Och när du säger mer än hälften.. nej underhållsstödet är väldigt lite i Sverige. Det täcker definitivt inte mer än hälften.
Och när det gäller försörjningsstöd så är det inte så att ensamstående har större rätt till det än par, en ensamstående kvinna eller man som jobbar (tillräckligt mycket) får inte försörjningsstöd. Och återigen , hur får du det till att en person med försörningsstöd skulle ha mer pengar än två personer som jobbar?
Frågan TS ställde gällde ju inte vem som har gjort mest för att förtjäna pengarna, Två personer som jobbar har mer pengar än en ensamstående som går på försörjningsstöd , mer pengar än en ensamståande som får underhållsstöd och hela hyran betald med bostadsbidrag eller vad mer du nu kan komma på.. och ja nästan alltid mer än en ensamstående som jobbar också. Så då undrade TS hur de kan ha svårt att få pengarna att gå ihop och du har absolut inte svarat på det.
Och vadå ?mig som ensamstående kvinna?? Som jag skrev innan, jag har vatit ensamstående men det är jag inte nu utan jag är tillsammans med mitt yngsta barns pappa. Underhållsstöd får jag däremot ändå för mitt äldre barn eftersom( tro det eller ej ) så är det inte heller något som bara ensamstående kan få.