• Anonym (Mama)

Vem betalar för mer surf?

Skilda, jag står för ena barnets abonnemang, pappan det andra.

Nu har ett av barnen fått slut på sitt surf på grund av att föräldern som inte betalar hens för tillfället inte har något bredband. Vem ska betala för mer? Den vars "fel" det är att wifi inte fungerar, eller den som normalt står för det?

• Svar på tråden Vem betalar för mer surf?
  • Anonym (Betta)
    Anonym (Mama) skrev 2024-11-04 17:51:22 följande:
    Felet är att det tog slut alldeles för tidigt på grund av det saknade bredbandet.
    Fast det anser ju inte förälder A, förälder A tycker att barnet skulle ha använt surfen, svarade du.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-04 18:14:23 följande:
    Fast det anser ju inte förälder A, förälder A tycker att barnet skulle ha använt surfen, svarade du.
    Herregud vad du ska vrida till det. Självklart skulle surfen användas men NU är den slut och behöver fyllas på. Tråden handlar om vem som är ansvarig för den kostnaden.
  • Anonym (JB)

Hur har B tänkt att barnet ska kunna skicka in sina skoluppgifter om det inte finns bredband?

• Anonym (k)

Varför finns inget bredband?

• Tow2Mater

Den som står för abonemanget betalar. Och gör en bedömning om det borde bytas till fritt surf ifall det finns risk att detta händer igen.

• Jemp
    Anonym (Mama) skrev 2024-11-04 16:46:36 följande:

För att försöka förtydliga:

Förälder A betalar för barnets abonnemang.
    Förälder B har för stunden inget fungerande wifi, så barnets surf har gått åt.

Förälder A tycker att B ska fylla på, för att det är hens "fel" att det tagit slut. Förälder B tycker att A ska fylla på för att det är hens ansvar att stå för det barnets mobil.

Barnet måste ha surf för tex busskort och att kunna göra skolarbete. Surfen delas då till skoldatorn. Förälder B är inte hemma om dagarna och behöver sitt surf själv.

Förälder B, eftersom det är hens ansvar att barnet ska kunna göra skolarbete hemma. 

Möjligen rimligt också att det då begränsas till nyttosaker och ev nöjessurf får barnet stå för själv. 

• Anonym (Mama)
    Tow2Mater skrev 2024-11-04 18:26:07 följande:

Den som står för abonemanget betalar. Och gör en bedömning om det borde bytas till fritt surf ifall det finns risk att detta händer igen.

Fritt surf? Hela bredbandet har sagt upp sig.
  • Anonym (Betta)
    Anonym (Mama) skrev 2024-11-04 18:21:25 följande:
    Herregud vad du ska vrida till det. Självklart skulle surfen användas men NU är den slut och behöver fyllas på. Tråden handlar om vem som är ansvarig för den kostnaden.
    Och därför frågade jag. Barnet använde upp surfen med förälder As samtycke, så förälder A är ansvarig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mama) skrev 2024-11-04 18:28:51 följande:
    Fritt surf? Hela bredbandet har sagt upp sig.
    Kan du inte fixa ett abonemang med fritt surf? Varfor skulle bredband vara enda alternativet?
  • Anonym (Em)

Jag tycker att föräldern utan bredband ska betala för surfen som nyttjats oplanerat mycket på hens vecka (genom att stå för utökad surf). Orimligt att föräldern som betalar abonnemanget ska stå för hemma-surf där. 

• Anonym (Em)

Men det bästa hade varit om ni kommit överens innan surfen användes upp.

• Anonym (M)

Självklart skall förälder A betala (den som står för abonnemanget).
    Den kan ju inte välja att stå för ett abonnemang men bara om någon annan fixar wifi.
    Förälder A får skaffa den sorts abonnemang som krävs om man inte räknar med att förälder B står för fri surf.

Det samma borde väl gälla andra barnet där förälder B betalar surf? Det barnet behöver väl också extra i avsaknad av wifi?

Alternativt får man göra om hela överenskommelsen och i slutet av månaden räkna ut bägge barnens kostnader och dela på 2.
    Men, dån vill väl säkert förälder A lägga in sin egen kostnad för wifi, vilket naturligtvis inte B skall stå för.

Hur mycket handlar det om egentligen? 50 kr extra? Orka tjafsa.

• Maac

Är det svindyrt, eller är det en principfråga?

Jag hade inte brytt mig om vem som skulle göra vad, jag hade bara löst det, förutsatt att det var ett tillfälligt problem.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Em) skrev 2024-11-04 19:25:13 följande:

Jag tycker att föräldern utan bredband ska betala för surfen som nyttjats oplanerat mycket på hens vecka (genom att stå för utökad surf). Orimligt att föräldern som betalar abonnemanget ska stå för hemma-surf där. 

Håller med om detta, MEN jag som förälder skulle se till att mitt barn kunde ta sig till skolan (fixa surf)  och göra upp det med pappan sedan. 

Byt abonnemang och fixa fri surf till barnet så att barnet inte drabbas igen. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Sl kort kan väl barnet ga ett fysiskt så behövs ingen surf. Hem/skol uppgifter kan barnet göra på biblioteket eller nåt café.  

Annars, köp abonnemang med fri surf som räcker hos bägge föräldrarna. 

• Anonym (TT)
    Anonym (Mama) skrev 2024-11-04 18:21:25 följande:
    Hur mycket pengar rör det sig om?
  • Anonym (M2)

Den som står för abonnemanget ska självklart betala extra surf. Dvs du. 

Att ha wi-fi hemma är faktiskt ingen rättighet.

Svar på tråden Vem betalar för mer surf?