• Anonym (Äldsta dottern)

Brottas med dåligt samvete nu, men man kan inte alltid tacka ja...eller?

Hej! 

jag är en 27 snart 28 årig kvinna. 

Jag har vart skilsmässobarn sedan jag var 2 år ca. Och det har sen jag var ett ganska litet barn präglat mig att jag vill vara alla till lags, ibland vill jag dela på mig själv och vara på två platser samtidigt, dels för att jag inte vill missa något men framförallt i yngre dar var jag rädd för att jag någon utav mina föräldrar besvikna om jag valde det ena framför det andra med den andra föräldern och vise versa. 
    Än idag kan jag tycka att det känns stressigt eller ångestladdat att behöva förklara för den ena föräldern att man kanske ska vara med mamma tex på julafton i år istället för pappa eller tvärtom. 
    Det har gjort att många ser mig som en extremt ödmjuk och ibland absolut FÖR snäll person för sitt eget bästa.

Jag har vid vissa tillfällen märkt av tendenser till en lätt besvikelse nämligen hos den ena eller andra föräldern om man somsagt gjort något med den andra istället eller haft andra alternativ. Då har jag i tystnad brottats med dåligt samvete, jämt.

Men när jag var ca 4 år så träffade min pappa en ny sambo som jag alltid klickat fantastiskt med och dom lever ihop fortfarande. 

Nu till saken - Min pappa som fyller år på fredag ringde precis och bjöd in mig till hans födelsedagsmiddag som är på fredagkväll hemma hos dom.  Men sedan igårkväll hörde en vän i en annan stad av sig, som dessutom fått barn som ej jag träffat än och frågade om jag ville komma till dom i helgen och umgås. Det är inte ofta vi ses jag och min tjejkompis då vi bor ca 25 mil från varandra. Ska tilläggas att vi länge försökt få till något och hon sa med ganska kort framförhållning att jag var välkommen i helgen. Detta är något jag länge velat hitta på och blev så glad när hon frågade. Jag visste om att pappa fyller år till helgen men hade vid det tillfället inte fått inbjudan än till kalaset/middagen. Däremot hade jag i bakhuvudet att Fars dag är på söndag och i annat fall kan jag ju passa på att fira både födelsedag och fars dag i ett då. 

Men jag hörde direkt på pappas röst här bara för en kvart sen när han ringde att han blev besviken. Det lät på honom som att han trodde först att jag var ironisk när jag sa att jag skulle hälsa på min kompis i helgen och då redan åka på fredag Direkt efter jobb och därför inte kan. Men när jag förvarade mig och frågade om han blev stött eller besviken nu så sa han bara ? nej nej, åk du dit, gör du det ? med en viss ton som bara jag som känner han vet att den inte är genuin och att det finns en bitterhet i. Usch det gör så ont i hjärtat att behöva avvisa sin pappas födelseda. Han ringde först och var glad sen kom jag typ och pajade hans känsla med att säga att jag mer eller mindre har prioriterat annat i helgen. Ja, jag vet, jag är singel - 27 år gammal och har mitt egna liv och mina egna bestyr och bestämmer själv, men när vi la på hade jag inte en härlig känsla i magen. Känns som jag är en svikare på något sätt. Förklarade tydligt att jag gärna firar han på fars dag men då sa han bara att han hade innebandy match och att vi får höras om det om några dagar isåfall om/när det passar. 
    Min pappa har ALLTID ställt upp på mig med allt och vara för 2 helger sen så var vi i faniljen på pappas sida i Danmark och hade kul. Han bjöd på det mesta Och visade sån uppskattning för mig och familjen. Och bara det får mig till att känna att jag inte ger tillräckligt tillbaka, kan inte ens komma på en födelsedagsmiddag för jag ska åka 25 mil bort och träffa en efterlängtad vän...usch, detta tog udden av helgen. Kan ju somsagt inte dela på mig. 

Men med tanke på min ålder så kanske det inte är så konstigt ändå att välja som jag gör till kommande helg? 

vad tycker ni? Ska jag ha dåligt samvete?

Hatar att jag gjort han besviken nu. Inte för att han säger det rakt ut, men jag är expert på att läsa av folk - framförallt min förälder.

• Svar på tråden Brottas med dåligt samvete nu, men man kan inte alltid tacka ja...eller?
  • Anonym (GF)
    Anonym (Äldsta dottern) skrev 2024-11-05 19:51:58 följande:

Nej Göran...Jag och min pappa hade inte bestämt att fira hans födelsedag innan han ringde ikväll. Vissa år har han velat bli firad en vecka senare pga det fallit sig bättre i hans schema, vissa år har han inte firat något värst alls och vissa år har han och hans sambo firat ihop gemensamt och slagit ihop födelsedagarna då hon fyller 2 dagar efteråt. Jag hade bara i åtanke att jag ville fira honom såklart men visste inte exakt när med tanke på att han ej sagt något förens idag och min vän då hunnit före med sitt förslag. 
    Nej jag och min vän har inte haft det så jätte lätt att ses det senaste pga att hon legat på sjukhus under typ halva sin graviditet. Nu när ungen väl är ute hade det vart kul att besöka sålänge hon är bebis. Innan min väns graviditet har hon dessutom pendlat mellan Norge och Sverige en del då hennes man kommer därifrån. Och jag har mitt liv här hemma, det har inte funnits möjlighet helt enkelt förens nu och kommande veckor fanns det ingen bra helg att ta det för annat krockar. Nu råkade ju dock detta krocka med min pappas födelsedag. Men han fyller ju liksom inte 50 och ska dra till med stor fest? Utan en helt vanlig trevlig middag med min farmor och farfar till bords. En släkt jag vart på kalas med ca 5 gånger det senaste kvartalet för har många kusiner. Pappa och hans sambo umgicks jag dessutom med förra helgen och helgen innan det. Så det är inte så att jag är icke närvarande i min familj som du får det låta som Göran. 

Då fattar jag inte varför du har så dåligt samvete. 
  • Anonym (Stå på dig)

Du behöver kanske jobba med dina gränser gentemot andra. 🙂 Att börja med föräldrarna är ju perfekt. Bestäm dig för att åka till din kompis och ha INTE dåligt samvete för det. Många har problem just med dåligt samvete i och med gränssättning. Och då blir det ju inte kul att åka till kompisen. Du skulle ju kunna se det så här också: Pappa ville ge dig dåligt samvete, så att du ska känna som du gör nu. Det borde han jobba på att sluta med istället. 

• Xenia

Det verkar vara som att din familj å ena sidan vill att du ska leva ett vuxet och självständigt liv, men å andra sidan inte riktigt accepterar att det betyder att du ibland måste prioritera en vän framför föräldrarna.

Att välja betyder att välja bort ibland. Du måste ta ansvar för ditt eget liv och dina egna önskemål.

• Dexter dot com

Du verkar ju spendera väldigt mycket tid med din pappa så åk till din vän utan dåligt samvete!! Din pappa har ju planerat in innebandy på farsdag utan det minsta dåliga samvetet och är man sent ute kan man ju inte räkna med att folk kan komma

• sj77

Åk till vännen och försöka vila i den obehagliga känslan du känner, du verkar lida av en gnutta ångest och att erkänna obehaget är en del för att ta sig igenom det. Låter fluffigt nu när jag skriver men att tycka att det är tråkigt att missa roligheter är helt ok och inte farligt. Här i min familj missar vi ofta varandras födelsedagar men älskar varandra ändå.

• Anonym (Normalt, men trist)

Varje gång jag varit i diskussioner om hur föräldrar gör så blir det tydligt att många frånskilda föräldrar har en annan relation till sina barn än de som varit gifta/sambo hela livet med medföräldern.

Det är enligt min erfarenhet mer regel än undantag att en eller båda föräldrarna är mer öppet besviken på att inte kunna umgås, när man under barndom och tonår inte bott ihop alltid.

Som någon skrev handlar ju ditt dåliga samvete om att du vill din pappa väl, och som någon annan sa behöver du sätta gränser. För du behöver faktiskt inte be om ursäkt över att du också prioriterar andra än pappa.

I föräldrarrollen ingår det att barn faktiskt växer upp och då och då väljer bort en. Och trots att han blir besviken och du får dåligt samvete har du ju faktiskt gjort ett val.

• Anonym (Vet precis)
    Anonym (Äldsta dottern) skrev 2024-11-05 22:04:51 följande:

Tack BF, för att du fick mig att känna mig mer ?mänsklig?.
    Precis, jag har mitt egna liv och pappa ingår ju såklart i mitt liv men ibland kan man inte tänka ut saker och ting i förskott om hur andra ska reagera och hur deras tankar kring planer för firanden går om man inte hört ett ljud om det förens 3 dagar innan? 
    Jag vet innerst inne att han är mån om att jag ska ha ett eget liv och hitta på roliga saker med kompisar etc, men nu såklart blev det ju väldigt dumt. Så jag känner mig dum. 
    Tänk om det hade vart en dejt som hade bjudit med mig på en helg bort som vi planerat gemensamt ungefär en vecka innan, hade det vart lika fel då? 

Eller är det bara pga denna kompis som inte är tillräckligt ?så nära? enligt vissa i tråden här som tycker jag ska skippa hela helgen med kompisen och fira min pappa i 3 timmar istället? 

Somsagt, jag har förekommit honom om att Fira På fars dag men då var det ju snarare han som var upptagen?

Ts, här är en till som inte alls tycker att du är orimligt eller konstig. Verkligen skit i alla som säger att du gör fel som skippar din pappas födelsedag.

Dina föräldrars beteende är fel och fult. De har spelat på ditt dåliga samvete sen du var liten, och nu är du så invaggad i detta beteende att du har svårt att ta dig ut. Jag rekommenderar dig att läsa/lyssna på boken "vuxna barn till känslomässigt omogna föräldrar". För det är en typ av omogenhet så som din pappa håller på.

Bara du kan bryta detta mönstret. Gör inte dig till martyr och gå på din pappas kalas pga skuldkänslor - åk till din vän! Och när du är där så ska du öva på att INTE ha skuldkänslor; det är det du kan påverka. Du kan däremot inte påverka din pappas beteende, ton osv. Det måste du lära dig vifta bort även om jag VET att det är OTROLIGT svårt, vilket inte är konstigt eftersom du ska bryta ett beteende du haft i princip hela livet.

Åk nu och ha KUL med din vän! Din pappa kan du fira någon annan gång!

Mvh en som vet och är/har varit i väldigt lik situation dom din!
  • Mandel

Jag är 50+ och jag tycker att du ska åka till din vän!

Som förälder är man inte prio 1 i sina barns liv och det får man bara acceptera. Otroligt barnsligt av din pappa att sucka och visa hur besviken han blir. 
    Och eftersom du bokade med vännen innan så har det företräde. Din pappa var inte ut i så värst god tid, så han får skylla sig själv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nn)

Om jag vet att en familjemedlem eller nära vän fyller år nära en viss helg så hör jag alltid med dem först när/ om de ska ha nått firande. Dessa helger är lite öronmärkta för dem för de är mina närmaste. 

Nu har du inte gjort det och sa ja innan du stämde av med din pappa när det till och med var på hans födelsedag men jag kan tycka det är väldigt sent påkommet av honom att bjuda in såhär sent.

Går det inte att flytta kompishelgen så får du väll säga till din pappa att du fick frågan om detta innan och tackade ja. Be honom även inför nästa år att tänka på detta tidigare samtidigt som du själv tänker på att stämma av innan. 

• Anonym (Äldsta dottern)

Tack för många bra synpunkter och perspektiv.
    Då kanske jag inte är så elak trots allt...
    Det känns även lite bättre idag dagen efter. Inte för att jag har pratat mer med min pappa utan att jag inte har det lika färskt i minnet med hans besvikelse. 

Men som jag skrev lite högre upp i tråden för det hade vart intressant att se er synvinkel på detta - men om jag istället hade åkt med en man jag dejtar på äventyr för en helg 25 mil bort och vi inte hade träffats på ett tag etc och äntligen fått till en helg ihop där han bjöd med mig, hade det vart mer rimligt/orimligt då att tacka nej till födelsedagsmiddag hemma hos pappa? 

Hur går era tankar när det gäller om jag istället skulle vart iväg med det motsatta könet och inte just denna TJEJkompisen? Same same eller?

• Dexter dot com
    Anonym (Äldsta dottern) skrev 2024-11-06 13:52:44 följande:

Det känns även lite bättre idag dagen efter. Inte för att jag har pratat mer med min pappa utan att jag inte har det lika färskt i minnet med hans besvikelse. 

Men som jag skrev lite högre upp i tråden för det hade vart intressant att se er synvinkel på detta - men om jag istället hade åkt med en man jag dejtar på äventyr för en helg 25 mil bort och vi inte hade träffats på ett tag etc och äntligen fått till en helg ihop där han bjöd med mig, hade det vart mer rimligt/orimligt då att tacka nej till födelsedagsmiddag hemma hos pappa? 

Hur går era tankar när det gäller om jag istället skulle vart iväg med det motsatta könet och inte just denna TJEJkompisen? Same same eller?

Det är helt rimligt att tacka nej till din pappa oavsett om du bokat med en vän, dejt, att jobba, gå en kurs. Du har träffat din pappa 2 helger i rad, han var väldigt sent ute med sin inbjudan och han själv har bokat upp sig på fars dag utan att tänka på att du förmodligen ville ses då.
  • Lönnsirap

Jag tycker det är fullständigt rimligt att gratta sin pappa på hans födelsedag och prioritera att då och då välja bort annat.

Det jag inte tycker är rimligt är att en förälder i sista stund bjuder in och sen faktiskt inte kan ta ett nej, utan att det helt lyser igenom. 

Utifrån att han fyller på helgen, och att det är fars dag skulle det kunna vara rimligt för dig att kolla upp, men rent krasst så ställer jag högre krav på en pappa att bjuda in och planera, istället för att förutsätta att ett vuxet barn ska läsa tankar.

Exakt vad du ska göra betyder faktiskt inte lika mycket, som att du ju faktiskt inte visste att han tänkte något annat. Som barn till någon så får man faktiskt lov att frigöra sig och leva sitt liv. Precis som att föräldrar faktiskt har rätten att vara besvärliga/omogna/barnsliga. 
  • Anonym (Vet precis)

Du är absolut inte elak. Ingen är elak för att man värnar om sig själv.

Jag tänker att ditt fiktiva scenario är irrelevant för din nuvarande situation - så varför krångla till det?

Åk till din vän och ha det kul! Ha inte dåligt samvete.
Svar på tråden Brottas med dåligt samvete nu, men man kan inte alltid tacka ja...eller?