• Kaga

Hur sminkar man sig?

Skulle vilja pigga upp mitt ansikte med lite smink. Men har ingen aning om hur man gör!?
    Försöker man läsa lite om vad man ska in inhandla och hur man ska göra så förutsätts att man redan kan endel och bara vill få nya tips!!

Men jag är helt nybörjare. Jag vet vad en mascara är i princip. Har köpt mascaror ibland men vet knappt hur man sätter på det? Tex sätter man på de undre fransarna också? Stryker man då på dom eller underifrån??

Jag har i min ungdom köpt mascaror, puder och foundation. Men gjorde nog helt fel. Kletade in ansiktet i foundation och täckte med puder, såg nog inte klokt ut egentligen. Nu är jag 43 år, hur börjar jag, vad ska jag köpa?

• Svar på tråden Hur sminkar man sig?
  • Anonym (Em)

Vad är ni för människor som sitter och gör neråt-tummar på såna här inlägg? Har ni inget bättre att lägga er tid på? Genuint nyfiken

• Anonym (Elin79)
    Anonym (f) skrev 2024-11-08 22:23:14 följande:

Varför är det 4 nedåttummar på Elin79s post? Fattar inte?

Haha och jag som inte varit inne här på ett tag har inte ens sett.
    Någon kanske tog illa vid sig av detta simpla ämne helt enkelt
  • Tihi

Har ni några förslag på en dagkräm med lite, lite tint? Helst parfymfri också.

• Anonym (hola)
    Tihi skrev 2024-11-13 15:12:31 följande:

Har ni några förslag på en dagkräm med lite, lite tint? Helst parfymfri också.

Har du testat BB-cream? Den är typ 5-i-ett med mjukgörande och solskydd osv och lite färg i. Jag tycker i alla fall att det är lagom mycket (lite) tint :) Parfym vet jag inte om den har men ingen jag märkt i så fall.

Nedåttummarna fortsätter :D Man undrar ju vad det är för filur som blir upprörd!
  • Olsdotter

Jag rekommenderar precis som Sminknovisen att du tar hjälp av proffs. Googla lite så hittar du olika alternativ. Det brukar kosta kanske 800:- och då får du handla smink för summan hos utövaren efteråt. Du ska ju ändå köpa smink nu, så varför inte samtidigt lära dig vilket som passar dig bäst och hur du ska lägga på detta?

• Tihi
    Anonym (hola) skrev 2024-11-13 18:52:12 följande:
    Har du testat BB-cream? Den är typ 5-i-ett med mjukgörande och solskydd osv och lite färg i. Jag tycker i alla fall att det är lagom mycket (lite) tint :) Parfym vet jag inte om den har men ingen jag märkt i så fall.

Nedåttummarna fortsätter :D Man undrar ju vad det är för filur som blir upprörd!
    Jag har haft BB men tycker att det ger för mycket spackelkänsla. Men jag har ju bara testat några stycken så det kanske finns någon tunn konsistens jag inte har ramlat över än. Jag gillade Lumenes färgade serum men tyvärr var den så starkt parfymerad att den inte gick att använda.
  • Anonym (Elin79)
    Tihi skrev 2024-11-14 15:32:18 följande:
    Jag har haft BB men tycker att det ger för mycket spackelkänsla. Men jag har ju bara testat några stycken så det kanske finns någon tunn konsistens jag inte har ramlat över än. Jag gillade Lumenes färgade serum men tyvärr var den så starkt parfymerad att den inte gick att använda.
    Jag har en liten burk där jag blandar just en BB-cream (just nu en från Maybelline) med lite vanlig ofärgad dagcreme. Tycker jag fortfarande att det känns för "tjockt" så kör jag i lite mer dagcreme eller lite serum så att jag får den konsistens jag vill ha. 
  • Tihi
    Anonym (Elin79) skrev 2024-11-14 15:50:50 följande:
    Jag har en liten burk där jag blandar just en BB-cream (just nu en från Maybelline) med lite vanlig ofärgad dagcreme. Tycker jag fortfarande att det känns för "tjockt" så kör jag i lite mer dagcreme eller lite serum så att jag får den konsistens jag vill ha. 
    Bra idé.
  • Anonym (Elin79)
    Tihi skrev 2024-11-14 15:52:45 följande:
    Bra idé.
    Kul att du tycker det!
    Det är perfekt om man råkar köpa en nyans som inte är helt hundra, då kan man mixa två så att det blir som man vill. Eller när man går mot vår/sommar och har lite mer färg i sig själv, då ändrar man bara blandningen litegrann. 
    Hade jag hittat en favorit som var klockren så hade jag förmodligen struntat i detta men jag chansar ofta och sen blandar jag istället till det som jag vill ha det. 
  • Mäklaren

En tanke som du redan fått tips om är att gå in på tex Kicks eller en stor åhlens och be om hjälp. 

håller helt med om att man lätt ser spackling ut med en för tjock foundation (gärna fel ton). 

kan tipsa om Armani Silk. den Är tunn som silke och ger inte ett spacklat intryck. 

be om hjälp att välja rätt nyans. På handryggen kan man ofta se om det är rätt ton. 

jag har torr hud speciellt på vintern så en bra dagcream med spf använder jag alltid som bas. 

jag har senaste åren antingen gjort lashlift på salong och några gånger också låtit göra ögonfransarna. Då behövs inget smink alls på ögonen. 
    om du går på salong kan de också forma och färga ögonbrynen vilket har stor effekt om man som du skriver vill se piggare ut. 
    jag kan bli blå under ögonen ibland och då är en röd conciler som läggs med pensel 🖌️ galet bra och sen en ljus conciler över. Trollar bort det blå/gröna helt. 

är du sugen på snygga läppar så är grundtipset att se till att läpparna är mjuka, använd en läppenna och sen ett läppstift som är matt (eller en glansig gloss) om du gillar det bättre. 

• Anonym (...)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-09 10:41:52 följande:

Vad är ni för människor som sitter och gör neråt-tummar på såna här inlägg? Har ni inget bättre att lägga er tid på? Genuint nyfiken

Ja det undrar jag med, men vet att de hänger ett gäng anti-smink människor här inne från andra trådar, fattar inte hur man kan störa sig på att andra människor sminkar sig, det kan ju verkligen inte störa på något sätt
Svar på tråden Hur sminkar man sig?