• Anonym (Nja)

Orimligt att betala för SVT och SR

Jag anser att det är orimligt att dra en avgift direkt på lön som avser TV- och radioutbud. Det borde vara valbart i vårt samhälle.

Det hade varit mer rimligt att dra en skatt till ex hemförsäkring etc vilket alla borde ha, men som faktiskt inte alla har. Men TV? 

• Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR
  • Xenia

Det är därför bra att Granskningsnämnden finns. Jag tror ingen vill att deras program hamnar där och blir fällt.

• Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 17:03:00 följande:

Det är därför bra att Granskningsnämnden finns. Jag tror ingen vill att deras program hamnar där och blir fällt.

Vill du själv avslöja din partitillhörighet? Rödgrön eller blå?
  • Xenia
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-13 17:38:03 följande:
    Vill du själv avslöja din partitillhörighet? Rödgrön eller blåNej
    Nej, men journalisterna har tydligen gjort det i studien.

Oavsett vilket parti man röstar på så ska man sträva efter opartiskhet i jobbet.
  • Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:08:44 följande:
    Nej, men journalisterna har tydligen gjort det i studien.

Oavsett vilket parti man röstar på så ska man sträva efter opartiskhet i jobbet.
    Det känns troligen ok för dig eftersom du själv anser att rödgrönt är rätt val politiskt.

Skulle du lita på SVTs och SRs opartiska uppdrag om 52% av personalstyrkan röstade på SD?
  • Xenia

Jag skulle nog bli mer vaksam, men Granskningsnämnden finns ju fortfarande kvar att anmäla till.

Anser du att alla partier utom SD är rödgröna eller vad?

• Xenia

Frågan gällde om vi skulle ha public service eller inte. Ska vi bara ha det om SVT/SR alltid är opartiska? Att de inte lyckats med det anser ni bevisat genom att de fällts av Gransningsnämnden ibland.

Men det där om 100% opartiskhet i all evighet, blir ju ett orimligt krav. Så det tycker jag inte är att giltigt argument för att avskaffa public service.

Det finns ju redan en lång tråd om detta, verkar vara ett kontroversiellt ämne:
    www.familjeliv.se/forum/thread/76164281-anser-du-att-public-service-svt-sr-ur-ar-opartiska

• Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:31:39 följande:

Jag skulle nog bli mer vaksam, men Granskningsnämnden finns ju fortfarande kvar att anmäla till.

Anser du att alla partier utom SD är rödgröna eller vad?

Nä, jag anser att alla partier på vänstra halvan är rödgröna och alla på högra halvan är blå.
  • Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:49:21 följande:

Frågan gällde om vi skulle ha public service eller inte. Ska vi bara ha det om SVT/SR alltid är opartiska? Att de inte lyckats med det anser ni bevisat genom att de fällts av Gransningsnämnden ibland.

Men det där om 100% opartiskhet i all evighet, blir ju ett orimligt krav. Så det tycker jag inte är att giltigt argument för att avskaffa public service.

Det finns ju redan en lång tråd om detta, verkar vara ett kontroversiellt ämne:
    www.familjeliv.se/forum/thread/76164281-anser-du-att-public-service-svt-sr-ur-ar-opartiska

Du gör det väldigt enkelt för dig när du delar in trådens skribenter i vi och ni. Jag har inte sagt ett dyft om att det skulle vara bevisat att SVT och SR är opartiska pga att dom fällts i granskningsnämnden.
  • klyban
    Anonym (S) skrev 2024-11-13 11:59:15 följande:
    De har blivit fällda ett flertal tillfällen på grund av att de har brustit avseende opartiskhet och de är därför inte opartiska. Precis på samma sätt som om att någon inte är en laglydig medborgare om de har blivit fällda för flera brott.

Enskilda tillfällen där det brister, ändrar inget av allt annat som är opartiskt.
    Påvisa den systematiska partiskheten, annars berättar du endast en sak och att du vet att de är opartiska.

Anonym (M) skrev 2024-11-13 12:53:23 följande:
    Med tanke på mängden TV de producerar så är det inte konstigt att det blir fel ibland. Det hade det ju blivit även om de som arbetar där röstat på högerpartierna. Även andra medier som är kraftigt vinklade åt höger får kritik och blir fällda. Samnytt t ex. 

Men jag förstår det som att du inte vill ha statlig TV alls, allt ska vara privatfinasierat eller?

Det dessa individer har, är något som heter konfirmations bias.
    Som då betyder att de inbillar sig att ett enskilt fall är allt som finns.

Vi sakliga vet att den biasen inte funkar för göra att SVT/SR att de är partiska.
    Allt handlar om att det finns viss politik som inte tål granskning.

Anonym (Nja) skrev 2024-11-13 16:19:26 följande:
    Nej, men oberoendet i SVT och SR hade varit mer trovärdigt om de politiska partitillhörigheterna var något mer nyanserade och representationen av olika partier varit jämnare.

Vad arbetaren i SVT/SR har för egen politiskt inriktning, saknar betydelse i deras sändningar och det vet dom redan.
    Men försöker låtsas om annat.

De inbillar sig att opartiska inslag saknar betydelse och om den som arbetar har en annan inriktning i politiken.
    Men deras sändningar och inslag är det som berättar de är just opartiska.

Anonym (Nja) skrev 2024-11-13 17:38:03 följande:
    Vill du själv avslöja din partitillhörighet? Rödgrön eller blå?

Granskningsnämnden har alla partier närvarande, och allt de hittar är ett fåtal fel.
    Och en användares politiskt inriktning ändrar inget av det.

Anonym (Nja) skrev 2024-11-13 18:22:23 följande:
    Det känns troligen ok för dig eftersom du själv anser att rödgrönt är rätt val politiskt.

Skulle du lita på SVTs och SRs opartiska uppdrag om 52% av personalstyrkan röstade på SD?

Precis allt det saknar betydelse och att deras sändningar är JUST opartiska.

Vi ser vad SD har på området med media, och svårt partiskhet.

Om de hade varit opartiska, ja, då hade de producerat samma sändningar som SVT/SR, men oops, de gör de inte Solig

Anonym (Nja) skrev 2024-11-13 18:56:01 följande:
    Du gör det väldigt enkelt för dig när du delar in trådens skribenter i vi och ni. Jag har inte sagt ett dyft om att det skulle vara bevisat att SVT och SR är opartiska pga att dom fällts i granskningsnämnden.

Bevisa något som inte går påvisa att det sker systematiskt, hur ska det gå till att bevisa att de är inte opartiska och när SVT/SR inte just är partiska.

Det är din sak att påvisa att de är systematiskt partiska, men problemet är att du inte kan påvisa detta.
    Enskilda fel berättar bara att det blir fel, och att SVT/SR är generellt opartiska.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 12:53:23 följande:
    Med tanke på mängden TV de producerar så är det inte konstigt att det blir fel ibland. Det hade det ju blivit även om de som arbetar där röstat på högerpartierna. Även andra medier som är kraftigt vinklade åt höger får kritik och blir fällda. Samnytt t ex. 

Men jag förstår det som att du inte vill ha statlig TV alls, allt ska vara privatfinasierat eller?
    Inga medier är opartiska oavsett om de är statliga eller inte. Det blir alltid slagsida åt något håll, vilket ger sig till känna här och där. Inte alltid, men tillräckligt för att de ska bli fällda upprepade gånger.

Jag har inget emot SVT, jag kollar på olika program och lyssnar ibland på radio. Jag kan kolla på FOX News också. Jag har inga problem med att ta del av olika medier även om de inte bekräftar min egen världsbild, men jag ser det för vad det är oavsett. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2024-11-13 22:34:35 följande:
    Inga medier är opartiska oavsett om de är statliga eller inte. Det blir alltid slagsida åt något håll, vilket ger sig till känna här och där. Inte alltid, men tillräckligt för att de ska bli fällda upprepade gånger.

Jag har inget emot SVT, jag kollar på olika program och lyssnar ibland på radio. Jag kan kolla på FOX News också. Jag har inga problem med att ta del av olika medier även om de inte bekräftar min egen världsbild, men jag ser det för vad det är oavsett. 
    Nu snöade vi in på politisk slagsida, men oavsett om SVT och SR bekräftar min världsbild så anser jag att det borde vara valbart som det ex var tidigare.
  • Anonym (Svensk)

Jag lyssnar och tittar aldrig direkt men kollar play och laddar ner ur SR-arkivet! Det görs många bra program! Det är mer än tio år nu sedan jag la mig i off-läge och stängde ner allt direkt och det som blev sista droppen för mig var/är allt skitprat om Trump! Liksom ÅR efter ÅR och ALL svensk msm är rörande överens om att han är värdelös??SUCK😳

• klyban
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-14 05:57:32 följande:
    Nu snöade vi in på politisk slagsida, men oavsett om SVT och SR bekräftar min världsbild så anser jag att det borde vara valbart som det ex var tidigare.
    Där berättar du att du inte riktigt förstår vad public service är.
    Anonym (Svensk) skrev 2024-11-14 06:09:16 följande:

Jag lyssnar och tittar aldrig direkt men kollar play och laddar ner ur SR-arkivet! Det görs många bra program! Det är mer än tio år nu sedan jag la mig i off-läge och stängde ner allt direkt och det som blev sista droppen för mig var/är allt skitprat om Trump! Liksom ÅR efter ÅR och ALL svensk msm är rörande överens om att han är värdelös??SUCK😳

Vi vet att en sådan som trumpen med extremism idéer inte ser bra i saklig och opartisk media.
    Antar du är en sån där som tror trumpen aldrig gjort ett enda fel någonsin osv...
    För din sista mening passar inte ihop med den första alls, kanske du inte förstår att de var saklig om trumpen i sin opartiskhet?
    Eller förstår du inte det kommer från trumpen själv och oftast vad han säger och ibland gör?

För som sagt vad dom två meningar berättar att en eller bägge är fel.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Svensk)

Sim sagt var! Jag orkar inte höra dagligen hur värdelös Trump är OCH amerikanarna röstade fram honom till sin president, rätt övertygande denna gång och ALLA kan väl inte vara helt fel ute?

• Tukt
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-14 05:57:32 följande:
    Att det inte är valbart längre är en  konsekvens av att, framför allt, tekniken förändrats. Men också för att poängen med en statlig aktör kan nå så många som möjligt vid kriser och liknande.
  • klyban
    Anonym (Svensk) skrev 2024-11-14 07:33:51 följande:

Sim sagt var! Jag orkar inte höra dagligen hur värdelös Trump är OCH amerikanarna röstade fram honom till sin president, rätt övertygande denna gång och ALLA kan väl inte vara helt fel ute?

Och nu kommer du få höra detta mer, och för just att trumpen är inkompetent och narcissist.
    Och skulden är inte SVT/SR, utan trumpens.
    Du har ju sett hur normala nyheter sett ut nu under Joe´s administration.

Och jag själv tittar inte på dessa nyheter alls, och är enkla att bara byta program kort.
    Har du testat samma själv?(För det är inte svårt att göra.)

Men såklart tittar du in på svårt partiska och bias media som swe tv eller vad skräpet heter, så kan du få bara positiva rapporteringar om trumpen hela tiden.
    Men såklart då är någon annan kass hela tiden istället, men kanske okey då?

Dock saklighet om trumpen är vad den är, och det gör inte SVT/SR partiska.

• Xenia

Klart vi ska ha public service och betala för det, vare sig vi tittar på det eller inte. 

Ni som inte tittar på SVT, varifrån får ni era venska nyheter och dokumentärprogram? Anser ni att de är bättre och mer opartiska?

Alla civiliserade länder har public service.

Vi har SVT, Norge har NRK, Danmark har DR, Storbritannien har BBC, Kanada har CBC, Italien har RAI etc.

T o m USA har det, PBS.

Helt reklamfri public service finns bara i de nordiska länderna, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Australien och Japan.

Jag tycker det är värt mycket att slippa se och höra reklamen.

• klyban
    Xenia skrev 2024-11-14 19:11:07 följande:

Klart vi ska ha public service och betala för det, vare sig vi tittar på det eller inte. 

Ni som inte tittar på SVT, varifrån får ni era venska nyheter och dokumentärprogram? Anser ni att de är bättre och mer opartiska?

Alla civiliserade länder har public service.

Vi har SVT, Norge har NRK, Danmark har DR, Storbritannien har BBC, Kanada har CBC, Italien har RAI etc.

T o m USA har det, PBS.

Helt reklamfri public service finns bara i de nordiska länderna, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Australien och Japan.

Jag tycker det är värt mycket att slippa se och höra reklamen.

Enda problemet de har, det är att viss politik inte pallar med en granskning av politik.
    Det är därför de är så aggressiva.

Och vi såg aggressiviteten när TV4 avslöjade något som inte skulle existera enligt jimbo.

Men oops, det gjorde, och deras svar var att starta mer och nya anonyma trollkonton.

Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR