• Anonym (frågar bara)

Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Tonåring som fyller 17 om en månad nästan exakt. Har egna pengar iom ett gigantiskt arv. Förutom skola går tonåringen mest hemma om dagarna, det blir inte så mycket kompishäng eller organiserade fritidsintressen.

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?
  • Anonym (frågar bara)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-15 18:54:52 följande:

Det låter som att du beskriver din fru/make. 

Jag tycker det är alldeles för mycket saker att göra hemma för någon med aktiviteter, skola och kompisar. 

Vad gör du som förälder? Du handlar aldrig? Varför beställer du inte bara mat hem? 

Låt detta barn vara tonåring också. Och självklart ska du försörja henne tills hon är vuxen och inte behöva leva av sitt arv. Eller är hon storasyster åt en massa småttingar och du ser henne som en extraförälder? När gör hon läxor mm?

Tyvärr får man känslan att du ser henne som äldre än hon är och att hon därför ska både sköta hemmet och betala för sig. 

Jag hoppas jag har fel. 

Jag är inte tonåringens förälder, eller förälders partner.
  • Anonym (frågar bara)
    EpicF skrev 2024-11-15 19:40:43 följande:
    Ja, det kan till viss del vara rimligt. Men det spelar ingen roll vad vi tycker, du är förälder och den som bestämmer. 

Eller är du möjligen 17-åringen som inte vill göra ett skit hemma? 
    Ingen har sagt något om tonåringens vilja i hushållssysslorna, det enda jag har frågat är vad som är rimligt.

Du är väldigt bra på att anta och förutsätta saker. Har du funderat på att göra något åt dina fördomar?
  • Anonym (lluktgu,if)

Du är väl tonåringen och situationen är 7 år gammal.

• EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 22:07:41 följande:
    Ingen har sagt något om tonåringens vilja i hushållssysslorna, det enda jag har frågat är vad som är rimligt.

Du är väldigt bra på att anta och förutsätta saker. Har du funderat på att göra något åt dina fördomar?
    Vilka fördomar tänker du på? 

Jag var vaken fördomar mot NPF-diagnoser, rika, fattiga etc. Så vilka fördomar?
  • Hjelm

En tonåring som ännu går i skolan ska såklart inte bidra till hushållets ekonomi. Det är vårdnadshavares ansvar att försörja familjen.

Arvet spelar ingen roll här, det är barnets egna pengar och ska inte användas för att bekosta sådant som föräldrar normalt skulle stå för. Det skulle däremot vara okej att använda del av arvet till något som barnet verkligen vill göra och som inte ryms inom hushållets budget, och att det är på barnets egna initiativ att använda pengarna till det.

Däremot ska en tonåring självklart kunna hjälpa till hemma.

• Anonym (Mamma till 3)
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 14:01:22 följande:
    Därför att det är båda föräldrarnas jobb att försörja barnet, även om pappan är avliden. Vi vet ju ingenting om eventuellt barnpension och så vidare. 
    Barnpension faller ut när en förälder avlider.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-11-20 09:42:33 följande:
    Barnpension faller ut när en förälder avlider.

Så är det. Men vi vet inte storleken på det.  

Der kanske inte räcker till dyra specialintressen. 

• Anonym (D)
    EpicF skrev 2024-11-15 19:41:24 följande:
    Det är inte försent för en npf-utredning, om hon själv vill. 
    Man kan ju tvinga henne också. 
    Jag blev själv tvingad att göra en utredning mot min vilja.jag tvingades till bup som 17 åring och sedan till en utredning som 18,5 åring. Utredningen var verkligen inte på mitt initiativ. Jag var emot det från början. Extremt emot, och jag sa det hela tiden. 

Som om allt magiskt blir bra för att man får en diagnos.

Ja, jag är bitter. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 22:04:49 följande:
    Jag är inte tonåringens förälder, eller förälders partner.
    Så exakt vad gör att du tycker dig ha rätt att ha några som helst åsikter om den här ungdomen?
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2024-11-20 14:10:54 följande:
    Jag blev själv tvingad att göra en utredning mot min vilja.jag tvingades till bup som 17 åring och sedan till en utredning som 18,5 åring. Utredningen var verkligen inte på mitt initiativ. Jag var emot det från början. Extremt emot, och jag sa det hela tiden. 

Ja, jag är bitter. 
    Att tvinga en tonåring till en NPF-utredning är aldrig en bra idé. Även om de är omyndiga så har de rätt att bestämma över sitt liv, autonomi. 

Nej, allt blir inte bra för att man får en diagnos. Men för många som haft svårigheter kan det vara en lättnad att förstå varför man ser värden med andra ögon och också få verktyg för att hantera sina svårigheter. 

Men för alla är det inte bra med en diagnos. Och alla har inte så stora svårigheter att de behöver verktyg för att klara livet. 
  • Anonym (lluktgu,if)
    Anonym (D) skrev 2024-11-20 14:10:54 följande:

Ja, jag är bitter. 
    Vi vet, det är nog minst femtionde gången som jag läser detta. Att du blev tvingad är trist men skulle vara trevligt om du inte ständigt stoppade in informationen i varje tråd som nämner NPF. Det är inget vanligt skede. Du bearbetar inget med att göra detta utan tar fokus från trådarna.
  • Anonym (D)
    Anonym (lluktgu,if) skrev 2024-11-20 21:26:48 följande:
    Vi vet, det är nog minst femtionde gången som jag läser detta. Att du blev tvingad är trist men skulle vara trevligt om du inte ständigt stoppade in informationen i varje tråd som nämner NPF. Det är inget vanligt skede. Du bearbetar inget med att göra detta utan tar fokus från trådarna.
    Jag tar åt mig vad du skriver. 

Men jag skriver inte som jag gör i varje tråd som nämner npf, utan bara om någon nämner att man inte ska tvinga eller dylikt. Då känner jag mig faktiskt tvingad att berätta min historia. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (D) skrev 2024-11-21 22:14:38 följande:

Men jag skriver inte som jag gör i varje tråd som nämner npf, utan bara om någon nämner att man inte ska tvinga eller dylikt. Då känner jag mig faktiskt tvingad att berätta min historia. 
    Man kan svara andra utan att dra upp sin livshistoria, så om du känner det "tvånget" så kan du jobba på den biten.
  • Anonym (lluktgu,if)
    Anonym (D) skrev 2024-11-21 22:14:38 följande:

Inte det minsta korrekt.
  • Anonym (D)

Det var faktiskt jättejobbigt att bli tvingad till det. I tonåren dessutom. Det är en känslig period, och man vill vara som andra. 

Jag kunde liksom inte acceptera att jag hade en diagnos. 

• Anonym (lluktgu,if)
    Anonym (D) skrev 2024-11-22 16:38:18 följande:

Det var faktiskt jättejobbigt att bli tvingad till det. I tonåren dessutom. Det är en känslig period, och man vill vara som andra. 

Jag kunde liksom inte acceptera att jag hade en diagnos. 

Ja vi vet som sagt. Det är fortfarande inte relevant i varken denna eller större delen av trådarna du spammar med den infon.
Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?