• Anonym (Hon)

Hans dotter är inte välkommen med på saker

För ett tag sedan valde hon att bo hos mamman på heltid för att hon "känner sig mer hemma där" och att hon tycker pappan många gånger är taskig. I helgen tog pappan med syskonen på bio och hon är inte heller tillfrågad om hon vill följa med på resan i december. Hon frågade varför och fick svaret att "antingen är man familj eller så är man det inte" och nu är hon jätteledsen.

Råd tack!

• Svar på tråden Hans dotter är inte välkommen med på saker
  • Zaro

Hej,
    Min sambo har ett barn sedan innan och vi har ett gemensamt barn. Bonusbarnet trivs egentligen bättre hos sin mamma. Vi har sagt att när/om vi går med en dag på att hon bor mer där ska hon alltid vara välkommen hos oss. Spontant, på resor etc. Barn vet ju inte konsekvenserna av beslut och ska alltid känna att de är välkomna. Dessutom ska syskon behandlas så lika som möjligt (såklart har de olika personlighet och behov mm)

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jösses, vilken fruktansvärt hemsk "pappa".

Mitt råd - bryt och skaffa aldrig någonsin nån gemensam unge med den idioten!

• Anonym

Dottern väljer att bo hos mamma på heltid.
    Pappan väljer då att helt utesluta henne i sitt liv, hon är död för honom.
    Han vill inte jobba för att få en bättre relation utan klipper banden med henne.
    Han är omogen och egoistisk. 

En mogen förälder förstår att det är den vuxne som har ansvaret för att förbättra relationen och försöka leda den i rätt riktning. Ibland med hjälp utifrån. 

• Jemp

Vem är du i sammanhanget? 

Det låter lite som att pappans inställning är att straffa barnet för att hon inte bor där, vilket jag tycker är fel. Det hjälper ju heller inte till att förbättra relationen, tvärtom. Att bjuda med på saker kan ju bli ett sätt att umgås mer.

Men att man går miste om saker om man inte bor där är ju väldigt naturligt, särskilt mer vardagliga saker som bio. 

• Anonym (Samma här…)

Usch har det så med min dotter nu. Pappan fattar inte varför hon inte vill vara där, fast hon förklarat. 

Så hon är inte heller inbjuden till nåt just med samma motivering, familj eller inte familj.. så tragiskt och minn dotter mår inte bra av de.

• Anonym (Abc)

Det kanske inte är så konstigt att hon vill bo hos mamman.

• Anonym (Q)

Jag är lite splittrad här, för livet fortsätter i båda familjerna när barnet är hos den andra föräldern, särskilt om det är andra barn med i ekvationen. Samtidigt så är det extremt viktigt att känna sig inbjuden och inkluderad i familjen.

Jag tycker att man ser till att barnet får en chans att komma med på semestrar och stora händelser, så gott det går. Mindre grejer, som biobesök, badhuset, mindre firanden, osv, får de som är närvarande vara med på, och man ser så klart till att spara absoluta favoriter till när barnet kan vara med. 

Om man, som pappan i det här fallet, redan har en lite komplicerad och ansträng relation till barnet, så får man ju jobba extra hårt på att läka den och få kontakten att fungera igen. Jag förstår inte riktigt från trådstarten vem det är som sa "antingen är man familj eller så är man det inte", men skulle det råka vara pappan som klämde ur sig den grodan så bör han be om ursäkt.

• Anonym (Rosie)
    Anonym (Hon) skrev 2024-11-14 21:15:16 följande:

För ett tag sedan valde hon att bo hos mamman på heltid för att hon "känner sig mer hemma där" och att hon tycker pappan många gånger är taskig. I helgen tog pappan med syskonen på bio och hon är inte heller tillfrågad om hon vill följa med på resan i december. Hon frågade varför och fick svaret att "antingen är man familj eller så är man det inte" och nu är hon jätteledsen.

Råd tack!

Vadå "råd tack"? Pappan är ju en omogen idiot. Det är väl inte alls konstigt om dottern trivs bättre med mamman om pappan utesluter henne från både stora och små aktiviteter med familjen. Hur hade du själv känt i den där situationen, liksom? Det är ju inte rocket science direkt varför hon inte trivs hos honom.

Nu har du ju inte sagt hur gammal hon är, men det låter ju som att hon ändå är minderårig iom att vv var ett alternativ. Pappan tycker alltså att det är okej att frysa ut ett barn ur familjen för att hans ego blev kränkt. Herregud. Det där är absolut inte okej och jag skulle absolut förlora respekten för en man som beter sig sådär.
  • Anonym (xxx)

Råd tack!

Så hon tycker pappan är så taskig att hon inte vill bo där.

Men när det kommer till roliga saker då är det tydligen ok att vara med pappan?

Tycker båda tänker fel, mest pappan för han är vuxen. Men även dottern som inte verkar förstå att man kan förvänta sig att bli medbjuden på allt kul hos någon man inte bor hos. 
  • Spucks

hon tycker pappan många gånger är taskig.

Och det har hon uppenbarligen rätt i.
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-15 11:58:06 följande:
    Så hon tycker pappan är så taskig att hon inte vill bo där.

Men när det kommer till roliga saker då är det tydligen ok att vara med pappan?

Tycker båda tänker fel, mest pappan för han är vuxen. Men även dottern som inte verkar förstå att man kan förvänta sig att bli medbjuden på allt kul hos någon man inte bor hos. 
    Varför skulle man behöva bo med någon för att bli medbjuden och inkluderad? Många barn och ungdomar med separerade föräldrar bor enbart hos en av dem. Tror knappt någon bodde vv när jag gick på högstadiet och speciellt inte på gymnasiet. Barnet har varken ork eller tid att flänga runt och bo på två olika ställen. Ska de då sluta räknas som en i familjen hos föräldern de inte bor hos? Det är ju bara sjukt. 

Även om man inte bor hos ena föräldern kan man ju fortfarande ha ett umgänge med dem. 
Svar på tråden Hans dotter är inte välkommen med på saker