• Anonym (Br)

Min bror struntar i att betala vinstskatt, brottsligt?

Min bror har sålt sitt hus och tänker inte betala nån vinstskatt. Han säger att skatteverket kan utföra slumpvisa stickprov, då måste man betala. Men det är inte brottsligt om dom kommer på att han underlåtit sig betala. Hävdar han. Stämmer det?

• Svar på tråden Min bror struntar i att betala vinstskatt, brottsligt?
  • Anonym (Br)

Jag menar i deklarationen. 

• Anonym (Hjälp)

Din bror har fel. Be honom söka hjälp av någon som vet hur det fungerar.

• Anonym (Br)

För Skatteverket reda på att han sålt sitt hus? Läste att bostadsrättsföreningar brukar informera Skatteverket om en försäljning. 

• Anonym (Br)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-16 01:44:04 följande:

Din bror har fel. Be honom söka hjälp av någon som vet hur det fungerar.

Jag sa direkt att det blir kriminellt men han höll inte med. Det är inte brottsligt Säger han.  Dessutom anser inte han att han gjort nån större vinst fast han ju visst har det. Han menar att det gjorts en massa renoveringar vilket inte riktigt stämmer. Det räcker med att fota renoveringarna och han behöver inte ens ha kvitton på det.

men godkänns det då verkligen?  

• Fjäril kär

Vid all  försäljning av bostad/hus/fritidshus så rapporteras det till skatteverket och det tas upp i deklarationen.  När slutlig skatt sen räknas ut syns det att det inte är betalat så då åker han på det automatiskt.  
    Det är alltså uppgifter han inte kan mörka, dom finns redan i deklarationen.

• Anonym (Br)

vad tusan kan han ha menat då tror du?

Fjäril kär skrev 2024-11-16 01:55:27 följande:

Vid all  försäljning av bostad/hus/fritidshus så rapporteras det till skatteverket och det tas upp i deklarationen.  När slutlig skatt sen räknas ut syns det att det inte är betalat så då åker han på det automatiskt.  
    Det är alltså uppgifter han inte kan mörka, dom finns redan i deklarationen.

• Yllop

Staten ser alltid till att få in sina pengar.
    Om din bror gör sig skyldig till grovt skattebrott får han helinackordering plus arbetsplikt i 6 månader upp till 6 år.

• Anonym (Br)
    Yllop skrev 2024-11-16 09:58:41 följande:

Om din bror gör sig skyldig till grovt skattebrott får han helinackordering plus arbetsplikt i 6 månader upp till 6 år.

Det blev en dubbelpost
  • Anonym (Br)
    Yllop skrev 2024-11-16 09:58:41 följande:

Det beror väl på vad som menas med skattebrott. Om han tänker att han ska överdriva renoveringskostnader etc tror jag inte att det är brottsligt? Eller kan det räknas som skattebrott? Det märkliga är att det verkar väldigt lätt att överdriva Vad man gjort och inte i en bostad. 

mil man installerat saker värda mycket pengar men inte själv varit den som bekostat det, räcker det då med att uppge att en summa s får man göra avdrag på det? Kvitton verkar ju knappt behövas. Han påstår att han gjort saker på huset för över 1 mkr. han kanske kommer upp i 200 k på sin höjd men knappast 1 mille. 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Br) skrev 2024-11-16 01:46:28 följande:

Jag sa direkt att det blir kriminellt men han höll inte med. Det är inte brottsligt Säger han.  Dessutom anser inte han att han gjort nån större vinst fast han ju visst har det. Han menar att det gjorts en massa renoveringar vilket inte riktigt stämmer. Det räcker med att fota renoveringarna och han behöver inte ens ha kvitton på det.

men godkänns det då verkligen?  

Skatteverket vet om att han flyttat eftersom han bytt adress. Så då ser det märkligt ut att han inte deklarerar sin försäljning. De ser ju att någon står skriven där och har köpt lägenheten. 

När det gäller avdrag för renoveringar har han rätt, man behöver inte skicka in underlag. 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Br) skrev 2024-11-16 13:54:31 följande:

Det beror väl på vad som menas med skattebrott. Om han tänker att han ska överdriva renoveringskostnader etc tror jag inte att det är brottsligt? Eller kan det räknas som skattebrott? Det märkliga är att det verkar väldigt lätt att överdriva Vad man gjort och inte i en bostad. 

mil man installerat saker värda mycket pengar men inte själv varit den som bekostat det, räcker det då med att uppge att en summa s får man göra avdrag på det? Kvitton verkar ju knappt behövas. Han påstår att han gjort saker på huset för över 1 mkr. han kanske kommer upp i 200 k på sin höjd men knappast 1 mille. 

Han kanske menar att han ska göra så mkt avdrag att det inte blir någon vinst. 

Vi sålde vårt hus förra året och min exman tog upp precis allt vi gjort under de 30 år vi ägt huset. det mesta fanns det inte kvar kvitto på. Ingen av oss skickade in underlag, och det gick igenom. Nu gjorde vi en ganska stor vinst ändå, men den blev mindre. 
  • Anonym (Br)
    Anonym (Jane) skrev 2024-11-16 14:11:28 följande:
    Han kanske menar att han ska göra så mkt avdrag att det inte blir någon vinst. 

Vi sålde vårt hus förra året och min exman tog upp precis allt vi gjort under de 30 år vi ägt huset. det mesta fanns det inte kvar kvitto på. Ingen av oss skickade in underlag, och det gick igenom. Nu gjorde vi en ganska stor vinst ändå, men den blev mindre. 

Jag förstår.

Precis, han menar att han knappt gjort nån vinst med alla renoveringar, eller att det ska se ut så. Men det stämmer ej.  Minst 1,5 mkt i vinst Och kanske själv lagt ut 200 k. Men tänker göra avdrag så han inte ska behöva skatta. 

tack då vet jag vad han menar. Och att det ej är brottsligt. 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Br) skrev 2024-11-16 14:21:08 följande:

Jag förstår.

Precis, han menar att han knappt gjort nån vinst med alla renoveringar, eller att det ska se ut så. Men det stämmer ej.  Minst 1,5 mkt i vinst Och kanske själv lagt ut 200 k. Men tänker göra avdrag så han inte ska behöva skatta. 

tack då vet jag vad han menar. Och att det ej är brottsligt. 

Det är inte brottsligt att begära avdrag för utgifter man haft. Så gör han det är det brottsligt. 
    Men sedan ska SKV reagera också. De kontrollerar ju inte alla deklarationer, de gör stickkontroller. 
    Så gör de stickkontroll på din bror och han inte har kvitton så får han ju minst skattetillägg, då han försökt dra av saker som inte har gjorts. Har han kvitton/underlag men de ändå inte räknas som godkända avdrag, då justeras hans vinst därefter och vinstskatten blir högre. 
  • Anonym (Br)
    Anonym (Jane) skrev 2024-11-16 14:47:31 följande:
    Det är inte brottsligt att begära avdrag för utgifter man haft. Så gör han det är det brottsligt. 
    Men sedan ska SKV reagera också. De kontrollerar ju inte alla deklarationer, de gör stickkontroller. 
    Så gör de stickkontroll på din bror och han inte har kvitton så får han ju minst skattetillägg, då han försökt dra av saker som inte har gjorts. Har han kvitton/underlag men de ändå inte räknas som godkända avdrag, då justeras hans vinst därefter och vinstskatten blir högre. 

Precis, det var det jag menade med stickkontroller som jag skrev i ts. Jag hade trott att han inte skulle uppgett att huset ens sålts. Men det borde jag förstått att han inte skulle göra. 

ok tack

• Anonym (Br)

läste t.ex. att vissa saker inte är avdragsgilla om det inte gjorts inom 5 år före försäljning. Och dom stora sakerna som rymmer dessa 200 k skedde för säkert 8'år sen. Men visst, krävs det inga kvitton så. 

då vet jag jag att han inte tänker begå nåt brott. Var mest det jag undrade. 

• Anonym (Skv)
    Anonym (Br) skrev 2024-11-16 14:55:20 följande:

läste t.ex. att vissa saker inte är avdragsgilla om det inte gjorts inom 5 år före försäljning. Och dom stora sakerna som rymmer dessa 200 k skedde för säkert 8'år sen. Men visst, krävs det inga kvitton så. 

då vet jag jag att han inte tänker begå nåt brott. Var mest det jag undrade. 

Om det blir kontroll kommer skv kräva kvitton. Bedöms det som avsiktligt fusk så kan det blir skattebrott. 

Men skv kontrollerar inte alla deklarationer noggrant 
  • klyban
    Anonym (Skv) skrev 2024-11-16 14:58:15 följande:
    Om det blir kontroll kommer skv kräva kvitton. Bedöms det som avsiktligt fusk så kan det blir skattebrott. 

Det intressanta är att det finns en möjlighet att de ser avdragen som direkt orimliga och där beslutar om en närmare koll på deklarationen.

Och har man inte kvitton då, ja, då är det inte så skoj längre för han.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Br)
    Anonym (Skv) skrev 2024-11-16 14:58:15 följande:

Ok då förstår jag. Så enkelt är det inte då
  • Anonym (P)

Han begår brott utan tvekan.

Svar på tråden Min bror struntar i att betala vinstskatt, brottsligt?