• Anonym (ts)

Vilka barnböcker håller fortfarande?

Sedan jag blev förälder så har jag märkt att många av mina gamla barnböcker verkligen inte håller längre. 

Det är massa sexism och rasism, HBTQai+ fientlighet. Många konstiga beskrivningar om pojkar och flickor. Så min fråga är, vilka böcker håller idag? Vilka kommer att leva kvar? Pippi har man ju justerat och är väl typ 70 år eller något nu. Men annars? Vilka tidslösa barnklassiker har vi i Sverige? 

• Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2024-11-17 16:32:20 följande:
    Bröderna Grimm är ju kända for allehanda obskyrheter som antisemitism, barnaga, djurmisshandel, barnmisshandel, incest, etc

www.history.com/news/the-dark-side-of-the-grimm-fairy-tales
    Just Bröderna Grimms sagor är ju också välkända för att ha skrivits om och "snyggats till" för barn sedan i alla fall ett århundrade. Om man läser vilken som helst av deras sagor från en tryckning från 1800-talet och en från idag/de senaste 50-100 åren som är uttryckligen för barn så får man ofta ganska olika historier.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aliona
    Aliona skrev 2024-11-17 07:28:10 följande:

Men vilka klassiska barnböcker tänker du på egentligen som är homofoba och drar nedlåtande bögskämt? Jag ifrågasätter inte, men kan inte komma på några trots att jag mest läser klassiker för mitt barn.  

Lennart Hellsings Sjörövarbok håller jag med om att den är chockerande då den innehåller våld, de super, går på bordell och har n-ordet. Jag har dock läst den ändå för mitt barn. I tre-årsåldern älskade han den trots att den har mycket svåra ord men rytmen i texten gör den så bra för högläsning. Tror att Hellsing jobbade just med det, med att barnen ska få speåket rytm och melodi. Att de är våldsamma har vi pratat om, i tre-årsåldern mest på nivån att så får man ju inte göra, och senare varför en del människor använder våld och rövar. Att de går på bordell går barnet helt förbi och jag har ännu inte berört ämnet. 

Trots att jag är båda feminist och lesbisk (barnet har alltså två mammor) så har jag inte haft något behov av att sålla bort böcker, och då läser jag som sagt mest klassiker. Men det kan vara lämpligt att prata med barnet om innehållet, båda för att utveckla ordförrådet och läsförståelsen men också för att prata om rätt och fel. Stöter man på rasism eller sexism så är det ju en utmärkt öppning för att prata om människors lika värde och att stå upp för rättigheter. Beter sig någon i boken dumt så pratar man om rätt eller fel. Man kan också prata om hur världen såg ut förr och vilken tur att det inte är så längre. 

Så några klassiska favoiter för mitt barn: 
    Alfons Åberg 
    Pippi Långstrump och Emil 
    Lilla Anna och Långa Farbrorn 
    Den vilda bebin 
    Alla Lennart Hellsings böcker 
    Alla Jan Lööfs böcker (Sagan om det röda äpplet och Skrotnisse tex) 
    Sagan on någon 
    Sagan om den lilla farbrorn 
    Vad tror du hände sen? Och Vem ska trösta knyttet? 
    Loranga, Mazarin och Dartanjang 
    Bella och Gustav och När Gustav inte ville gå och lägga sig 
    Äldre Bamse som skrevs av Rune Andreasson (mycket bättre historier och moral jämfört med nutidens)

Och efter förskoleålder: 
    Ronja, Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio
    Gustav Grodslukare och Gummitarzan 
    Folk och rövare från Kamomilla stad 
    Ture Sventon 
    Nils Holgersson 
    Trollkarlen från Oz 
    Allice i underlandet 
    Nötknäpparen 
    Bröderna Grimm 
    H C Andersen 
    Böcker om nordisk, grekisk och egyptisk mytologi 

Sen har mitt barn älskay Barnens bästa Bibel. Åter igen får man prata om innehållet. Vi är inte troende men dels har Bibeln väldigt mycket spännande äventyr, dels tillhör det allmänbildning och kunturarv. När barnet frågar om det är sant så svarar vi bara att enndel människor tror det, en del inte, precis som man förr i tiden trodde på asagudarna och de gamla grekerna på sina gudar. 

Är det bara enstaka ord i en bok aom är problebatiska så kan man bara hoppa över dem och såga ett mer låmpligt ord. När barnet kan läsa själv så är hen också stor nog att prata om varför man inte ska säga vissa ord. 

Jag glömde Tusen och en natt! Den älskar mitt barn för att sagorna är så spännande. Många av dem är dock väldigt våldsamma, lite beroende på vilken ombearbetad version man väljer. Eftersom jag hyser stor kärlek till barnboksillustationer så har jag upplagan från 1958 illustrerad av Gustaf Tenggren, och den är?tja, omskriven på 50-talet. Våldet är lite för mycket för min smak, men jag har i synnerhet svårt för inledningen där det talas om hur sagorna kom till, alltså hur flickor blev tvångsgifta med Kung Shahriars och dödade efter bröllopsnatten. Men vi läser och, åter igen, pratar om det vi läser. 
  • Anonym (Jj)
    Anonym (P) skrev 2024-11-17 11:58:02 följande:
    Jag ser inte att tråden enbart handlar om böcker för små barn? Du kanske ska slipa på läsförståelsen innan du försöker vara kaxig.

Jag läste mina gamla Suneböcker för min dotter för ett par år sen. Det kändes inte bra i magen, att läsa om Sunes gubbsjuke pappa som flörtade med tonårsdotterns kompisar. Det var en hyggligt unken kvinnosyn.
    Det kanske är du som ska göra det.. Hon skrev ?Ska man läsa sånt för en 3-åring? i inlägget jag svarade på. Alltså Bert och Sune-böckerna. Och nej det ska man inte läsa för en 3-åring , det brukar vara bilderböcker man läser för barn i den åldern. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Jj) skrev 2024-11-17 18:47:39 följande:
    Det kanske är du som ska göra det.. Hon skrev ?Ska man läsa sånt för en 3-åring? i inlägget jag svarade på. Alltså Bert och Sune-böckerna. Och nej det ska man inte läsa för en 3-åring , det brukar vara bilderböcker man läser för barn i den åldern. 
    Du fastnar i saker som inte är tänkt så. Ska jag läsa sexistiska skämt för en 6 åring menar du? 
  • Anonym (Sanna)

Älskar mer traditionella, äldre böcker som går emot nutidens förbannade politiska spår som gör barn förvirrade och ökar deras psykiska ohälsa. Ser fasen hellre husmorsskolor ÄN byt-kön-skolor OM jag måste välja.

• Tow2Mater
    Aliona skrev 2024-11-17 17:22:05 följande:
    Tycker du att man inte ska läsa dem då? 
    Det är upp till föräldrarna att avgöra.
  • Anonym (Jj)
    Anonym (ts) skrev 2024-11-17 19:18:18 följande:
    Du fastnar i saker som inte är tänkt så. Ska jag läsa sexistiska skämt för en 6 åring menar du? 
    Du frågade om man ska läsa det för en 3-åring när du nämnde just de böckerna .. Och svaret är nej det ska man inte, de är skrivna för äldre barn. 

Nu minns jag inte mycket om de böckerna och de om Bert tror jag inte ens jag har läst.. Men jag tror inte de är till för 6-åringar heller utan äldre barn, kanske 10-årsåldern. Vad är det för sexistiska skämt du pratar om? Läser man en bok kan man ju också förklara att man inte får säga eller göra så om en karaktär säger eller gör något dumt. Och om det är en karaktär som ska vara ?skurk? i boken är det ju inte så konstigt att han eller hon gör dåliga saker. Det blir inte så roligt eller intressant om man bara får skriva om karaktärer som är helt perfekta på alla sätt och aldrig gör något fel. 
  • Aliona
    Tow2Mater skrev 2024-11-18 00:43:56 följande:
    Det är upp till föräldrarna att avgöra.
    Ja självklart är det upp till föräldrarna - något annat vore konstigt. Men det här är en duskussion, och en av de få intressanta på fl nu. Du lsde fram ytterligare en aspekt, nämligen inte bara innehållet i böckerna utan också författarnas handlingar, så jag är intresserad av om du anser att det är fel att läsa böcker av författare som ägnar sig åt barnaga, hustrumisshandel, djurplågeri och annat.
  • Tow2Mater
    Aliona skrev 2024-11-18 12:56:57 följande:
    Ja självklart är det upp till föräldrarna - något annat vore konstigt. Men det här är en duskussion, och en av de få intressanta på fl nu. Du lsde fram ytterligare en aspekt, nämligen inte bara innehållet i böckerna utan också författarnas handlingar, så jag är intresserad av om du anser att det är fel att läsa böcker av författare som ägnar sig åt barnaga, hustrumisshandel, djurplågeri och annat.
    Jag påstod aldrig att författarna ägnat sig åt detta, men det jag skrev kanske kunde missförstås. Med 'kända för' menade jag att det förekom i deras böcker.
  • Aliona
    Tow2Mater skrev 2024-11-18 13:01:45 följande:
    Jag påstod aldrig att författarna ägnat sig åt detta, men det jag skrev kanske kunde missförstås. Med 'kända för' menade jag att det förekom i deras böcker.

Jaha, ja, då missförstod jag. Och klickade inte på länken. Då är det tillbaka på ursprungsfrågan, hur man förhåller sig till våld, sexism, homofobi etc. i barnböcker. Jag har uttryckt hur jag gör, nämligen läser och pratar om saken med mitt barn. Hur gör/gjorde/ du eller skulle du göra? 

• Tow2Mater
    Aliona skrev 2024-11-18 13:07:39 följande:

Jaha, ja, då missförstod jag. Och klickade inte på länken. Då är det tillbaka på ursprungsfrågan, hur man förhåller sig till våld, sexism, homofobi etc. i barnböcker. Jag har uttryckt hur jag gör, nämligen läser och pratar om saken med mitt barn. Hur gör/gjorde/ du eller skulle du göra? 

Irrelevant hur jag personligen skulle göra. Varje förälder läser precis det de vill med sina barn. Jag tog upp en bok (serie) relaterat till din fråga 'vilka klassiska barnböcker tänker du på egentligen som är'..".
  • Aliona
    Tow2Mater skrev 2024-11-18 13:29:02 följande:
    Irrelevant hur jag personligen skulle göra. Varje förälder läser precis det de vill med sina barn. Jag tog upp en bok (serie) relaterat till din fråga 'vilka klassiska barnböcker tänker du på egentligen som är'..".
    Ok, ingen fara. Någon annan kanske vill berätta hur de gör eller tänker? 
Svar på tråden Vilka barnböcker håller fortfarande?