• Anonym (Lovisa)

Förälskad, men tar det inte vidare

Jag träffade honom online för nästan ett år sedan och det dröjde ett bra tag innan vi faktiskt styrde upp ett möte IRL trots att vi hördes extremt ofta. Jag hade välutvecklade känslor för honom redan innan vi sågs. Efter första mötet har vi inte fått till ytterligare ett öven om vi bor rätt nära. 

Jag tänker på honom ofta och längtar efter att vara honom nära. Våra meddelanden är intima. En stor del av mig vill inte något hellre än träffa honom nu på en gång och ge mig hän fullständigt, men samtidigt är jag rädd för att bli sårad. Rädd för att kasta mig in i det här. Så jag sparar honom som ett fint smycke som man knappt vågar använda i rädsla för att det ska bli förstört. 

Vi har nog båda försökt hålla oss sansade och lite distanserade i perioder, men det krävs inte mycket för att vi ska uppsöka varandra på nytt. Vi är som två magneter. 

Hur jag än bär mig åt så kan jag inte glömma honom, och han säger likadant om mig. Hur ska man våga sig ut i otryggheten? Som det är nu är vi på en plats där vi vet att den andre inte försvinner. 

• Svar på tråden Förälskad, men tar det inte vidare
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (He's just not that into you)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-18 08:05:47 följande:

Jag kommer raka vägen från ett långt förhållande och lever ett stressigt liv med krävande jobb och små barn. Har behövt ställa in pga sjukdom hos barnen eller annat som dykt upp med kort varsel.

Men har också fått kalla fötter pga att det känns som att jag sätter en boll i rullning som jag inte är hundra på om jag är redo för än. Är liksom mitt uppe i en separation, så även om jag känslomässigt är där så finns en massa praktiska faktorer som är försvårande. Jag ser så mycket potential hos honom och mig som jag också är övertygad om att han ser, för det är så mycket som klaffar mellan oss personlighetsmässigt. 

Du är långt från redo att sätta igång en relationsboll nu! Du ska inte ens dejta, för det skapar bara förhoppningar i onödan hos de män du träffar. Avvakta ett år så ska du se att det är annorlunda.

Prata med killen och var ärlig med att du inte är redo för något sådant just nu och att han är fri att gå vidare med livet. Ni kanske kan återknyta kontakten längre fram, men just nu är det snällast mot honom om ni bryter, för annars kommer han kanske hänga sig kvar vid dig under den tiden och ingen vet hur det blir längre fram heller. Om han vill ha en destruktiv icke-relation så visst, då kan ni fortsätta att (inte) ses, men bäst är som sagt om ni går skilda vägar just nu.
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2024-11-18 09:20:05 följande:
    Du är långt från redo att sätta igång en relationsboll nu! Du ska inte ens dejta, för det skapar bara förhoppningar i onödan hos de män du träffar. Avvakta ett år så ska du se att det är annorlunda.

Prata med killen och var ärlig med att du inte är redo för något sådant just nu och att han är fri att gå vidare med livet. Ni kanske kan återknyta kontakten längre fram, men just nu är det snällast mot honom om ni bryter, för annars kommer han kanske hänga sig kvar vid dig under den tiden och ingen vet hur det blir längre fram heller. Om han vill ha en destruktiv icke-relation så visst, då kan ni fortsätta att (inte) ses, men bäst är som sagt om ni går skilda vägar just nu.
    Fast jag känner verkligen att detta skulle kunna bli något väldigt bra, det är därför jag har svårt att släppa honom. Jag vet stt jag egentligen inte är redo att övertygad dejta, men ibland träffar någon av slumpen ändå (inte dejtingsajt). 
  • Anonym (Osingel)

Jag undrar hur mycket av ett luftslott som byggts upp som inte klarar av att möta verkligheten i det här fallet. Träffas man inte irl utan bara pratar, skickar meddelanden och liknande, byggs gärna tilltalande fantasier upp om hur det skulle vara om man gick vidare. Fantasier som sällan blir som man tänkt sig.

Har en killkompis som fick träff på Tinder med nån tjej en bit bort. Dom pratade varenda kväll i ett par månader innan dom träffades och där och då så dog deras gemensamma fantasi för i verkligheten fanns inte samma attraktion som i deras samtal och meddelanden.

Ni har träffats en enda gång och har visserligen attraktion där MEN du är nyseparerad, säkerligen uppmärksamhetstörstande av motsatta könet och har dessutom barn som behöver all din uppmärksamhet. Det är en dålig kombination. Du  och dina barn behöver landa i er nya tillvaro innan du börjat lägga energi och fokus på annat.

Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-18 13:38:57 följande:
    Fast jag känner verkligen att detta skulle kunna bli något väldigt bra, det är därför jag har svårt att släppa honom. Jag vet stt jag egentligen inte är redo att övertygad dejta, men ibland träffar någon av slumpen ändå (inte dejtingsajt). 
    Ja han är säkert en bra kille, ni kanske skulle ha det bra ihop MEN INTE NU. Förutsättningarna är verkligen emot er. Om känslorna är äkta så finns de kvar sedan också, när du har gått vidare från din nuvarande relation och landat i dig själv igen.
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Osingel) skrev 2024-11-18 13:54:27 följande:

Jag undrar hur mycket av ett luftslott som byggts upp som inte klarar av att möta verkligheten i det här fallet. Träffas man inte irl utan bara pratar, skickar meddelanden och liknande, byggs gärna tilltalande fantasier upp om hur det skulle vara om man gick vidare. Fantasier som sällan blir som man tänkt sig.

Har en killkompis som fick träff på Tinder med nån tjej en bit bort. Dom pratade varenda kväll i ett par månader innan dom träffades och där och då så dog deras gemensamma fantasi för i verkligheten fanns inte samma attraktion som i deras samtal och meddelanden.

Ni har träffats en enda gång och har visserligen attraktion där MEN du är nyseparerad, säkerligen uppmärksamhetstörstande av motsatta könet och har dessutom barn som behöver all din uppmärksamhet. Det är en dålig kombination. Du  och dina barn behöver landa i er nya tillvaro innan du börjat lägga energi och fokus på annat.

Så kan det säkert vara, men i vårt fall har vi ju träffats och det var alldeles underbart anser vi båda. Vi umgicks i åtskilliga timmar och glömde bort tiden med varann innan verkligheten kallade på uppmärksamhet. 

Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-18 18:21:44 följande:

Så kan det säkert vara, men i vårt fall har vi ju träffats och det var alldeles underbart anser vi båda. Vi umgicks i åtskilliga timmar och glömde bort tiden med varann innan verkligheten kallade på uppmärksamhet. 

Ni har träffats EN gång och sedan inte mer... Varför lyckas ni inte få till dejt nr 2?
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2024-11-18 14:22:17 följande:
    Ja han är säkert en bra kille, ni kanske skulle ha det bra ihop MEN INTE NU. Förutsättningarna är verkligen emot er. Om känslorna är äkta så finns de kvar sedan också, när du har gått vidare från din nuvarande relation och landat i dig själv igen.
    Det vet jag. Samtidigt har jag varit på väg ifrån min gamla relation under en lång tid innan jag faktiskt lämnade honom, så rent mentalt och känslomässigt är jag ändå där. Men det är svårt att få ihop med allt det praktiska runt omkring innan skilsmässan ens gått igenom och bostaden ens hunnit bli såld. Det är mycket som är snurrigt i mitt liv just nu.  
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-18 18:25:48 följande:
    Det vet jag. Samtidigt har jag varit på väg ifrån min gamla relation under en lång tid innan jag faktiskt lämnade honom, så rent mentalt och känslomässigt är jag ändå där. Men det är svårt att få ihop med allt det praktiska runt omkring innan skilsmässan ens gått igenom och bostaden ens hunnit bli såld. Det är mycket som är snurrigt i mitt liv just nu.  
    Det spelar ingen roll att du har varit på väg länge, det är först när man går isär som bearbetningen börjar på riktigt och att hitta sig själv igen. Det måste man vara ensam för att få till ordentligt.

Huvudsaken är att du har flyttat ut, det är där det börjar. Resten är praktiska omständigheter mest.

Men det du behöver göra nu är att backa från den här killen och vara med dig själv ett tag.
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2024-11-18 18:23:57 följande:
    Ni har träffats EN gång och sedan inte mer... Varför lyckas ni inte få till dejt nr 2?
    Pga att jag har avbokat några gånger nu. Senaste gången var det dock han som var vag och inte riktigt meddelade när han hade möjlighet att ses.
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-18 19:21:31 följande:
    Pga att jag har avbokat några gånger nu. Senaste gången var det dock han som var vag och inte riktigt meddelade när han hade möjlighet att ses.
    Ja, men varför har du avbokat?
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2024-11-18 19:27:55 följande:
    Ja, men varför har du avbokat?
    Pga sjukdom (barnen) en gång, en annan för att jag fick kalla fötter och blev rädd och ytterligare en gång för att det hände en oförutsedd sak som jag var tvungen att styra upp. 
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-18 19:58:16 följande:
    Pga sjukdom (barnen) en gång, en annan för att jag fick kalla fötter och blev rädd och ytterligare en gång för att det hände en oförutsedd sak som jag var tvungen att styra upp. 
    Kan ju som sagt vara så att han tror att du har bristande intresse då.
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2024-11-18 20:13:33 följande:
    Kan ju som sagt vara så att han tror att du har bristande intresse då.
    Det tror jag också. Tror delvis att han varit lite off ibalnd också pga det. Men sen har han ändå hört av sig igen vilket känts fint. 
Svar på tråden Förälskad, men tar det inte vidare