• Anonym (Orolig)

Brukar ni kolla om någon ni känner finns på Lexbase?

Hej. Jag finns på Lexbase och är orolig för att någon ska kolla upp mig och se min dom där eftersom det är gratis att söka på personer för att se om de finns på Lexbase. Brukar ni kolla upp om personer i eran omgivning tex kollegor, grannar eller bekanta finns med där? Jag har själv aldrig gjort det på någon annan och hade inte ens kommit på tanken att göra det så får för mig att det inte är så vanligt. 

• Svar på tråden Brukar ni kolla om någon ni känner finns på Lexbase?
  • Egon den stora
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-19 16:04:07 följande:
    Ja det är verkligen bra och jag är egentligen för att man kan kolla upp grannar eller någon innan man ingår avtal,men nu när jag själv hamnat där är det inte lika kul. Men min dom är mest pinsam och handlar om droger men inget som påverkar någon i omgivningen.
    Om någon granne är dömd för mindre brott för länge sedan påverkar det inte min relation till den personen. Alla kan ju göra fel och bättra sig, men flera domar i närtid påverkar givetvis. 
  • Anonym (katjing)

Jag hade definitivt kollat upp om jag skulle börja dejta en ny man seriöst.

Finns så många dårar därute.

Grannarna struntar jag i, de är så skröpliga och rara så man hade nästan  applåderat om det visade sig att Gun-Britt, 74, var mästerficktjyv i ungdomen.

• Anonym (Orolig)
    Egon den stora skrev 2024-11-19 20:51:37 följande:
    Om någon granne är dömd för mindre brott för länge sedan påverkar det inte min relation till den personen. Alla kan ju göra fel och bättra sig, men flera domar i närtid påverkar givetvis. 
    Skönt och veta. Jag hoppas mina grannar tänker likadant.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Vanligt) skrev 2024-11-19 17:12:50 följande:

Läste att det görs cirka 100 000 sökningar per dag, så nog använder folk Lexbase. Min gissningar är att många sökningar är arbetsgivare som kollar personal/blivande personal samt folk som nätdejtar. Kollar själv ganska många.

Av den anledningen är det bra att möjligheten finns. 
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-18 17:15:55 följande:
    Brukar ni kolla om någon ni känner finns på Lexbase?

Hej. Jag finns på Lexbase och är orolig för att någon ska kolla upp mig och se min dom där eftersom det är gratis att söka på personer för att se om de finns på Lexbase. Brukar ni kolla upp om personer i eran omgivning tex kollegor, grannar eller bekanta finns med där? Jag har själv aldrig gjort det på någon annan och hade inte ens kommit på tanken att göra det så får för mig att det inte är så vanligt. 

Jag finns på Lexbase - det var ju en skön omskrivning av Jag är en dömd brottsling.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ha) skrev 2024-11-20 19:27:24 följande:
    Jag finns på Lexbase - det var ju en skön omskrivning av Jag är en dömd brottsling.
    Det är ju det som är problemet med Lexbase. Min man finns där, eftersom han vann ett tvistemål. En sån dom rensas inte förrän efter 20 år. Helt galet att det ska framställas som att han är en brottsling, när det var motparten som inte följde lagen. 
  • Anonym (Oja)

Jo, sen jag såg att mannen jag dejtat suttit inne flera gånger för droger, misshandel och våldtäkter kollar jag upp nya kontaker.

• Anonym (60-talist)
    Anonym (katjing) skrev 2024-11-19 21:13:53 följande:

Jag hade definitivt kollat upp om jag skulle börja dejta en ny man seriöst.

Finns så många dårar därute.

Grannarna struntar jag i, de är så skröpliga och rara så man hade nästan  applåderat om det visade sig att Gun-Britt, 74, var mästerficktjyv i ungdomen.

Alltid lika komiskt när någon ska göra sig lustig över en person i 70-årsåldern och namnger den med namn som mest folk 90+ har.
    Såg en annan tok som gjorde det här i forumet häromdagen, lika underhållande då.

Gissar att de/ni som drar till med dessa namn är mycket unga och har noll koll på vad dagens 70-åringar heter.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ha)
    Anonym (P) skrev 2024-11-20 20:42:04 följande:
    Det är ju det som är problemet med Lexbase. Min man finns där, eftersom han vann ett tvistemål. En sån dom rensas inte förrän efter 20 år. Helt galet att det ska framställas som att han är en brottsling, när det var motparten som inte följde lagen. 
    Tror du att det även gäller ts? 
  • Anonym (Jj)

Jag är en dömd brottsling sen i somras för att jag råkade ha en schweizisk armékniv i väskan när jag gick igenom en säkerhetskontroll. Det var en rättegång där jag var målsägande (misshandel). Jag var helt förstörd efteråt. 

Jag är har tre barn, väntar mitt fjärde , pluggar till sjuksköterska (som tur är kommer det inte hindra mig från att få legitimation).. Det var extremt klantigt av mig men tycker du att det gör mig till en hemsk människa? Man kan vara en dömd brottsling utan att ha gjort något speciellt hemskt. 

I TS fall verkar det ju handla om droger och är det för eget bruk tycker inte jag att det behöver göra någon till en dålig människa. 

• Egon den stora
    Anonym (P) skrev 2024-11-20 20:42:04 följande:
    Det borde ju givetvis synas direkt varför man finns där. Nu måste man ju köpa domen för att få ett hum. 
  • Egon den stora
    Extrem skillnad på brott och brott dock.  
  • Anonym (P)
    Egon den stora skrev 2024-11-21 13:02:48 följande:
    Det borde ju givetvis synas direkt varför man finns där. Nu måste man ju köpa domen för att få ett hum. 
    Precis så. Och det är ju lite skevt att framställas som brottsling och dömd, när man inte är det. 
  • Egon den stora
    Anonym (P) skrev 2024-11-21 13:10:35 följande:
    Precis så. Och det är ju lite skevt att framställas som brottsling och dömd, när man inte är det. 
    Sen märke jag också hur fel det kan bli när en jag trodde att en person med väldigt udda namn på jobbet var med. 
    Det visade sig dock att det fanns två personer med det ovanliga namnet i vår lilla stad som dessutom bodde nära varandra.  Det gäller att kolla ordentligt. 
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (P) skrev 2024-11-21 13:10:35 följande:
    Finns man på Lexbase så är man dömd.
  • Anonym (P)
    Anonym (60-talist) skrev 2024-11-21 15:02:19 följande:
    Finns man på Lexbase så är man dömd.
    Nej, det är man inte. Det räcker med att du är tilltalad.
  • Anonym (Intressant)

Alltså jag googlar alla möjliga människor jämt, för jag är nyfiken. Och rätt som det är kommer ju det om en länk till lexbase. Då har det hänt att jag kollat upp domen, beroende på vem det är. Min sambo är själv dömd och finns med där, så lägger inte större vikt, tycker mest det är spännande med skvaller och folks lik i garderoben 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Intressant) skrev 2024-11-21 15:07:00 följande:

Alltså jag googlar alla möjliga människor jämt, för jag är nyfiken. Och rätt som det är kommer ju det om en länk till lexbase. Då har det hänt att jag kollat upp domen, beroende på vem det är. Min sambo är själv dömd och finns med där, så lägger inte större vikt, tycker mest det är spännande med skvaller och folks lik i garderoben 

Det är ju det jag är så himla rädd för, att någon nyfiken granne ska kolla upp mig och se att jag finns där. Folk är så nyfikna, särskilt om man bor i ett villaområde.
Svar på tråden Brukar ni kolla om någon ni känner finns på Lexbase?