• Ettfrö

Trött på egoistiska vänner

Jag är föräldraledig med en 11-månaders. Har också ett barn sedan innan. Jag är ensamstående. Jag har upplevt den sista tiden är att min bästa vän och min ena syster,  som jag i vanliga fall står nära, beter sig rätt egocentriskt. Jag förväntas lyssna på deras kärleksproblem, dejtade, resande, uteliv och festande men får noll respons eller frågor kring mitt liv. De har själva inte barn. Jag upplever att de inte är villiga att sätta sig in i hur jag har det, över huvud taget. Det förutsätts att jag ska tycka att deras privatliv är intressant medan mitt liksom bara är. Överlag märker jag hur jag tröttnat på barnlösa vänner. Inte pga de saknar barn, utan pga deras totala avsaknad av empati för min livssituation. Har gått så långt att jag inte orkar svara när de hör av sig. Ska man bara låta vänskapen rinna ut i sanden? Känns trist men jag vet inte riktigt hur jag ska nå fram till dem.
  • Svar på tråden Trött på egoistiska vänner
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-11-18 19:12:24 följande:

Tänk, jag är i precis samma situation fast tvärtom. Jag har inga barn och jag börjar tröttna på vissa gamla vänner som aldrig kan prata om något annat än sina barn, verkar ha ersatt alla sina gamla intressen med barnens intressen, inte visar något som helst intresse för mitt liv trots att jag har engagerat mig mycket i både dem och deras barn och som aldrig hör av sig om de inte behöver barnvakt. 

Man kan nog konstatera att familjebildning är en sån sak som lätt ruckar på relationer - åt båda håll.

Och många gamla vänskaper rinner av naturliga skäl ut i sanden när livet förändras. Det måste inte bero på att någon skaffat barn.

Men är det verkligen så att dina vänner saknar empati för din livssituation? De kanske bara tycker att livet pågår som vanligt även om du är mamma? Känner du att de borde behandla dig på något annorlunda sätt?

Jag väntar själv mitt fjärde barn men jag tycker det är mycket roligare att umgås och prata med mina ?vanliga? vänner (många av dom har inte barn) som pratar om allt möjligt än med typ nån mamma från öppna förskolan.

Jag tycker faktiskt inte det är roligt att bara prata om barn och graviditet och sånt utan tycker det är kul att höra mina vänners historier om resor , fester , dejter och sånt. Även mina vänner som har barn pratar om annat också.. Har lite svårt för folk som inte kan prata om andra saker faktiskt. 
    Såklart pratar jag om mina barn också men inte bara om det. 

Tror inte det är så att TS vänner saknar empati.. Man måste liksom inte bli sån att man bara kan prata om blöjbyten och olika barnvagnsmärken och sånt bara för att man själv får barn. Man är ju fortfarande en person. Och jag tycker som sagt att det är tvärtom, det är kul att höra mina vänners historier som ett avbrott från mitt liv som mest handlar om barnen nu. 

• Ettfrö

Jag pratar inte bara om blöjmärken och vagnar. Har aldrig gjort det faktiskt. Men vad är det som gör att det anses vara intressantare att höra om en rejvfest än om mitt barns utveckling? Jag fattar att rejvfester är en stor del av min systers liv och därför frågar och lyssnar jag på hennes utläggningar. Men det som just nu upptar mitt liv är min dotters utveckling. Varför skulle jag inte kunna få prata om henne ibland? Jag vill inte bara mötas av likgiltig tystnad när jag berättar om mitt liv.

• Anonym (hej)
    Ettfrö skrev 2024-11-19 08:33:37 följande:

Jag pratar inte bara om blöjmärken och vagnar. Har aldrig gjort det faktiskt. Men vad är det som gör att det anses vara intressantare att höra om en rejvfest än om mitt barns utveckling? Jag fattar att rejvfester är en stor del av min systers liv och därför frågar och lyssnar jag på hennes utläggningar. Men det som just nu upptar mitt liv är min dotters utveckling. Varför skulle jag inte kunna få prata om henne ibland? Jag vill inte bara mötas av likgiltig tystnad när jag berättar om mitt liv.

Skillnaden är väl att du ändå har erfarenhet av revjfester eller liknande sen innan och alltså kan relatera till det hon pratar om? Medan hon har noll erfarenhet av barn. Vad ska hon svara liksom?

Om nån i mitt liv skulle plötsligt bli superintresserad av typ aktier och vilja prata om det t.ex... Ja jag skulle nog inte ha så mycket att tillägga. Men prata om festande eller att bo utomlands, även om det inte är en del av mitt liv nu, ja då är det ju enklare att fortsätta konversationen.

Ni kanske får hitta nya gemensamma intressen ni kan snacka om som BÅDA är intresserade av och lite insatta i? Växter? Hemnet? Roliga memes?
  • Anonym (JJ)

Jag tycker det är roligare att höra om en rejvfest än någons barns utveckling ja.. Även om jag både är gravid och har småbarn. Och när jag vill diskutera mina barns utveckling och sånt brukar jag mest göra det med personer som också har erfarenhet , antingen vänner med barn , min sambo eller min mamma eller svärmor. Brukar oftast inte diskutera det med kompisar som inte har barn..

Såklart pratar jag om barnen med kompisar som inte har barn också typ roliga saker de har gjort eller något som är jobbigt men pratar om mycket annat också och jag tycker det är roligt att höra om deras liv med fester och allt möjligt. 

Men alla är ju olika , tycker ni inte alls om att prata om samma saker kanske det är bättre att inte umgås så mycket och att du försöker hitta nya vänner som gillar att prata om samma saker. Om jag hade en kompis som jag tycker verkligen bara pratar om saker som jag tycker är tråkiga och ointressanta hade jag inte umgåtts så mycket med den kompisen. Eller så får ni som nån annan skrev hitta nått att prata om som båda tycker är intressant. 

• Ettfrö

Nej men precis. Jag svarar ju inte alltid när de ringer längre. Rejvfest var kul att prata om för cirka 20 år sedan. Nu tycker jag inte att det är särskilt kul längre. Men jag får väl inse att syrran och jag inte står varandra nära längre och jag får väl fösa ur bästa kompisen ur mitt liv och helt enkelt inse att vi inte har så mycket gemensamt längre. 

• Bunny s

Precis. Självklart ska du kunna göra och självklart ska det finnas ett intresse från deras skull. Känns inte äkta vänskap för mig annars. Jag intresserar mig när min vän går på dieter och jobbar på vikten, fast jag själv inte gör sånt. Eller när mina vänner pluggar, får nytt jobb, lever singelliv, festar, fast jag själv inte gör något av det. Om jag inte är intresserad av mina vänners liv så skulle jag ta mig en funderare på om jag verkligen tycker om dem och om jag bör fortsätta vara vän?
  • Anonym (Började nog innan)

Jag tror det här började långt innan du fick barn. Jag tror det här är en vanlig dynamik för kvinnor (Jag är man så kan ha fel, det här är bara observerat. Skjut mig inte feminister) kvinnor verkar ha en uppdelning där några kvinnor utses till "lyssnare" och andra "talare". Vem som är vad bestäms tidigt. Lyssnarens uppgift är att...lyssna, stötta och hjälpa de andra kvinnorna, men utan att själv ta plats.

Vill hon prata, ta plats, eller har problem så får hon väl gå till sin man eller nåt istället, de övriga kvinnorna bli irriterade på henne om hon går ur sin roll.

TS är nog en "lyssnare" och det här började förmodligen långt innan hon fick barn. Om det är någon tröst så är "lyssnare" ofta de absolut attraktivaste kvinnorna personlighetsmässigt (åtminstone ur heterosexuellt manligt perspektiv).

• Plupp73

Kan säga att jag har noll intresse av andras barn, definitivt nu när mina egna är stora, men även innan det. När mina barn var små gjorde jag allt för att slippa prata om barn, blöjor, pureer och kräksjukor med mina privata vänner. Ville bara vara jag själv (inte mamman) med dem.
    Det (bland annat) har nog gjort att jag inte bytt vänkrets under barnaåren. Vi har samma livsfrågor, läser böcker osv. Vi har mer tid för vänskapen nu än tidigare, och det är mysigt.

Om en perifer vän skulle få barn så skulle jag kanske inte vara superengagerad i det. Men om min bästa vän skulle få en bebis nu (vilket inte är fysiskt möjligt) så skulle jag try my heart out for her....och verkligen hänga så mycket som möjligt med henne i hennes värld. Skulle definitivt passa  barn/bebis så att hon kunde få sova.

På samma sätt har en annan nära vän en handikappad äldre dotter, och det är ju förstås inte min egen värld, men givetvis gör jag allt för att vara insatt i min kompis situation, lyssna på henne och stötta henne. Tar ut dottern på lunch någon gång ibland...och så.

• Plupp73

Menar med mitt inlägg att det är skillnad på vänskaper, och när det gäller äkta vänskap så är man kvar, från bådas håll, och intresserar sig för den andra. Delar varandras liv.

• Anonym (JJ)
    Plupp73 skrev 2024-11-19 20:31:52 följande:

Kan säga att jag har noll intresse av andras barn, definitivt nu när mina egna är stora, men även innan det. När mina barn var små gjorde jag allt för att slippa prata om barn, blöjor, pureer och kräksjukor med mina privata vänner. Ville bara vara jag själv (inte mamman) med dem.
    Det (bland annat) har nog gjort att jag inte bytt vänkrets under barnaåren. Vi har samma livsfrågor, läser böcker osv. Vi har mer tid för vänskapen nu än tidigare, och det är mysigt.

Om en perifer vän skulle få barn så skulle jag kanske inte vara superengagerad i det. Men om min bästa vän skulle få en bebis nu (vilket inte är fysiskt möjligt) så skulle jag try my heart out for her....och verkligen hänga så mycket som möjligt med henne i hennes värld. Skulle definitivt passa  barn/bebis så att hon kunde få sova.

På samma sätt har en annan nära vän en handikappad äldre dotter, och det är ju förstås inte min egen värld, men givetvis gör jag allt för att vara insatt i min kompis situation, lyssna på henne och stötta henne. Tar ut dottern på lunch någon gång ibland...och så.

Det jag menade är väl att jag själv (precis som du) tycker att det är tråkigt att prata om typ blöjor , barnmat och kräksjuka även när det är en stor del av mitt liv. Iallafall med mina vänner. Behöver jag diskutera nått sånt brukar jag oftast göra det med sambon eller svärmor men vi pratar såklart om mycket annat också.

Och när det gäller TS exempel med rejvfest så är det inget jag gillade att gå på ens när jag var yngre, har varit på två (en som jag jobbade i baren på) och det är absolut inte min grej, för mycket ljud och för mycket folk. Däremot kan jag tycka det är roligt att höra om mina kompisar har någon rolig historia från en sån fest. Det är mycket jag inte vill göra själv som jag ändå tycker om att höra , läsa eller se på film om.

Men ja just typiska småbarnsgrejer kanske inte alltid är jätteoroliga att varken prata om eller lyssna på.. tycker inte jag iallafall och det är nog många som håller med , både med och utan barn.

Man kan ju bry sig om någons barn utan att tycka det är kul att prata om sånt. Har en nära vän (som väntar sitt första barn nu) som har varit väldigt engagerad ii mina barn , gått på musikal och teater med min dotter , hjälpt mig rensa ut och fixa iordning hemma inför när min yngsta (som hon är gudmor till) skulle födas och jag var höggravid med massa krämpor.. Men bara för det betyder det inte att jag pratar  om blöjor , barnmat , tandsprickning, amning osv med henne utan jag pratar gärna om annat och hör om hennes liv. Nu när hon själv ska få sitt första barn ger jag iförsej gärna råd om hon skulle vilja ha det :)

• Plupp73
    Anonym (JJ) skrev 2024-11-19 21:06:50 följande:

Det jag menade är väl att jag själv (precis som du) tycker att det är tråkigt att prata om typ blöjor , barnmat och kräksjuka även när det är en stor del av mitt liv. Iallafall med mina vänner. Behöver jag diskutera nått sånt brukar jag oftast göra det med sambon eller svärmor men vi pratar såklart om mycket annat också.

Och när det gäller TS exempel med rejvfest så är det inget jag gillade att gå på ens när jag var yngre, har varit på två (en som jag jobbade i baren på) och det är absolut inte min grej, för mycket ljud och för mycket folk. Däremot kan jag tycka det är roligt att höra om mina kompisar har någon rolig historia från en sån fest. Det är mycket jag inte vill göra själv som jag ändå tycker om att höra , läsa eller se på film om.

Men ja just typiska småbarnsgrejer kanske inte alltid är jätteoroliga att varken prata om eller lyssna på.. tycker inte jag iallafall och det är nog många som håller med , både med och utan barn.

Man kan ju bry sig om någons barn utan att tycka det är kul att prata om sånt. Har en nära vän (som väntar sitt första barn nu) som har varit väldigt engagerad ii mina barn , gått på musikal och teater med min dotter , hjälpt mig rensa ut och fixa iordning hemma inför när min yngsta (som hon är gudmor till) skulle födas och jag var höggravid med massa krämpor.. Men bara för det betyder det inte att jag pratar  om blöjor , barnmat , tandsprickning, amning osv med henne utan jag pratar gärna om annat och hör om hennes liv. Nu när hon själv ska få sitt första barn ger jag iförsej gärna råd om hon skulle vilja ha det :)

Nej exakt. Tycker som du. 
    Det är skönt att få vara någons vän, och att inte hela jorden snurrar runt att vara mamma, och ämnen relaterade till småbarn och deras utveckling och faser....
Svar på tråden Trött på egoistiska vänner