• Anonym (Vuxna)

Låta alla vara med?

Jag undrar hur man som vuxen ska göra när det kommer till att vara snäll och inkluderande. 

Vi säger att man går på universitetet och har 50 elever i en klass. Vissa i klassen tycker om att gå ut och ta en öl tillsammans efter att ha lämnat in en tenta eller efter en föreläsning en fredag. 

Man frågar dom närmaste om dom vill hänga på, dom man pratar och hänger med från klassen. 

Orsaken kan vara att man vill gå på ett speciellt ställe och man kan inte storma i hur många som helst, vill borta äta också så blir det svårt att komma ett sällskap på 20 personer. Att boka bord i förväg och hälften ändå inte kommer är taskigt mot restaurangen. 

Men det känns jobbigt att vara en person som utesluter andra. När någon inte har en enda som frågar om dom inte vill hänga med. Så var går gränsen? Det är ibland stora grupper, man hinner omöjligen se alla. 

Hur resonerar ni andra? Kan lika gärna handla om en arbetsplats där man är lika många på en avdelning och man ska gå ut på lunchen och äta. Man frågar kanske 2-3 stycken. Det är inte kul om det blir för många. 

Men den personen som aldrig blir frågad? Hur mycket ligger ansvaret på den personen? 

• Svar på tråden Låta alla vara med?
  • Anonym (Elev eller student)

Det är skillnad om 8 av 50 bestämmer för att gå ut mot att 8 av 10 för det mesta kommer överrens om att gå ut och inte bjuder med de 2 sista.

Sen har man ett visst ansvar att faktiskt fråga "vad kul, kan jag hänga på" om utgången verkar lite diffust allmän.

• Anonym (Q)

Båda går bra!

Du kan gå ut till alla och säga att vi tänkte ta ett glas på x-bar för att fira för alla som vill hänga på.

Sedan finns det helt ok att gå med en mindre grupp och göra något. Finns ingen anledning att dra med 20+ personer varken till restaurang eller hem till någon.

Under själva arbetsdagen, alltså mellan föreläsningar, grupparbeten och labbar och sådant, tycker jag att man försöker vara inkluderande och vänlig. Det är allas ansvar att det är en trevlig arbetsplats, men alltså vanlig artighet och hyfs, inte att det är ditt ansvar att alla har någon att prata med.

• Anonym (S)
    Anonym (Q) skrev 2024-11-20 14:06:34 följande:

Båda går bra!

Du kan gå ut till alla och säga att vi tänkte ta ett glas på x-bar för att fira för alla som vill hänga på.

Sedan finns det helt ok att gå med en mindre grupp och göra något. Finns ingen anledning att dra med 20+ personer varken till restaurang eller hem till någon.

Under själva arbetsdagen, alltså mellan föreläsningar, grupparbeten och labbar och sådant, tycker jag att man försöker vara inkluderande och vänlig. Det är allas ansvar att det är en trevlig arbetsplats, men alltså vanlig artighet och hyfs, inte att det är ditt ansvar att alla har någon att prata med.

Jag håller med om detta.

Efter tentor finns det ju ofta tentapubar och då kan man gå dit och fira allihop eftersom alla förmodligen har skrivit tentan.

Andra veckor kan man göra på andra sätt. Det är inte heller bara ert ansvar, utan andra kan lika gärna bjuda in er till något. 
  • Anonym (Sandra)

Det är ganska omöjligt att inkludera 50 personer samtidigt i oplanerade träffar som sker spontant!
    Det vanliga är ju att man är ett gäng på några få som klickat och som man är mer social med under dagen. 

Inte ska du känna att du måste ta ansvar för att alla ska vara inkluderade i alla sammanhang?

Släpp det men visst kan man alltid vara snäll och fråga dem som aldrig ingår i en gemenskap.

Fråga kan man ju alltid göra men det ska inte kännas som ett krav.

• Anonym (Alicia)

Att ett mindre gäng bestämmer sig för att gå ut och äta eller ta en drink ihop är inte att "mobba ut någon" eller exkludera någon. Det är fullt normala saker, och ingen rimlig vuxen blir kränkt över att ett kompisgäng umgås ibland. 

• Jemp

Det är ju fullt naturligt att man umgås med en mindre grupp och det är helt okej. Jag har sällan tyckt de gränsdragningarna är svåra.

Vet/märker du att någon alltid blir utanför kan ni ju bjuda med den personen separat. 

• Anonym (Ylva)

Inget konstigt alls att det bildas små grupper när man är så många

Vill du motverka att någon blir helt utesluten så håll ögonen öppna och se om någon verkar ensam och bjud med just den personen. 

• Anonym (Student)

I min klass finns en What?s up grupp som alla är med i. Vi brukar posta tenta öl och liknande i den gruppen så kan alla som vill komma. Studentföreningar anordnar också evenemang och det sitter anmälningslistor i studentköket så de vet hur många det blir. 

Sen är det klart man har kompisar i klassen och hittar på saker utanför plugget. Om man bjuder 5 av 50 blir ingen exkluderad. 

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Vuxna) skrev 2024-11-20 13:33:42 följande:
    Ja men man vill inte vara elak och mobba ut människor. 
    Fast gör ni det ? 

Säger ni ordagrant till folk att dom inte får vara med? Vänder ni ryggen åt dom som vill vara med? 

Att bestämma med 4 personer att gå och käka pizza är INTE att mobba ut någon. 
  • Anonym (Vuxna)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-11-21 10:01:35 följande:
    Fast gör ni det ? 

Säger ni ordagrant till folk att dom inte får vara med? Vänder ni ryggen åt dom som vill vara med? 

Att bestämma med 4 personer att gå och käka pizza är INTE att mobba ut någon. 
    Nej men jag skriker inte detta högt för vi vill inte att för många ska följa med för att det blir komplicerat och det blir för många. Så det är inte att just några specifika inte ska vara med utan bara att vi 4 vill gå tillsammans. 
  • Hjelm

Det handlar om hur stor grupperingen som umgås är kontra gruppen som inte ingår i aktiviteten.

Om man i en universitetsklass om 20 personer efter en föreläsning bestämmer att ha klassfest nästa helg men väljer att inte informera de tre personer som inte var närvarande på föreläsningen när beslutet togs - då är det exkluderande.

Men att tre personer ur en klass på 20 hittar på något på fritiden utanför föreläsningssalen och som inte är en uttalad klassaktivitet kan omöjligt anses vara exkluderande. 

Dock blir det annorlunda med antalet. Vore gruppen fyra pers (nu är ju det inte så vanligt i studiesammanhang, däremot på mindre arbetsplatser) och tre hittar på saker tillsammans på fritiden utan att någonsin fråga den fjärde om hen vill vara med, är det självklart exkluderande och att räkna som mobbning på arbetsplatsen.

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Vuxna) skrev 2024-11-21 10:11:42 följande:
    Nej men jag skriker inte detta högt för vi vill inte att för många ska följa med för att det blir komplicerat och det blir för många. Så det är inte att just några specifika inte ska vara med utan bara att vi 4 vill gå tillsammans. 
    Jag ser ingenstans att det är mobbing. 

Tycker du själv att DU blir mobbad när du ser 4 personer som du vet umgås  försvinna iväg efter en tenta? 
  • Anonym (Vuxna)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-11-21 10:29:25 följande:
    Jag ser ingenstans att det är mobbing. 

Tycker du själv att DU blir mobbad när du ser 4 personer som du vet umgås  försvinna iväg efter en tenta? 
    Nja jag känner bara att jag inte vill att någon ska bli utanför. Samtidigt har man ju hittat sitt gäng. Det är ju inte i alla sammanhang man hittar personer man klickar med. 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Vuxna) skrev 2024-11-21 10:11:42 följande:
    Anonym (Vuxna) skrev 2024-11-21 10:44:27 följande:
    Nja jag känner bara att jag inte vill att någon ska bli utanför. Samtidigt har man ju hittat sitt gäng. Det är ju inte i alla sammanhang man hittar personer man klickar med. 
    Och det där är varken mobbning eller exkludering. Att fyra specifika personer av 50 hittar på nåt tillsammans efter en tenta är helt normalt och inget konstigt alls. 

Låt säga att ni haft ett grupparbete istället, ni fyra + en eller två andra personer. Hade ni då bestämt att ni ska gå och fira att arbetet är klart bara ni och inte ens fråga om den andre ville med, ja, då kan man ju börja prata om exkludering. Speciellt om ni kanske börjar posta på sociala medier efter om hur "hela gruppen" gick ut och firade efteråt. Då kan jag ändå förstå ditt tankesätt, men det är ju så långt ifrån vad ni gör. 

Jag och en kollega klickar väldigt bra och kan ibland gå och ta en kaffe ute på lunchen. Inte mobbar vi övriga kollegor för att vi inte bjuder med alla att följa med. 
Svar på tråden Låta alla vara med?