• Anonym (Anonym Signatur)

Elon Musk och Tesla

Ingen har väl missat att Elon Musk är för Trump vad Rysslands Oligarker är för Putin.

Elon Musk är totalt emot fackföreningar och han vill gärna ha och kommer få politisk makt under Trump.

För mig är det förvånanade att en enda person i Sverige vill inneha en Tesla och därmed stödja Musk ekonomiskt.

Det finns ju så många andra elbilar.

Du som har en Tesla, hur ser du på att du faktiskt stödjer Musk?

• Svar på tråden Elon Musk och Tesla
  • Postman
    Mentat skrev 2024-11-24 12:56:33 följande:
    Logiken är litet svår att förstå: Må vara att man väljer bort Tesla för att man inte gillar Musk men kinesiska kommunistpartiet kan väl ändå omöjligen vara bättre i det avseendet!?

Något från Europa borde vara ett bättre alternativ i så fall
    Instämmer helt. Sen finns det galet många andra produkter också från tveksamma länder som vi borde bojkotta om vi ska vara konsekventa. 
  • Anonym (?)
    Rataxes skrev 2025-03-09 20:07:00 följande:
    Jag har verkligen ingenting emot E85, ett bra och miljövänligt bränsle som tyvärr prisats ut genom alldeles för hög skatt på ett miljöbränsle! Idioter!
    Har själv etanolkonverterat bilar, innan idiotin kostade det ungefär lika mycket att köra på E85 som bensin, nu är det dyrare. Som sagt, idioter.

E85 har aldrig/ät inget alternativ till bensin eller annat.
    Marginellt billigare, sämre energi-innehåll = ökad förbrukning.
    Dessutom . sämre kallstarts-egegnskaper och problem med spridare.
    Och - kortare serviceintervaller med "oljebyte på 1500 mil när mina tidigare V70 gick 3000 mil mellan servisar
    Bytte till Skoda Superb Diesel - bättre bil, bättre förbrukning och lägre förbrukning.
    E85 är varken bra till E85 eller bensin. Tyvärr!

• Rataxes
    Anonym (?) skrev 2025-03-09 21:26:17 följande:

E85 har aldrig/ät inget alternativ till bensin eller annat.
    Marginellt billigare, sämre energi-innehåll = ökad förbrukning.
    Dessutom . sämre kallstarts-egegnskaper och problem med spridare.
    Och - kortare serviceintervaller med "oljebyte på 1500 mil när mina tidigare V70 gick 3000 mil mellan servisar
    Bytte till Skoda Superb Diesel - bättre bil, bättre förbrukning och lägre förbrukning.
    E85 är varken bra till E85 eller bensin. Tyvärr!

Så länge prisskillnaden var större än den ökade förbrukningen var det inget problem, pickupen har 120 L tank, och capricen har 85L. Körde på bensin under vintermånaderna, så det var inte heller någon issue, servar alla mina bilar själv, köper olja på fat, så får jag serva lite oftare kostar det marginellt.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Aniiee

Har ni sett den engelska anti-Musk-kampanjen?

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (ABC)
    Aniiee skrev 2025-03-10 11:10:31 följande:

Har ni sett den engelska anti-Musk-kampanjen?

Var kan man se den?
  • Anonym (Cuberfuck)

Hörde/ läste ett rykte om att Tesla håller på och letar efter en ersättare till Musk. Att de kontaktar rekryteringsföretag.

Kan inte så mycket om bolagsjuridik, men jag -tror- att ledningen måste ersätta vd:n enligt lagstiftning när han driver mer aktien så pass/ skadar varumärket. Annars begår dom ett brott mot deras aktieinnehavare. Någon som kan bekräfta eller såga detta?

• KillBill
    Anonym (Cuberfuck) skrev 2025-05-03 14:04:45 följande:

Hörde/ läste ett rykte om att Tesla håller på och letar efter en ersättare till Musk. Att de kontaktar rekryteringsföretag.

Kan inte så mycket om bolagsjuridik, men jag -tror- att ledningen måste ersätta vd:n enligt lagstiftning när han driver mer aktien så pass/ skadar varumärket. Annars begår dom ett brott mot deras aktieinnehavare. Någon som kan bekräfta eller såga detta?

Styrelsen är inte formellt tvingad att ersätta Elon Musk pga börsraset eller tappad varumärkesstatus men de har rätten att göra det om de bedömer det nödvändigt för bolagets bästa.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Cuberfuck)
    KillBill skrev 2025-05-03 15:32:33 följande:
    Styrelsen är inte formellt tvingad att ersätta Elon Musk pga börsraset eller tappad varumärkesstatus men de har rätten att göra det om de bedömer det nödvändigt för bolagets bästa.
    Men det omfattas väl av lojalitetsplikt enligt lagen?
    Att styrelsen isf skulle göra något olagligt om de inte avsätter vd:n
  • Anonym (Vadå?)

Vadå elion mask och Tesla Vad är det för något?🤪

• KillBill
    Anonym (Cuberfuck) skrev 2025-05-03 15:45:23 följande:
    Men det omfattas väl av lojalitetsplikt enligt lagen?
    Att styrelsen isf skulle göra något olagligt om de inte avsätter vd:n
    Om styrelsen bedömer att VDn behöver bytas ut men inte gör det kan den stämmas av aktieägarna men om jag är korrekt underrättad så är det svårt för aktieägare att lyckas med en sådan stämning. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Elon Musk och Tesla