• Anonym (jaja)

Min mamma idag: "Du är som en man"

Jag vill först säga att vi mest bara skrattade åt det här, men jag undrar ändå om dels män känner igen sig, och dels om det verkligen inte är några andra kvinnor som gör så här.

Min mamma och jag ägnade eftermiddagen hemma hos mig till att göra lite "storkok" åt mig då jag är ganska slarvig på att äta om det inte finns något färdigt, så vi gick lite i kylen så klart. Min mamma får då syn på min stora stekpanna som stod/står på översta hyllan och frågar vad jag har i den. Tacofärs, svarade jag. Mamma frågade då varför jag inte har lagt upp den i en låda, jag har ju massor med matlådor. Jag svara då helt sanningsenligt; "Jag är lat. Orka fixa det när den endå bara ska ätas upp." Min mamma säger då "Du är som en man. Alla män jag någonsin känt gör så där."

Så, du man, ställer du in stekpannan direkt i kylskåpet och ids inte lägga upp innehållet i en låda? Du kvinna, lägger du alltid upp rester i lådor när det ska in i kylen?

• Svar på tråden Min mamma idag: "Du är som en man"
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (jaja) skrev 2024-11-22 13:07:42 följande:

Jag kanske ska säga också att man stekpanna inte är så stor då jag bor ensam. Eftersom jag bara lagar mat till mig själv behövs inte en stor. Ett halvkilo färs går i bekvämt, eller två skivor Fläskkarré eller så. Den har även lock. 

Är det en traktörpanna? Men ändå varför inte bara lägga över maten i matlådor? Det går snabbt och om du bara har en stekpanna behöver du den för att kunna laga mat
  • Mentat

Jag är man och skulle aldrig få för mig att ställa in hela stekpannan/kastrullen i kylen. Rester lägger jag över i en burk som går ner i frysen, så att jag inte äter samma sak två dagar i rad.

• Tukt

Oftast inte. Men det har mer att göra med att jag vill ha tillgång till de få grytor och stekpannor, samt att jag vill ha diskat färdigt så mycket som möjligt. Annars är jag "all in" för allt som gör livet smidigt.
    Sedan kan jag hålla med "Man" om att det är tämligen fördomsfullt att utgå från att det är könsbundet, även om han (hen) uttryckte det lite hårt.

• Anonym (Mia)

Det faller under disksparande åtgärder hemma hos oss och betraktas som en dygd. Både bland dem som har en Y-kromosom och dem som inte har det.

• Anonym (om)
    Anonym (jaja) skrev 2024-11-21 22:41:58 följande:

Jag vill först säga att vi mest bara skrattade åt det här, men jag undrar ändå om dels män känner igen sig, och dels om det verkligen inte är några andra kvinnor som gör så här.

Min mamma och jag ägnade eftermiddagen hemma hos mig till att göra lite "storkok" åt mig då jag är ganska slarvig på att äta om det inte finns något färdigt, så vi gick lite i kylen så klart. Min mamma får då syn på min stora stekpanna som stod/står på översta hyllan och frågar vad jag har i den. Tacofärs, svarade jag. Mamma frågade då varför jag inte har lagt upp den i en låda, jag har ju massor med matlådor. Jag svara då helt sanningsenligt; "Jag är lat. Orka fixa det när den endå bara ska ätas upp." Min mamma säger då "Du är som en man. Alla män jag någonsin känt gör så där."

Så, du man, ställer du in stekpannan direkt i kylskåpet och ids inte lägga upp innehållet i en låda? Du kvinna, lägger du alltid upp rester i lådor när det ska in i kylen?

Om maten skulle stå i kylen en kort stund, tex om nån annan i familjen ska äta senare, då skulle jag kunna ställa hela grytan i kylen. 

Om den däremot ska sparas lite längre, tas som matlåda en annan dag så lägger jag den i en låda. Har inte plats för grytor i kylen annat än korta stunder om ens det. 
  • Anonym (jaja)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-11-22 13:45:27 följande:
    Är det en traktörpanna? Men ändå varför inte bara lägga över maten i matlådor? Det går snabbt och om du bara har en stekpanna behöver du den för att kunna laga mat
    Nej, en stekpanna. Locket hör egentligen till en gryta jag inte har kvar. Jag har dock även en traktörpanna.

Som sagt, jag är lat. Och så länge det är mat i pannan så behöver jag den så klart inte till att laga annan mat, jag har ju redan. I stekpannan.
  • Anonym (jaja)
    Mentat skrev 2024-11-22 13:49:11 följande:

Jag är man och skulle aldrig få för mig att ställa in hela stekpannan/kastrullen i kylen. Rester lägger jag över i en burk som går ner i frysen, så att jag inte äter samma sak två dagar i rad.

Jag har inga problem att äta rester tills de är slut.
  • Mentat
    Anonym (jaja) skrev 2024-11-22 14:42:17 följande:
    Jag har inga problem att äta rester tills de är slut.
    Var och en blir förstås salig på sin fason. Poängen är i alla fall att din mor inte har träffat mig.
  • Anonym (Tant)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-11-22 13:45:27 följande:

Men grejen är ju att man äter det som är i pannan/grytan nästa måltid, och innan dess lär man inte vilja steka något. Och en del använder ju inte micro heller utan ställer bara pannan på spisen igen och värmer på. Jättepraktiskt. 

Varför lägga i lådor? Det blir ju onödig disk. 

En trevlig anekdot är den om min kollega som alltid hade med sig gårdagens rester i en liten kastrull på pakethållaren, med snöre runt locket,  och värmde på spisen i lunchrummet. 

• Anonym (jaja)
    Anonym (Tant) skrev 2024-11-22 15:17:20 följande:

Men grejen är ju att man äter det som är i pannan/grytan nästa måltid, och innan dess lär man inte vilja steka något. Och en del använder ju inte micro heller utan ställer bara pannan på spisen igen och värmer på. Jättepraktiskt. 

Varför lägga i lådor? Det blir ju onödig disk. 

En trevlig anekdot är den om min kollega som alltid hade med sig gårdagens rester i en liten kastrull på pakethållaren, med snöre runt locket,  och värmde på spisen i lunchrummet. 

Precis så. Jag har förvisso en micro men jag hatar at använda den. Jag fick den begagnad för att den förra ägaren skulle köpa en ny och den låter som en hel bilverkstad.
  • Anonym (Mimmi)

Aldrig satt en stekpanna i kylen i vuxen ålder, ibland är den ju smutsig utanpå/undertill dessutom, det blir bara en massa smuts i kylen då.

Fryser alltid rester för det är bättre för mig, äter inte samma sak två dagar i rad heller så gärna. Ska jag ha resterna dagen efter läggs de upp direkt på tallrik, så det bara kan stoppas i mikron direkt.

• Cereal Killer

Kvinna. Ställer in hela stekpannan. Äter sedan samma mat tills den är slut. Varför välja ett krångligare sätt om det finns ett enkelt? 

• Lånehajen

Lagar aldrig mer mat än jag äter för dagen. Så har inte stött på det problemet.

• FruVirrad

Tycker det är äckligt att ställa in stekpanna med mat i kylen. Likaså kastruller. Tyvärr har jag en make som gör så och till och med pizzakartonger med pizza kvar i. Så hemskt vidrigt men han glömmer varje gång att jag bett honom lägga över i nån form av matlåda. Usch

• Anonym (Lärt av maken)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-22 06:59:47 följande:

Sexistiskt nedvärderande  fördomsfull idiotkommentar.  Säg till din mamma att krypa upp ur sitt stenåldershål.

På samma iq-nivå som Du kör som en tjej, klart han inte ska ta hand om barnen  det är för kvinnor, tjejer ska ha lägre lön för de vabbar mycket

Amen vilka höga hästar du sätter dig på! Hoppas inte TS lyder ditt råd.

TS mamma har förstås sett att män gjort så och dragit sina slutsatser.

Det är också ett faktum att män och kvinnor ibland tänker och handlar olika. Det kan bero på biologi, det kan ha sociala orsaker, men det är bara löjligt och PK att förneka det. 
  • Anonym (Tjejen)
    FruVirrad skrev 2024-11-23 12:34:44 följande:

Tycker det är äckligt att ställa in stekpanna med mat i kylen. Likaså kastruller. Tyvärr har jag en make som gör så och till och med pizzakartonger med pizza kvar i. Så hemskt vidrigt men han glömmer varje gång att jag bett honom lägga över i nån form av matlåda. Usch

Stekpanna är tveksamt ja men varför är det fel med kastruller i kylskåp? Och pizza i kartong, tycker det är äckligt i matlådor.
Svar på tråden Min mamma idag: "Du är som en man"