• Anonym (TS)

Föräldrar som skriver arga mejl till läraren

Jag blir nyfiken på föräldrar som kan skriva helt sjuka mejl till sina barns lärare. Aggressiva och hotfulla. Jag har bland annat fått mejl som varit arga för att jag varit sjuk, har legat på sjukhus och så har eleverna fått en dålig vikarie eller så har skolan inte lyckats få in en vikarie och då är jag världens sämsta människa. 

Vissa dagar har jag slutligen inte ens orkat öppna arbetsmejlen för att slippa dessa mejl. Om en förälder skickar ett meddelande 22:30 en fredag. Jag har inte svarat lördag morgon klockan 7:30 då får jag ett sms också om hur kass jag är på att höra av mig? sida upp och sida ner?

Jag blir bara fundersam på om dessa människor inte är riktigt kloka? Jag skulle aldrig behandla mina barns lärare på det sättet. 

Ofta är det samma föräldrar och har ca 120 elever i veckan och det är väl kanske 5 elevers föräldrar som skriver och 3 av dom är helt liksom orimliga. Typ hela fredagsnatten och lördagsnatten så är det nya mejl 02:20, 02:34, 03:12, 03:56 och så vidare. Nästan så man funderat på att göra en orosanmäla på just dessa personer som skriver 20 mejl under en hel natt. Man kan ju fundera på deras alkoholkonsumtion då med tanke på att dessa mejl enbart kommer på fredagar och lördagsnätter. 

• Svar på tråden Föräldrar som skriver arga mejl till läraren
  • Mrs Moneybags

Prova att sätta på autoreply när du går hem och även på helgerna. På så sätt ser föräldrarna direkt att du inte kommer att svara utanför arbetstid. 

Nästa grej du behöver göra är att ta upp detta med rektor/din närmaste chef eftersom det är ett uppenbart arbetsmiljöproblem. Ni bör ha en gemensam strategi för de här föräldrarna och deras orimliga krav.

• Anonym (föä)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-25 09:31:50 följande:
    Detta behöver inte handla om när jag ligger på sjukhuset. Det kan även vara efteråt så kommer arga mejl för att jag varit borta. Det är mitt fel att det inte kommit någon vikarie till första lektionen och då är jag världens sämsta människa för att deras barn har sömnsvårigheter och hade kunnat få ha sovmorgon istället? och då har barnet kommit i tid i onödan. 
    Aha, jag fattar.

Ja, det är konstigt. Och det borde ju hänvisas vidare till rektor, för du är väl den som har minst att säga till om vid val av vikarie eller hur det kommuniceras till elever och föräldrar. 
  • Anonym (Vscwcw)

Vissa verkar helt enkelt tro att allt handlar om dem och att omvärlden ska stå givakt och direkt göra som de säger när de piper. De verkar inte förstå att andra människor är just människor med egna liv eller att regler inte kommer ändras eller gås emot på deras begäran.

Jag är inte lärare men admin för en facebookgrupp och det är samma sak där. Folk skriver meddelanden när som helst på dygnet och förväntar sig svar direkt. Någon hade skrivit ett meddelande medan jag var inne på förlossningen och födde barn, jag upptäckte meddelandet mindre än 12 timmar efter det skickades, hon var otroligt arg och jag var en urdålig person som ?inte ens kan svara?.

Många skriver och vill att jag ska banna vissa personer för att de inte håller med dessa personers åsikter eller för att de skriver om saker som de inte tycker bör vara tillåtna (saker som ej är emot vare sig facebooks eller gruppens regler).

Någon hade skrivit 15-20 meddelanden utspridda under en natt och undrat varför jag inte svarar och hävdat att jag verkar försöka leka någon sorts maktlek genom att inte svara och att det är jättedåligt att jag inte svarar. Någon annan var också jättearg och tyckte jag verkade älska att ha makten och att ignorera folk. Detta efter att jag inte svarat eller sett meddelandet på någon timme.

En person svarade inte på de automatiska frågorna som ställs när man ska gå med i gruppen, och blev därför nekad att gå med. Hon skrev till mig och var otroligt arg och förstod inte varför hon skulle behöva svara på reglerna för ?jag har ju läst reglerna!?, ?jag är faktiskt en småbarnsmamma och jag har inte tid att svara på någon fråga!?, ?det här är helt sinnessjukt jag har aldrig varit med om något liknande från någon annan grupp!?, ?detta är så sjukt löjligt låt mig gå med bara?, ?jag har aldrig blivit nekad att gå med i någon annan grupp!? mm. Tiden hon la på att skriva arga meddelanden till mig hade räckt till att svara på frågorna hundra gånger om. Hon tog till personangrepp och jag fick slutligen blockera. Allt för att jag inte lät henne gå med i gruppen utan att svara på de 3 korta enkla frågorna som automatiskt ställs till alla som ansöker om att gå med? 

Personer har skrivit och bett mig ta bort någon från gruppen för att den varit ?elak? mot personen i EN ANNAN facebookgrupp. Och oftast har det varit att de haft olika åsikter kring något i den andra gruppen och sen börjat bråka sinsemellan i den tråden och/eller i pm.

Någon skrev flera gånger och var arg för att en person skrivit pm till henne (inget elakt) och att denna person ?måste finnas i gruppen?, vilket den inte gjorde. Men jodå, den måste finnas där och jag var fruktansvärd som inte tog bort den ur gruppen för hon ville inte ha pm. Inte innan jag skickade printscreen på att personen faktiskt inte alls var medlem i gruppen blev hon tyst och ghostade.

Många har hört av sig med ?tips? (mer skrivet som uppmaningar eller krav) på hur gruppen ska styras, vilka som ska få vara med, vad som ska få diskuteras och inte, vilka åsikter som inte borde tillåtas, hur reglerna ska vara kring allt möjligt. 

Det är bara några exempel. Det finns helt enkelt mängder av folk som är helt gränslösa och orimliga. Det går nog inte att komma från när man har med människor att göra.

• Anonym (TS)
    Anonym (Vscwcw) skrev 2024-11-25 10:39:47 följande:

Vissa verkar helt enkelt tro att allt handlar om dem och att omvärlden ska stå givakt och direkt göra som de säger när de piper. De verkar inte förstå att andra människor är just människor med egna liv eller att regler inte kommer ändras eller gås emot på deras begäran.

Jag är inte lärare men admin för en facebookgrupp och det är samma sak där. Folk skriver meddelanden när som helst på dygnet och förväntar sig svar direkt. Någon hade skrivit ett meddelande medan jag var inne på förlossningen och födde barn, jag upptäckte meddelandet mindre än 12 timmar efter det skickades, hon var otroligt arg och jag var en urdålig person som ?inte ens kan svara?.

Många skriver och vill att jag ska banna vissa personer för att de inte håller med dessa personers åsikter eller för att de skriver om saker som de inte tycker bör vara tillåtna (saker som ej är emot vare sig facebooks eller gruppens regler).

Någon hade skrivit 15-20 meddelanden utspridda under en natt och undrat varför jag inte svarar och hävdat att jag verkar försöka leka någon sorts maktlek genom att inte svara och att det är jättedåligt att jag inte svarar. Någon annan var också jättearg och tyckte jag verkade älska att ha makten och att ignorera folk. Detta efter att jag inte svarat eller sett meddelandet på någon timme.

En person svarade inte på de automatiska frågorna som ställs när man ska gå med i gruppen, och blev därför nekad att gå med. Hon skrev till mig och var otroligt arg och förstod inte varför hon skulle behöva svara på reglerna för ?jag har ju läst reglerna!?, ?jag är faktiskt en småbarnsmamma och jag har inte tid att svara på någon fråga!?, ?det här är helt sinnessjukt jag har aldrig varit med om något liknande från någon annan grupp!?, ?detta är så sjukt löjligt låt mig gå med bara?, ?jag har aldrig blivit nekad att gå med i någon annan grupp!? mm. Tiden hon la på att skriva arga meddelanden till mig hade räckt till att svara på frågorna hundra gånger om. Hon tog till personangrepp och jag fick slutligen blockera. Allt för att jag inte lät henne gå med i gruppen utan att svara på de 3 korta enkla frågorna som automatiskt ställs till alla som ansöker om att gå med? 

Personer har skrivit och bett mig ta bort någon från gruppen för att den varit ?elak? mot personen i EN ANNAN facebookgrupp. Och oftast har det varit att de haft olika åsikter kring något i den andra gruppen och sen börjat bråka sinsemellan i den tråden och/eller i pm.

Någon skrev flera gånger och var arg för att en person skrivit pm till henne (inget elakt) och att denna person ?måste finnas i gruppen?, vilket den inte gjorde. Men jodå, den måste finnas där och jag var fruktansvärd som inte tog bort den ur gruppen för hon ville inte ha pm. Inte innan jag skickade printscreen på att personen faktiskt inte alls var medlem i gruppen blev hon tyst och ghostade.

Många har hört av sig med ?tips? (mer skrivet som uppmaningar eller krav) på hur gruppen ska styras, vilka som ska få vara med, vad som ska få diskuteras och inte, vilka åsikter som inte borde tillåtas, hur reglerna ska vara kring allt möjligt. 

Det är bara några exempel. Det finns helt enkelt mängder av folk som är helt gränslösa och orimliga. Det går nog inte att komma från när man har med människor att göra.

Jag har fått liknande? det där med att inte svara. När jag får meddelanden som kommer med 20 minuters intervaller under en hel natt är det som att dessa personer lever i ett eget universum och bara laddar och ser det som en personlig kränkning när man inte svarar. Att liksom mitt uteblivna svar är det som sätter mer eld på brasan. Men om jag nu mot förmodan skulle svara så skulle det även också kunna leda till ytterligare eskalering. 

En gång fick jag ett väldigt långt mejl från en förälder som var arg för att hennes barn inte fått bestämma under en hel lektion? eller ja, detta har väl egentligen hänt två gånger. 

En elev hade suttit hemma och gjort en egen lektionsplanering på saker den ville göra under en hel lektion. Eleven tyckte tag gjorde en dålig undervisning och skulle justera detta genom att hålla lektionen själv så det blev rätt. Att eleven tyckte min undervisning va dålig hade hen inte tidigare klagat på eller så. Och när hen sedan inte fick hålla i lektionen så blev mamman mycket upprörd då hennes barn verkligen tagit fram något jättebra som vi skulle göra. Det jag kunde se va en halvfärdig planering och ja, det var inget vi hade diskuterat tidigare.

En annan förälder var även väldigt upprörd över att hennes barn velat prata ingående om drakar när vi gick igenom politiska ideologier. Jag sa att vi pratade om liberalism nu och inte drakar. Eleverna fick sedan i uppgift att i mindre grupper diskutera olika frågeställningar utifrån politiska ideologier. Typ få kortfattad information om olika politiska partier och fundera på vilken ideologi dessa skulle kunna ha utifrån det vi lärt oss. Eleven som pratar om drakar försökte fortsätta prata om drakar med sin grupp. Hens gruppmedlemmar såg ut som frågetecken. Det var första gången den här eleven var med som var helt ny för mig. Jag återgick bara till uppgiften och den här eleven fortsätter prata om drakar och reser sig upp på stolen och viftar med armarna och skriker att nu när hen öppnar munnen som kommer det spruta eld på alla i klassrummet. Jag försökte bara få ordning i gruppen och skulle hantera detta efter lektionen då det var 15 minuter kvar. Hens mamma var arg för barnet kommit hem och varit djupt kränkt då jag tystat ner hens behov för drakar och att ingen lärare någonsin behandlat hennes barn så illa. Jag hade bara påtalat att vi hade kort tid kvar på lektionen och att dom kunde läsa vidare om Miljöpartiet och klura på vilken ideologisk grund de hade. 

Visar sig sedan att många lärare haft svårigheter att kommunicera med just den här nya eleven. (vissa saker har korrigerats i texten för att man inte ska kunna känna igen personen). 

• Studentpappa

Svara aldrig på helgen, autoreply när du är sjuk. Anmäl föräldrar som skickar orimligt många mejl för trakasserier om det återkommer.

Jag har en roll där jag egentligen är tillgänglig dygnet runt. Men jag kollar aldrig mejlen på helgen eller när jag gått hem för dagen.

Ride it like you stole it
  • AndreaBD

TS, du kommer att få mer problem om du ger efter såna tokigheter. Jag säger inte att du gör det, kanske står du emot bra. Men försök ge såna föräldrar korta, "professionella" svar. T.ex. när det gäller den där helt knäppa historien med drakarna -  skriv korta svar på sånt, t.ex. att den där lektionen var det planerat att gå igenom si och så och att det inte finns utrymme att diskutera hela eller ens halva lektionen om drakar. Kanske också att de andra eleverna vill lära sig det som är tänkt att de ska lära sig. 

Och börja stänga av alla mail under helgen, svara inte på sånt. Om de blir arga då, så är deras tokigheter. Ha korta standardsvar på sånt - att du börjar jobba igen måndag morgon, och nej du läser inte mail under helgerna. Var konsekvent och mycket tydlig där 

• FruFarfalle

Låter galet! Gör en separat inkorgsmapp under huvudinkorgen där dessa avsändare hamnar så slipper du se dessa i den vanliga inkorgen på morgonen. 

• Anonym (Också lärare)

TS, du måste prata med din rektor om detta! Prata också med dina kollegor om hur de gör. De kanske också har erfarenhet av dessa eller liknande föräldrar. 
    Jag håller med om att du bör ställa in autosvar, så kanske du slipper en del, och sedan får rektorn ta ett samtal med föräldrarna.
    Som lärare måste man se till att sätta gränser - annars äter jobbet upp en! Ja, jag vet att man alltid kan göra bara lite till, men man måste sätta en gräns!

• Egon den stora

Om det är någon tröst så är det inte så mycket bättre i andra yrken med någon form av ansvar. 
    Som arbetsledare på industri kan folk på nattskift kör ringa kl 02.00 för helt meningslösa frågor som kunde tas via mail i stället.  
    Folk är egocentrerade helt enkelt. 

• Anonym (Får du samtal?)

Jag måste fråga!
    Hur vanligt är det att föräldrar googlar ditt nummer och ringer dig på kvällar och helger ? 
    Jag har alltid undrat hur vanligt det är!

• Anonym (TS)
    Anonym (Får du samtal?) skrev 2024-11-26 19:40:24 följande:

Jag måste fråga!
    Hur vanligt är det att föräldrar googlar ditt nummer och ringer dig på kvällar och helger ? 

Min man har varit med om detta. Att dom fått tag på hans nummer För att få tag på mig. 
  • Anonym (föä)
    Anonym (Får du samtal?) skrev 2024-11-26 19:40:24 följande:

Jag måste fråga!

Jag jobbar i vården och det har hänt mig att patienter eller anhöriga gjort det, ett fåtal gånger under mina mer än 20 år i jobbet, men ändå. 
    Anonym (föä) skrev 2024-11-27 08:34:21 följande:
    Jag jobbar i vården och det har hänt mig att patienter eller anhöriga gjort det, ett fåtal gånger under mina mer än 20 år i jobbet, men ändå. 
    Helt galet!
    Hur funtade är människor ?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-26 19:48:19 följande:
    Min man har varit med om detta. Att dom fått tag på hans nummer För att få tag på mig. 
    Mitt exx var sjuksköterska. När hon var ledig eller hade semester så
    stängde hon av sin "officiella" mobil för hon visste hur det var.

Dom försökte ringa in henne på pass kvällar, helger och nätter.
    Semester, julafton, när hon var på begravning.
    Hon var på begravning 60 mil hemifrån och hennes chef BEORDRADE henne
    att komma in och jobba inom 2 timmar. Hur fan det nu skulle gå till.

Hon kunde komma hem till oss en lördag em och ringa på, vi öppnade inte
    då gick hon runt huset och bankade på altandörren.
    Stå och skrika, JAG VET ATT DU ÄR DÄRINNE XXX " ÖPPNA DU ÄR BEORDRAD
    Sjuk människa.

• molly50
    Anonym (föä) skrev 2024-11-27 08:34:21 följande:
    Har hänt mig med när jag jobbade inom hemtjänsten.
    Men det var brukare som brukade ringa då jag var ledig.
    Inga anhöriga.
    Anonym (Micke) skrev 2024-11-27 13:26:27 följande:

Sjuk människa.
    MEN VA?
    Hur agerade ni ?
    Jag vill veta mer berätta.
  • Egon den stora

Sjuk människa.
    Låter som en riktigt sjuk människa.  En chef kan ju inte bara beordra in personal på helt eget bevåg hur som helst. 
  • molly50

Sjuk människa.
    Jag hoppas att ni drog den där chefen till facket eller till hennes chef.
    Det där låter ju helt sjukt.
  • Anonym (Gränser)

Sätt en snäv gräns mot krävande föräldrar och se till att förankra med chefen/rektorn, så du vet att du har stöd därifrån. Låter som ett arbetsmiljöproblem som kanske fler än du har på din arbetsplats. Ta upp det på ett möte och se hur många andra som drabbats. Sen borde väl skolan ha nåt allmänt förhållningssätt som ni kan hänvisa till. Typ ?på vår skola svarar vi inte på Mail efter arbetstidens slut. I vår skola är det läraren som planerar lektionerna, inte eleverna? osv 

Svar på tråden Föräldrar som skriver arga mejl till läraren