• Anonym (Anonym)

Köpa hus? Orolig

Hej 
    Jag och min sambo vill köpa hus.

Vi är båda fastanställda. Min sambo tjänar ca 38000 kr (bilmekaniker) och jag 25800 kr (är inom vården). Idag äger vi en bostadsrätt, inköpt för 500k och är värderat till ca 800k nu. 

Vi har hittat ett hus. Varit på banken och fått ett lånelöfte på 2,5 miljoner. På den summan fick vi ändå några tusen över. Husets utgångspris är ca 1,7. 

Min sambo har så att han skulle kunna få säkerhet av sina föräldrar, de har skog. 

Men jag är ändå orolig. Så orolig. Jag har varit sjukskriven lite till och från pga utmattning. Vi reder oss ändå. Men jag känner inte att jag har så mycket att tillföra? Jag är rädd för att man ska sätta sig i skulder. Har aldrig ägt ett hus. Litar inte riktigt på mig själv. Att jag ska orka jobba heltid. Men jag nämnde detta på banken och hon räknade på det och det funkade då med, även på 2,5. Men det har vi sagt vi inte lägger på huset. Men vi har ett löfte på det.

Behöver jag vara såhär rädd? Jag vill bara kunna glädjas för något men hittar bara rädslor i allting. 

• Svar på tråden Köpa hus? Orolig
  • Anonym (Anonym)

Höjer värdet dessutom.

• Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-28 11:20:16 följande:

Höjer värdet dessutom.

Ska ni sälja i närtid?
  • Studentpappa
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-28 11:19:59 följande:
    Vi vill byta ut den iallafall. Det sa mäklaren med att det är väl lika bra så man vet att man har bra grejer. Det och ventilationen är ju saker som behöver fixas.
    Ja mäklaren är säkert sakkunnig på värmepumpar. Är man orolig för höga kostnader låter det det som en bakvänd strategi.

Lyssna inte på nästa person bara som säger att ni måste byta fönster för att de är x år gamla. Det räknar man inte hem på 20 år om det inte är hål i de gamla..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Anonym)
    Studentpappa skrev 2024-11-28 12:24:24 följande:
    Ja mäklaren är säkert sakkunnig på värmepumpar. Är man orolig för höga kostnader låter det det som en bakvänd strategi.

Lyssna inte på nästa person bara som säger att ni måste byta fönster för att de är x år gamla. Det räknar man inte hem på 20 år om det inte är hål i de gamla..
    Nej men vi vill bara ha en ny. Men jag förstår hur du menar. 
  • Anonym (Anonym)

Fönsterna var bytta i det huset och det är väl förmodligen varför ventilationen var så dålig där

• viktorjohan

Skrev ett inlägg om värmepumpen som verkar försvunnit.
    Jag tycker ni ska låta en fackman titta på och serva pumpen. Att den drar mycket ström beror förmodligen på att den går på eltillskott. Det kan finnas många orsaker till det. Flera är enkla och billiga att åtgärda. Andra dyra. Havererad kompressor tex. Det går se i pumpens display om den går på eltillskott. Börja där. Titta efter felkoder också.
    Mäklare är generellt inga proffs på värmepumpar. Besiktningsmän är nog inte heller värmepumpsxperter.
    Lycka till! Det är kul att äga och sköta om ett hus! Man lär sig massor efterhand. 

• Egon den stora

Jobb inom yrken där man knappt kan bli arbetslös och ett väldigt billigt hus samt bra utgångsläge med bostadsrätten. Nej det finns ingen anledning till oro. 

• MammaTillDansband
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-28 11:19:59 följande:
    Vi vill byta ut den iallafall. Det sa mäklaren med att det är väl lika bra så man vet att man har bra grejer. Det och ventilationen är ju saker som behöver fixas.
    Mäklare är rätt bra på att copy-paste:a ihop köpekontrakt och dikta ihop klyschiga objektsbeskrivningar. I övrigt behöver man inte lyssna på deras åsikter, de har ingen koll. För att ni borde byta värmepumpen är en åsikt, inte fakta!

I övrigt tycker jag att det låter som en bra affär för er, det är klart att det ger lite svindlande känslor att köpa sitt första hus, men man vänjer sig fort. I de flesta fall är det ingen större panik med hus.
  • Anonym (Anonym)
    Egon den stora skrev 2024-11-28 15:05:59 följande:

Jobb inom yrken där man knappt kan bli arbetslös och ett väldigt billigt hus samt bra utgångsläge med bostadsrätten. Nej det finns ingen anledning till oro. 

Nej, men det är knappt jag orkar. Det är det. Utmattning.
  • Anonym (Anonym)
    viktorjohan skrev 2024-11-28 13:33:17 följande:

Skrev ett inlägg om värmepumpen som verkar försvunnit.
    Jag tycker ni ska låta en fackman titta på och serva pumpen. Att den drar mycket ström beror förmodligen på att den går på eltillskott. Det kan finnas många orsaker till det. Flera är enkla och billiga att åtgärda. Andra dyra. Havererad kompressor tex. Det går se i pumpens display om den går på eltillskott. Börja där. Titta efter felkoder också.
    Mäklare är generellt inga proffs på värmepumpar. Besiktningsmän är nog inte heller värmepumpsxperter.
    Lycka till! Det är kul att äga och sköta om ett hus! Man lär sig massor efterhand. 

Det var vår egen värmepump i bostadsrätten som drog mycket ström och som vi bytte eftersom den var gammal. Det jag menade var att om vi köper detta huset så vill vi göra likadant där för att veta att den (förhoppningsvis kr håller ett tag. 
  • Anonym (Anonym)

Tack. Vi gör de om det blir husköp först och främst. Men om så hoppas jag det går bra. Men jag är orolig över ekonomin.

• Räkan77

Om huset ligger i ett bra område så slå till.

Men i er situation så skulle jag vara försiktig med att göra onödiga reparationer. Bättre att amortera mer eller spara till buffert så att ni klarar er om du blir sjukskriven.

Tycker att ni tänker fel kring bergvärmepumpen. Ta dit en expert och se vad som går att laga. Det är lätt att känna att det är lika bra att köpa nytt så det är rejält. Här har vissa grannar bytt taket för 10 år sen (radhus så alla hus är lika gamla) men vi andra som inte gjort det har lika välfungerande tak.

• Anonym (Anonym)
    Räkan77 skrev 2024-11-30 08:52:14 följande:

Om huset ligger i ett bra område så slå till.

Men i er situation så skulle jag vara försiktig med att göra onödiga reparationer. Bättre att amortera mer eller spara till buffert så att ni klarar er om du blir sjukskriven.

Tycker att ni tänker fel kring bergvärmepumpen. Ta dit en expert och se vad som går att laga. Det är lätt att känna att det är lika bra att köpa nytt så det är rejält. Här har vissa grannar bytt taket för 10 år sen (radhus så alla hus är lika gamla) men vi andra som inte gjort det har lika välfungerande tak.

Jag har vart sjukskriven i cirka 1 år. Men mår bättre och jobbar 75% nu. Men jag litar inte riktigt på mig själv än. 

Men banken räknade ju på ett lån på 2,5 miljoner och som sagt så mycket vill vi ju inte lägga. Men till och med det skulle gå ihop sig och även om jag är sjukskriven sa hon. Det här huset kostar ju mindre, om vi får det för det då. Så jag oroar mig väl lite för mycket fast jag kanske inte behöver. 

Ja det är sant. Vi kanske kan satsa på ventilationen först iallafall. Och fixa i källaren. Kanske någon uteplats. Det viktigaste helt enkelt. 

• Anonym (Anonym)

Men ja, huset ligger Väldigt bra. Det går inte att få ett bättre läge. Nära till allt men ändå på landet.

• Mickezzz
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-27 14:25:36 följande:
    Det beror väl på vart man bor och vad man har för inkomster. Jag hade ju aldrig kunnat äga ett hus för de summorna. Så jag tycker 1,7-2 miljoner är mycket. Här kostar hus ofta mindre.
    Hej,

med era inkomster även om du skulle tappa 50 procent av din lön så är 2 miljoner i bolån faktiskt ingenting.
    Har suttit på 1,7 miljoner själv i bolån med en inkomst på 28 tusen i månaden och ett barn på halvtid.
    Visst levde inget lyxliv men klarade oss bra.

Ni klarar ett bolån på 2 miljoner utan problem om ni inte nu hänger på köpcentrum hela dagarna eller nätschoppar utan begränsning.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-30 09:58:03 följande:

Men ja, huset ligger Väldigt bra. Det går inte att få ett bättre läge. Nära till allt men ändå på landet.

Slå till! Ni verkar ha tillräcklig ekonomisk säkerhet, även om du behöver byta jobb eller vara sjukskriven ett tag. Det kanske räcker om du jobbar deltid?

Sitt drömhus hittar man inte ofta. Jag och min man hade möjligheten att köpa ett underbart hus och har aldrig ångrat oss. Vi hade också ekonomisk trygghet och vissa marginaler, det är viktigt. Men det har ni ju.

Kolla besiktning, driftkostnader, renoveringsbehov mm. Särskilt om det är ett äldre hus.

Men självklart ska ni inte försitta denna chans om huset är i bra eller ok skick. Ett hus i dåligt skick kan bli väldigt kostsamt, men mindre renoveringar eller byte av värmepump / värmesystem får man räkna med.

Att vissa saker behöver åtgärdas får alla husköpare på köpet, bara i olika grad. Alla som inte köper nybyggda hus.
  • Anonym (Anonym)
    Mickezzz skrev 2024-11-30 10:42:11 följande:
    Hej,

med era inkomster även om du skulle tappa 50 procent av din lön så är 2 miljoner i bolån faktiskt ingenting.
    Har suttit på 1,7 miljoner själv i bolån med en inkomst på 28 tusen i månaden och ett barn på halvtid.
    Visst levde inget lyxliv men klarade oss bra.

Ni klarar ett bolån på 2 miljoner utan problem om ni inte nu hänger på köpcentrum hela dagarna eller nätschoppar utan begränsning.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-30 11:01:46 följande:
    Slå till! Ni verkar ha tillräcklig ekonomisk säkerhet, även om du behöver byta jobb eller vara sjukskriven ett tag. Det kanske räcker om du jobbar deltid?

Sitt drömhus hittar man inte ofta. Jag och min man hade möjligheten att köpa ett underbart hus och har aldrig ångrat oss. Vi hade också ekonomisk trygghet och vissa marginaler, det är viktigt. Men det har ni ju.

Kolla besiktning, driftkostnader, renoveringsbehov mm. Särskilt om det är ett äldre hus.

Men självklart ska ni inte försitta denna chans om huset är i bra eller ok skick. Ett hus i dåligt skick kan bli väldigt kostsamt, men mindre renoveringar eller byte av värmepump / värmesystem får man räkna med.

Att vissa saker behöver åtgärdas får alla husköpare på köpet, bara i olika grad. Alla som inte köper nybyggda hus.

Tack för era svar och för era tankar och egna erfarenheter! Det känns väldigt mycket bättre nu :) Vi kanske ska våga satsa ändå. Vi har ju letat i mååånga år och visst har vi sett fina hus men aldrig med så bra läge som det här. Och läget är ju svårt att ändra på. Hoppas vi får det. Det vore så roligt!!
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-28 16:59:29 följande:

Tack. Vi gör de om det blir husköp först och främst. Men om så hoppas jag det går bra. Men jag är orolig över ekonomin.

Det bästa är att sätta sig ner och göra en budget. Spalta upp alla inkomster och alla utgifter, även sådant som mat, nöjen osv. Då ser ni vad ni har att röra er med, och om ni har råd att spara till buffert och långsiktigt. Ni ser även om det finns utgifter ni kan ta bort eller minska ner på.

Genom att ha koll så känns det bättre, även om siffrorna inte ser jättebra ut. Men då vet man, och kan agera därefter. Tänk på att alla utgifter betalas inte månadsvis. 
  • Anonym (Nk)

Hej TS,

Det är såklart alltid en stress med att köpa hus men skulle ändå säga i ert fall att ni köper ett extremt billigt hus och har väldigt goda möjligheter att betala ränta och amortering utan problem med era löner även om du skulle vara sjukskriven. 

• MammaTillDansband

Hmmm, jag får kanske ompröva det jag skrivit i tråden tidigare. Det finns en tråd där en person lever tillsammans med en alkoholist som säger sig vara nykter nu, och de funderar på att köpa sitt drömhus tillsammans. Det som beskrivs i den tråden påminner mycket om den här tråden. TS, om det är du som ligger bakom den tråden också, är det inte värmepumpar och lån som är problemet, utan din sambos missbruk och ditt medberoende. Det är ytterst tveksamt om ni bör köpa hus under sådana förhållanden. Din utmattning kan mycket väl orsakas av att du lever tillsammans med en missbrukare som inte tagit tag i sina problem.

Är det inte du som startat den tråden, beklagar jag att jag har för livlig fantasi!

Svar på tråden Köpa hus? Orolig