• Anonym (Barnen)

Julen är barnens högtid

Som rubriken lyder. Julen är barnens högtid. Tycker man kan ge sjutton i att dricka då, för barnens skull. Ska det vara så svårt att låta bli spriten/alkoholen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a9MLd/mer-an-halften-dricker-under-julhelgen

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8w1wl/mormor-och-farfar--skippa-alkoholen-i-jul

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/VRgWWJ/julen--en-alkoholfalla

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxA4r5/barn-drabbas-hart-av-vuxnas-juldrickande

• Svar på tråden Julen är barnens högtid
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Dam) skrev 2024-11-29 20:57:56 följande:

Julen är till alla som vill detta.Men att bli berusad då är inte bra för någon såklart.

Trams
  • Anonym (Motpol)

I min familj så gick skalan mellan att dricka något glas ytterst sällan till att alkohol i princip var tabu. Ända upp i 17-18 års åldern hade jag aldrig druckit mer än en folköl. Så hos mig fanns det en enorm spänning och förväntan kring alkohol och hur det påverkar en. Jag kan väl säga så här, jag var inte direkt förberedd eller bra på att hantera det när jag började dricka.

Många år senare så kan jag konstatera att det nog hade varit bättre med en mer avslappnad syn på alkohol under min uppväxt. Då kanske jag inte hade blivit så fixerad vid det och låtit bli att dricka så mycket. Jag har blivit bättre på att kontrollera mitt drickande under åren men har fortfarande svårt att skaka av mig den spännande och förbjudna känslan. 

På högtider med familj vill jag inte vara berusad men myser gärna till det med någon öl och kanske lite whiskey. Får jag barn någon dag hoppas jag att jag kan visa att det går att dricka ansvarsfullt. Förhoppningsvis slipper de min fascination med det där hemliga och förbjudna. 

• Core
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-29 12:39:55 följande:
    Ja, när man är berusad är det ju inte så lätt att vårda varken barn eller relationer. Så jag tycker nog att det finns fog för att säga att man inte bör  dricka sig berusad när man har familj. Tycker du att det är högmodigt att säga det?

Sen kan alla fela, det är mänskligt. 
    Det är högmod att tro att man är bättre för att man väljer bort alkohol. Vi har väldigt stora jular, med många människor, inte ett enda år har nån blivit påverkad av alkohol på det sätt som man märker utifrån. Dricker du julmust eller julöl är egentligen ingen skillnad förrän du dricker så mycket att di blir berusad, och ja då är du uppenbarligen ute på hal is. Men varför döma de som vill ha en julöl och en nubbe till maten om det inte ens märks?
  • Anonym (Sharon)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 23:10:47 följande:
    Nej, inte det heller, men man har annorlunda dryckesvanor och dricker andra drycker, exempelvis vin. Vanligt i många länder att man dricker oftare men mindre var gång, medan nordbor (och till viss del även nordeuropéer, britter och amerikaner) sparar sin konsumtionskvot till helg, fest och högtid.
    Det är i stort sett bara i länder med en konservativ Islamiskt dominerande kultur som alkoholnyttjandet är väsentligt lägre.
    Britter sparar konsumtionskvoten till helg och högtid? Ha ha ha! 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sharon) skrev 2024-11-30 14:32:13 följande:
    Britter sparar konsumtionskvoten till helg och högtid? Ha ha ha! 
    Britter dricker nog nästan jämt. Ser man i brittiska deckarserier. Så fort de har ett problem eller vill prata av sig går de till puben och dricker öl. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Core skrev 2024-11-30 13:44:09 följande:
    Det är högmod att tro att man är bättre för att man väljer bort alkohol. Vi har väldigt stora jular, med många människor, inte ett enda år har nån blivit påverkad av alkohol på det sätt som man märker utifrån. Dricker du julmust eller julöl är egentligen ingen skillnad förrän du dricker så mycket att di blir berusad, och ja då är du uppenbarligen ute på hal is. Men varför döma de som vill ha en julöl och en nubbe till maten om det inte ens märks?
    Om det inte märks är det nog inte farligt alls!
  • Agda90
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-27 14:02:01 följande:
    Många anser att just julen tillhör barnen.
    Alla dagar året runt tillhör barnen! Barn ska ha en trygg och säker tillvaro oavsett om det är en onsdag eller julafton. Att hålla sig nykter på julafton men supa alla andra fredagar om året gör att den där julaftonen spelar ingen som helst roll!!

Har man ett sånt enormt behov av att dricka så ska man söka hjälp för man hat alkoholoroblem!

Jag kommer att dricka 1-2glas vin på julafton till maten. Det gör jag ibland under året också. 
  • Anonym (Dam)

Nykterister på gång igen.Vit jul osv?

• Anonym (Nr 1)

Julen är Jesu högtid. Om vi väljer att fira Jul med eller utan alkohol, är upp till var och en. Jag har firat Jul både med och utan, funkar bra båda alternativen.

Anonym (Barnen) skrev 2024-11-27 13:52:05 följande:
    Julen är barnens högtid

Som rubriken lyder. Julen är barnens högtid. Tycker man kan ge sjutton i att dricka då, för barnens skull. Ska det vara så svårt att låta bli spriten/alkoholen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a9MLd/mer-an-halften-dricker-under-julhelgen

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8w1wl/mormor-och-farfar--skippa-alkoholen-i-jul

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/VRgWWJ/julen--en-alkoholfalla

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxA4r5/barn-drabbas-hart-av-vuxnas-juldrickande

• Anonym (Laura)
    Anonym (Dam) skrev 2024-11-30 22:38:41 följande:

Nykterister på gång igen.Vit jul osv?

Exakt, lika komiskt varje år.
    Själv har jag dragit igång en tunna vin som beräknas klar till jul, 23 liter. Inte för att det dricks upp men det är bra att inte behöva tänka sig för angående tillgången.
  • Anonym (Minja)

Jag förstår att ni vars barndom förstörts av era alkoholistföräldrars drickande propagerar för en vit jul. Men det finns de som dricker på ett ansvarsfullt sätt. Alkoholkonsumtion är inte nödvändigtvis lika med fylla. Ta skulden dit den hör hemma; de som förstört era jular.

Och om ni är i behov av en vit jul för att skona barnen, eftersom er erfarenhet är att alkohol fördärvar barnen, ja, då behöver ni helt sluta med alkohol för det låter som om er alkoholkonsumtion under resten av året inte heller är så sund.

• Anonym (Py)
    Anonym (Motpol) skrev 2024-11-30 12:03:26 följande:

I min familj så gick skalan mellan att dricka något glas ytterst sällan till att alkohol i princip var tabu. Ända upp i 17-18 års åldern hade jag aldrig druckit mer än en folköl. Så hos mig fanns det en enorm spänning och förväntan kring alkohol och hur det påverkar en. Jag kan väl säga så här, jag var inte direkt förberedd eller bra på att hantera det när jag började dricka.

Många år senare så kan jag konstatera att det nog hade varit bättre med en mer avslappnad syn på alkohol under min uppväxt. Då kanske jag inte hade blivit så fixerad vid det och låtit bli att dricka så mycket. Jag har blivit bättre på att kontrollera mitt drickande under åren men har fortfarande svårt att skaka av mig den spännande och förbjudna känslan. 

På högtider med familj vill jag inte vara berusad men myser gärna till det med någon öl och kanske lite whiskey. Får jag barn någon dag hoppas jag att jag kan visa att det går att dricka ansvarsfullt. Förhoppningsvis slipper de min fascination med det där hemliga och förbjudna. 

Jag har samma erfarenhet som du, fast från andra hållet. I min familj har alkohol alltid varit en del av livet. Mina föräldrar tog något glas vin till maten då och då, blandade någon drink ibland och gick på fest där det förekom alkohol. Jag har aldrig varit nyfiken på alkohol och aldrig känt något sug efter att dricka mig full. Nu som vuxen dricker jag gärna vin, champagne eller en god drink, men jag dricker aldrig mer än ett par glas.

En av mina bästa väninnor levde i en familj där alkohol var bannlyst. Det var stort hysch kring alkohol. Min väninna var 14 år när hon drack sig full första gången och dessutom råkade ut för sexuellt övergrepp eftersom hon blev drängfull och däckade och råkade ut för en äldre kille som utnyttjade situationen. Hon fortsatte sen dricka rejält under tonåren och som ung vuxen och har många händelser som hon ångrar.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Minja) skrev 2024-12-01 16:56:35 följande:

Jag förstår att ni vars barndom förstörts av era alkoholistföräldrars drickande propagerar för en vit jul. Men det finns de som dricker på ett ansvarsfullt sätt. Alkoholkonsumtion är inte nödvändigtvis lika med fylla. Ta skulden dit den hör hemma; de som förstört era jular.

Och om ni är i behov av en vit jul för att skona barnen, eftersom er erfarenhet är att alkohol fördärvar barnen, ja, då behöver ni helt sluta med alkohol för det låter som om er alkoholkonsumtion under resten av året inte heller är så sund.

Om du läser artiklarna som bifogades i trådstarten så står det klart och tydligt att det handlar om just  berusning, inte måttlig alkoholkonsumtion. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det är ju ingen som säger att det är skadligt att dricka en julöl och ett glas glögg på julafton. Skadar vare sig hälsan allvarligt eller förstör julen för något barn. I artiklarna i trådstarten står det tydligt att det som anses farligt för både barn och hälsa är berusningsrickande, inte en måttlig alkoholkonsumtion utan berusning. 

Men massor av barn får sina jular förstörda. Många barn får stora delar av sina barndomar förstörda av alkoholen. Bra då att detta uppmärksammas åtminstone en gång om året. När detta uppmärksammas, då tycker jag att vi skall tänka på barnen som har det svårt.

Hur många barn växer upp med föräldrar som har alkoholproblem? - CAN-rapport 185
    Som mest bedömer vi att av samtliga barn under 18 år i Sverige idag, har upp till 430 000 barn någon gång under uppväxten haft minst en förälder med alkoholproblem. Gör vi en avgränsning till mer allvarliga alkoholproblem skattar vi att den gruppen utgörs av 320 000 respektive 215 000 barn medan ca 75 000 barn antas ha växt upp med föräldrar som har en mycket allvarlig alkoholproblematik.

• Anonym (Dam)

Jag tricker1-2 glas vin om mår bra.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Dam) skrev 2024-12-02 22:47:05 följande:

Jag tricker1-2 glas vin om mår bra.

Jag hade gärna tagit några 3,5% folköl på julkvällen, men jag går på antabus så jag kan inte. Rynkar på näsan
Svar på tråden Julen är barnens högtid