• Anonym (Rubrik)

Ni som är bra på svenska skrivregler!

Fråga till er som är bra på svenska skrivregler: Man har ju inte punkt efter rubriker, men hur gör man om rubriken slutar med ett citat? Har man punkt just i de fallen? Typ

Psykologen om barns ökade oro: "Utvecklingen är skrämmande(.)"

Ska det eller ska det inte vara punkt där där jag satt punkt inom parentes??? Om nån kan svara får ni jättegärna även hänvisa till källa!

Tack!

• Svar på tråden Ni som är bra på svenska skrivregler!
  • Anonym (.)

Nej, det tror jag inte.

• Aliona

Nej det ska inte vara någon punkt där. 

Jag har ingen källa att hänvisa till men du kan öppna tex DN och scrolla igenom rubrikerna så kommer du se att det inte är någon punkt i citat i rubriker. 

• Embla twopointoh

Nej, ingen punkt i rubriker även om den slutar med ett citat.

Vill man, kan man formulera om så att citatet står först, typ:

"Utvecklingen är skrämmande" säger psykologen om barns ökade oro

Eller så undviker man citationstecken i rubriken genom att formulera det typ:

Psykolog anser att utvecklingen kring barns ökade oro är skrämmande

• Anonym (Rubrik)
    Aliona skrev 2024-11-28 16:16:59 följande:

Nej det ska inte vara någon punkt där. 

Jag har ingen källa att hänvisa till men du kan öppna tex DN och scrolla igenom rubrikerna så kommer du se att det inte är någon punkt i citat i rubriker. 

Embla twopointoh skrev 2024-11-28 16:28:08 följande:

Perfek! Tack!

• Anonym (Rubriksättare)
    Embla twopointoh skrev 2024-11-28 16:28:08 följande:

Stämmer förutom att du glömde skiljetecken mellan citatet och skribentens fortsatta text.

"Utvecklingen är skrämmande", säger psykologen om barns ökade oro

Det är dock en alldeles för lång rubrik, om det nu var det som avsågs.

"Skrämmande utveckling" för barns oro är bättre.

Psykolog: "Skrämmande utveckling"
    är också en variant, om man vill ha citat i rubrik. Det är helt okej att ändra lite på ett citat i en rubrik om budskapet är detsamma, och att det ordagranna citatet framgår senare i texten.

• Goneril

På universitetet använde vi APA som citatkälla. Harvard finns också, men APA har jag använt I mina uppsatser. Jag skulle skriva så här i rubriken: Barns oro, en skrämmande utveckling. Inga citat-tecken i rubriken eftersom det inte rör sig om ett ordagrant citat  jag antar att man vill poängtera att det rör sig om barn och då tycker jag att det ska inleda rubriken.

• Anonym (Jessica)

Nej, det är bara ett citat. Fortfarande samma mening för det. 

• Anonym (Rubrik)
    Anonym (Rubriksättare) skrev 2024-11-29 10:06:04 följande:
    Stämmer förutom att du glömde skiljetecken mellan citatet och skribentens fortsatta text.

Psykolog: "Skrämmande utveckling" är också en variant, om man vill ha citat i rubrik. Det är helt okej att ändra lite på ett citat i en rubrik om budskapet är detsamma, och att det ordagranna citatet framgår senare i texten.
    Men du håller med om att det inte ska vara ngn punkt när rubriken slutar med citat? Det är det enda jag behöver veta :)
  • Anonym (Rubrik)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-11-29 11:46:50 följande:

Nej, det är bara ett citat. Fortfarande samma mening för det. 

Så ...? Vad menar du då? (Inte meningen att låta otrevlig, utan jag förstår inte vad du menar)
  • Embla twopointoh
    Anonym (Rubriksättare) skrev 2024-11-29 10:06:04 följande:

Psykolog: "Skrämmande utveckling" är också en variant, om man vill ha citat i rubrik. Det är helt okej att ändra lite på ett citat i en rubrik om budskapet är detsamma, och att det ordagranna citatet framgår senare i texten.
    Ja, det har du helt rätt i, jag glömde skiljetecknet.

Om rubriken är för lång eller inte beror ju på i vilket sammanhang den ska publiceras. För en nyhetsrubrik är den i längsta laget, ja, men inte för en C-uppsats (även om den kanske inte är lämplig till det senare).
  • Anonym (JB)

Jag kan tycka det är snyggt med bara citatet i rubriken, man blir lite nyfiken. Och utan punkt då. 

Svar på tråden Ni som är bra på svenska skrivregler!