• Anonym (Magen)

Nu jävlar ska magen bort! Tips?

Nu har jag bestämt mig. Nu ska magen (eller ja - det där extra fläsket på magen då) bort! Problemet är bara att jag

1. inte har en aning om vilken typ av träning/vilka övningar som är bäst
    2. är så satans otränad att det inte finns så mycket jag kan göra ...

Jag skulle alltså bli jätteglad om någon ville ge mig tips om vilken typ av övningar som är bäst, och hur man kommer till punkten där man faktiskt lyckas göra övningarna in the first place. Till exempel om det bästa är att göra sit-ups, vad kan jag då göra för att komma i tillräckligt bra form för att kunna göra sit-ups? Jag har tyvärr inte de ekonomiska resurserna för att skaffa gymkort lr liknande, så jag behöver tips som inte kostar nåt 🙏

• Svar på tråden Nu jävlar ska magen bort! Tips?
  • Svensson5
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-02 13:13:41 följande:
    Åh - då har vi lite olika utgångspunkt, men önskar även dig lycka till så klart! Man blir jju lite så där jättepepp när man väl bestämt sig, och vill bara komma igång 😊 Jag ska absolut googla på övningar för de inte magmusklerna! Tack!

Problemet är nästan alltid att ni äter fel och för lite samtidigt som ni  kör för mycket kardio
    Ni blir smalfeta. Du bränner även muskler med det uppläggen så det blir helt fel 
    Vikten är inte det viktigaste, ta en kort och se hur din kropp förändras ist

Du måste även gå till ett gym, det går inte att få några resultat hemma.

De 2-3 första månaderna kan man göra nästan vad som helst för att få lite muskler sedan så är det stopp.

Så ta de månaderna till att lära dig att lyfta vikter 

• Skanemannenn
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-02 13:04:14 följande:
    165cm och väger mellan 53 och 55kg, så problemet är alltså inte att jag är överviktig, utan att allt liksom har samlats just på magen.
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 12:54:36 följande:

Viktigast - ät mindre

Sen, kör den träning du kommer göra.  Försöka röra dig dig mycket, långa promenader, cykling, skidåkning, simning. Gärna så du flåsar och bli svettig. Sen kan du kompletera med styreträning hemma, situps, knäböj, armhävningar mm. Om du dagligen kör i 30 minuter är det en bra början

Problemet är som sagt inte att jag är överviktig (men det kunde ju inte du veta - hade jag tänkt liiite längre hade jag skrivit det i min ts ... ganska viktig info att ha med ju ...). Jag har egentligen inte dålig allmän kondition och jag promenerar redan flera timmar om dan; mitt problem är mer att jag har noll bukmuskulatur, så allt har inte bara samlats på magen; det är dessutom slppt och fläskigt liksom. Så jag behöver alltså tips specifikt på hur jag kan träna upp bukmuskulaturen.

Hmm, nej, det var ju lite speciellt.

Har du fött barn?

• Anonym (Magen)
    Svensson5 skrev 2024-12-02 13:05:16 följande:
    Magen får du med om du t.e.x kör lite tyngre axelpressar marklyft 
    Visst att du kan göra plankan ibland men för att få en mindre mage så är det fluffet som måste bort.

?tunga? lyft bygger muskler.
    Gruppträning och liknade aktiviteter ger väldigt lite muskler.
    Det är mest kardioövnimgar och lite balansträning 

Lyfter man lite tyngre och pressar sig ordentligt i sista seget så får man med både kardio och balans.på köpet 

Så lägg tiden på rätt saker och ta den tiden du sparar in på att göra lite storkok med vettig mat ist 
    Tack för ditt svar - jag förstår  dock pinsamt nog inte så mycket av det ... 🙈 Är det tyngdlyftning du menar? Med sån skivstång lr vad det heter? Vad menas med att "pressa sig ordentligt i sista steget"? Menar du att det inte hjälper med plankan, sit-ups och liknande? Om det är tyngdlyftning med sån stång så går det tyvärr bort; jag har inte råd att skaffa gymkort ...
    Anonym (the only way) skrev 2024-12-02 13:09:21 följande:
    Du låter som att du kanske har eller är på väg att få en ätstörning.

Du har lågt BMI och promenerar flera timmar om dagen, så du kan bortse från alla kostråd i tråden som jag och andra har givit. 

Om du vet att problemet är slapp bukmuskulatur så är det förstås styrketräning som gäller. Och självklart ska man inte bara träna magen, utan hela kroppen. Har svårt att tro att det är fläskigt när du är så pass smal. Det är därför jag börjar tänka på hjärnspöken/ätstörning. 
    Ja, som sagt: kosten och det rent allmänt sunda har jag bra koll på; det är just specifikt magen som är problemet. Jag förstår att det låter som hjärnspöken, men tyvärr är det inte så, utan jag har verkligen en stor mage i förhållande till övriga kroppen. Jag anser inte att jag väger för mycket lr att jag är tjock; jag vet att jag är smal överallt utom över magen. Och anledningen till att jag vet att det inte är hjärnspöken är att när jag nån gång haft på mig en tight klänning lr liknande så har folk gratulerat till graviditeten 😅 Magen är alltså så påtaglig att folk inte ens tvekar över om jag är gravid ...
  • Anonym (?)
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-02 13:31:40 följande:
    Tack för ditt svar - jag förstår  dock pinsamt nog inte så mycket av det ... 🙈 Är det tyngdlyftning du menar? Med sån skivstång lr vad det heter? Vad menas med att "pressa sig ordentligt i sista steget"? 
    Kör plankan till du ramlar ihop
    Kör situps till du inte orkar och sen fem till
  • Svensson5
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-02 13:31:40 följande:
    Tack för ditt svar - jag förstår  dock pinsamt nog inte så mycket av det ... 🙈 Är det tyngdlyftning du menar? Med sån skivstång lr vad det heter? Vad menas med att "pressa sig ordentligt i sista steget"? Menar du att det inte hjälper med plankan, sit-ups och liknande? Om det är tyngdlyftning med sån stång så går det tyvärr bort; jag har inte råd att skaffa gymkort ...
    Anonym (the only way) skrev 2024-12-02 13:09:21 följande:
    Du låter som att du kanske har eller är på väg att få en ätstörning.

Du har lågt BMI och promenerar flera timmar om dagen, så du kan bortse från alla kostråd i tråden som jag och andra har givit. 

Om du vet att problemet är slapp bukmuskulatur så är det förstås styrketräning som gäller. Och självklart ska man inte bara träna magen, utan hela kroppen. Har svårt att tro att det är fläskigt när du är så pass smal. Det är därför jag börjar tänka på hjärnspöken/ätstörning. 
    Ja, som sagt: kosten och det rent allmänt sunda har jag bra koll på; det är just specifikt magen som är problemet. Jag förstår att det låter som hjärnspöken, men tyvärr är det inte så, utan jag har verkligen en stor mage i förhållande till övriga kroppen. Jag anser inte att jag väger för mycket lr att jag är tjock; jag vet att jag är smal överallt utom över magen. Och anledningen till att jag vet att det inte är hjärnspöken är att när jag nån gång haft på mig en tight klänning lr liknande så har folk gratulerat till graviditeten 😅 Magen är alltså så påtaglig att folk inte ens tvekar över om jag är gravid ...

Tyngdlyftning är att ta i, men träning med vikter 
    set är när du tex kör 10 armhävningar ggr 3, så de 10 är ett set 

Du kan köra armhävningar gå utfall och lite knäböj hemma.
    Men du måste i längden göra fler armhävningar tex, för att överbelasta musklerna
    Men det blir svårt i längden och framför allt så är det svårt att få med hela kroppen, tex ryggen
    Så du blir ojämn i kroppen 

Försök att få ihop till ett kort du får ut otroligt mycket mer på ett gym.
    Ha heller inte för bråttom, mer träning är absolut inte bättre.
    Det tar sin tid och det finns inga magiska genvägar 

• Anonym (Magen)
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 13:36:47 följande:
    Kör plankan till du ramlar ihop
    Kör situps till du inte orkar och sen fem till
    Fast mitt problem är ju att jag inte öht lyckas göra en enda sit-up, så vad gör jag då?
  • beli
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-03 11:23:31 följande:
    Fast mitt problem är ju att jag inte öht lyckas göra en enda sit-up, så vad gör jag då?
    Du orkar om du kilar in fötterna under en möbel eller nåt.
  • SommarOchSolVårochBlommor

Sit ups är skräp. (Vi rundar ryggen mycket nog ändå)

Gör benlyft istället eller "cykling" på rygg. Lägg dig på ryggen och lyft benen raka ett antal grader, sänk ner kontrollerat repetera. Gör 4-5 set så att du precis orkar det 4 eller 5 setet (samma form på alla repetitioner). Vila mellan set allra helst 7 minuter, men absolut minst 2.

Börja inte med med 5 set. Gör först 1 set, vila ett par dagar. Sedan 2-3 set. Vila några dagar. Sen 4-5 set 2 gånger vecka. Gör plankor tillsammans med detta. 3 plankor 3 set.

Normalt sett handlar det inte om att träna magen då det är kosten som ger en smal mage. Men i ditt fall är du smal nog redan och behöver därför träna magen med muskler. 

• cosinus
    Anonym (Magen) skrev 2024-12-03 11:23:31 följande:
    Då gör du dem åt andra hållet, baklänges. Inte situps utan då snarare sitdowns. Börja sittandes, knäna böjda, fötterna i golvet och sänk dig långsamt och kontrollerat bakåt tills du kommer till brytpunkten då fötterna vill släppa. 

När du väl kommer dit finns två alternativ. Vänd där och försök ta dig upp eller håll bara kvar där om du inte orkar uppåt. Eller om du har en tyngd du kan hålla i (som motvikt) eller en kompis som kan hjälpa dig att bromsa lite genom att sätta en hand i ryggen på dig så kan då få så mycket hjälp som krävs av det för att fortsätta ner utan att tappa kontrollen.

Sen kan du också ligga på rygg med benen uppåt och böj 90 grader i knäna. Klistra fast ländryggen mot golvet och så rätar du långsamt ut benen tills du inte kan hålla kontroll på att ryggen fortfarande är i marken. Stanna där, släpper ryggen har du rätat ut benen för mycket då får du backa.

När du fått kontroll på dessa kan du börja köra planka och annat men hitta lite magmuskler först är mitt tips.

Kör öven lite ryggups för balans i core
  • Anonym (Ellen)

Säger som övriga, du kan inte punktförbränna fett men du kan träna den inre bukmuskulaturen. Benlyft, plankan. Gör plankan även på sidan. Tänk på att dra in naveln inåt kroppen när du gör övningarna för att inte belasta ryggraden istället.

Hur är din hållning? Mycket svank i nedre ryggen, ofta tillsammans med kutning av övre ryggen, kan göra att magen putar. Googla core-träning. Träna rygg och skuldror. Se till att sträcka ut bröstmusklerna. Om de är förkortade kutar man. 

Även rumpa och lår påverkar hållningen. En aktiv hållning kräver en aktiv rumpa. 

Ett tips för att lite snabbt justera sin hållning är att stå höftbrett med fötterna, sen ställa sig på tå. Notera vinkeln på bäcken och bröstkorg när du står på tå och behåll dessa när du sänker fötterna och landar på hälarna. Då får du den hållning många så att säga fuskar sig till genom att bära skor med klack, men du slipper ha skitobekväma skor.  

• Anonym (Pilates)

Träna upp hållningen! Det gör under för profilen. Pilates har superfokus på styrkan i bålmuskulaturen (core) och det finns hur mycket som helst gratis på nätet. Välj något som passar nybörjare men verkligen tar andningen och core på allvar.

• Anonym (Kalorier)

Träning kan ? forma? kroppen, bygga muskler m.m
    men det ända som hjälper för viktminskning är kalorier in och kalorier ut. Alltså, kosten.
    Du kan ladda ner en app som kan hjälpa till på vägen. 
    Jag laddade ner Lifesum. Tappade ca 30 kg under 1 år med hjälp av den. 

• Anonym (korven)

Om du har fött barn kan det vara så att dina magmuskler delats. Då spelar det ingen roll hur mkt situps, plankan och grejer du gör, musklerna sitter inte ihop.

Jag skulle:
    1, Kolla upp det först, så du inte har delade magmuskler.
    2, Träna inre bukmuskler och bäckenbotten. När dessa muskler är stärkta så kan du träna situps osv. För att träna bukmuskler och bäckenbotten ska man göra nästan sjukgymnastik-liknande övningar för att bygga upp en grund.

Svar på tråden Nu jävlar ska magen bort! Tips?