• Anonym (Anonym Ts)

Bara en sexpartner, cellprov onödigt?

Hej! Idag läste jag någon nyhet om hpv vaccinet och plötsligt slog det mig, jag som bara haft en sexpartner och han också bara haft mig, vi kan inte få hpv viruset? Innebär detta att även cellproven jag gått på varit onödiga eller kan man få cellförändringar trots att man bara haft sex med samma man och han var oskuld när vi träffades? Detta är vad jag hittar ni när googlar iaf. Innan har jag tänkt att man kan få cellförändringar ändå 

• Svar på tråden Bara en sexpartner, cellprov onödigt?
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-12-05 01:21:56 följande:

Jag hade hpv virus en gång men nästa gång var det borta? Behöver jag kanske inte vaccinera mig då? Hoppas frågan är ok

Eller ta cellprov
  • Anonym (-)
    Anonym (F) skrev 2024-12-04 21:26:06 följande:

healthclinics.superdrug.com/what-is-hpv/

You can be infected with HPV without being sexually active ? as HPV spreads easily through skin-to-skin contact, it is possible to be infected with HPV without having sex. Prolonged contact with infected skin, such as holding hands, may cause transmission of the virus.

Då ligger jag nog mer säkert till än någon som haft bara en partner. Jag har inte haft en enda. Inte ens hållit hand med någon. Vill inte uppsöka nån gynekolog heller. Klarar inte ens tanken på att någon ska gräva i min kropp. Det känns som ett invaderande av ens mest privata sfär. 
  • Anonym (Six)

Om du bara haft en sexpartner och din man likaså så är risken för cellförändringar minimal, näst intill obefintlig, enligt min barnmorska. Det är HPV-viruset som till övervägande del orsakar cellförändringar och det sprids ju sexuellt. Här där jag bor kollar de bara på cellprovskontrollen om man bär på HPV och om man inte gör det, görs inget vidare cellprov, då risken anses så liten.

• Anonym (J)

Som att alla är ärliga om att de inte varit otrogna osv?. jo tjena 

• Anonym (J)
    Anonym (-) skrev 2024-12-05 02:49:57 följande:
    Då ligger jag nog mer säkert till än någon som haft bara en partner. Jag har inte haft en enda. Inte ens hållit hand med någon. Vill inte uppsöka nån gynekolog heller. Klarar inte ens tanken på att någon ska gräva i min kropp. Det känns som ett invaderande av ens mest privata sfär. 
    Min lillasyster är utvecklingsstörd men får ändå göra de kollerna. Undra vad hon tycker då som inte ens lär förstå vad de gör 
  • Anonym (J)

Men jag förstår att man är rädd för sådant. Men kan tycka man borde vara räddare av o inte göra det 

• Anonym (-)
    Anonym (J) skrev 2024-12-05 08:19:59 följande:
    Min lillasyster är utvecklingsstörd men får ändå göra de kollerna. Undra vad hon tycker då som inte ens lär förstå vad de gör 
    Skulle tro att de flesta kvinnor, oavsett intelligensnivå, finner hela upplevelsen obehaglig i någon mån. Det är nåt privat liksom, ens egen kropp, och särskilt de nedre regionerna. 
  • cosinus

Enligt 1177 så behöver man inte lämna prov om man aldrig haft sex (de räknar då allt från händer, till oralsex till regelrätta samlag)

Och med det sagt så om man anses safe om man aldrig haft sex så tar man då två såna personer så borde de rimligen även ihop inte kunna utsätta varandra för risk. 

Det är det teoretiska resonemanget. I praktiken hade jag absolut valt att gå ändå.

• Anonym (-)
    cosinus skrev 2024-12-05 08:41:55 följande:

Enligt 1177 så behöver man inte lämna prov om man aldrig haft sex (de räknar då allt från händer, till oralsex till regelrätta samlag)

Yay! Då är man själv "off the hook" då så att säga. 
  • Anonym (J)
    Anonym (-) skrev 2024-12-05 08:46:56 följande:
    Yay! Då är man själv "off the hook" då så att säga. 
    Konstigt att de säger så olika inom vården ändå då  
  • Anonym (-)
    Anonym (J) skrev 2024-12-05 08:51:58 följande:
    Bryr mig inte. 1177 har aldrig fel.
  • Cereal Killer
    Anonym (J) skrev 2024-12-05 08:51:58 följande:
    Jag ser ingen motsägelse i detta. Att ha en intellektuell funktionsnedsättning och att aldrig haft sex är inte samma sak. 
Svar på tråden Bara en sexpartner, cellprov onödigt?