• Anonym (Frågetecken)

Vem bestämmer om resa inom Sverige med barnen?

Jag bor med mitt barns pappa trots att vi har gjort slut och han har lovat att han snart kommer att flytta ut.

Jag vill gärna ta barnet att åka skidor i Dalarna ett par dagar i julhelgen, men pappan säger Nej pga att han inte tycker om min väninna som jag tänkte åka med (tillsammans med hennes barn). 

Kan han bestämma att vi inte får åka? 

Kan jag bestämma att vi åker? Eller är det den som säger Nej som bestämmer? 

Min väninna har haft flera stormiga relationer bakom sig, men hennes ex ska förstås inte följa med utan det är bara vi mammor och barnen. Det handlar om 2 dagar. Jag är så besviken eftersom jag vet hur ledsen barnet kommer att bli när hen har möjlighet att resa men bara kommer sitta hemma hela lovet. 

Under hela sommarlovet tog han barnet till ett utomhusbad en gång. Det var allt han gjorde med barnet på hela sommaren, trots att han hade 6 veckors semester.

Då reste jag själv med barnet med min mamma ena gången och min syster andra gången. Inga långresor men lite miljöombyte i alla fall. 

Jag känner för att säga Nej till hans resa med barnet nästa sommar som han har planerat bara för att hämnas. Men jag skulle aldrig göra så mot vårt barn. 

• Svar på tråden Vem bestämmer om resa inom Sverige med barnen?
  • Aliona

Man behöver inte den andra vårdnadshavarens tillåtelse för resor inom Sverige, så du gör som du vill här. Sen är det ju bra att samarbeta och vara kompromissvilliga om den andra föräldern känner olust inför något som tex har att göra med barnens säkerhet eller välbefinnande, men det här verkar bara vara aty säga nej för att visa makt. 

• Anonym (Lisa)

Du ska åka, låt honom inte påverka dig. Och hämnas inte, det går bara ut över barnet. 

Svar på tråden Vem bestämmer om resa inom Sverige med barnen?