• Bolibump

BÄSTA staden/Byn i Västra götaland?

Vilken är det bästa staden eller byn för en barnfamilj att köpa billigt hus i Västra Götaland? Inte Göteborg.

• Svar på tråden BÄSTA staden/Byn i Västra götaland?
  • Purple Haze of Sweden

Varför just västra Götaland (västergötland??)? Troligen så långt som möjligt från Gbg och så långt ifrån en annan större stad eller samhälle som möjligt utan mitt ute på landet för att slippa all kriminalitet, narkotika, våldtäkter, rån, mord och bombattacker. Demon

• stallet90

Tycker Skara är väldigt fint. Sen hur det är att bo där är en annan sak..

• Anonym (Tilly)

Göteborg, men det är för att jag bor här.

• stallet90
    Anonym (Tilly) skrev 2024-12-06 13:09:18 följande:

"Inte Göteborg" skrev TS ;)
  • Bolibump
    Anonym (Tilly) skrev 2024-12-06 13:09:18 följande:

Precis som "Stallet90" skrev, så skrev jag ut INTE Göteborg. Har tex kollat lite på Tidaholm och Hjo, hört att där ska vara fint och bra. Men vet inget om det. Vill inte bo i någon storstad. Vill bo i en liten stad med billiga hus som har bra skolor, fin natur och öppna människor. Som har sitt egna lilla samhälle och kulturliv med mataffärer och aktiviteter för barn. Vet du några städer i övriga Götaland, något tips på stad?
  • stallet90
    Bolibump skrev 2024-12-06 13:18:35 följande:
    Precis som "Stallet90" skrev, så skrev jag ut INTE Göteborg. Har tex kollat lite på Tidaholm och Hjo, hört att där ska vara fint och bra. Men vet inget om det. Vill inte bo i någon storstad. Vill bo i en liten stad med billiga hus som har bra skolor, fin natur och öppna människor. Som har sitt egna lilla samhälle och kulturliv med mataffärer och aktiviteter för barn. Vet du några städer i övriga Götaland, något tips på stad?
    Hört att Lidköping ska vara en trevlig och fin stad, med ca 40 000 invånare, men någon därifrån kan ju bekräfta om så är fallet. Aldrig varit där själv.
  • Anonym (Politiken)

Ett tips är att kolla sammansättningen i kommunfullmäktige  på de ställen du funderar på att flytta. Är du vänsterpartist och det är SD-styre kommer du förmodligen inte att trivas, och vice versa. 

• stallet90
    Anonym (Politiken) skrev 2024-12-06 13:29:21 följande:

Ett tips är att kolla sammansättningen i kommunfullmäktige  på de ställen du funderar på att flytta. Är du vänsterpartist och det är SD-styre kommer du förmodligen inte att trivas, och vice versa. 

Låter lite överdrivet. Finns det ens något område med så tydlig vänsterpartiprofil utanför Göteborg innerstad? Ok SD är väl max 30procent? Dvs majoriteten är inte sdare, och då snackar vi extremerna.  Men jo de starkaste vänsterideerna kan väl va lite kontroversiella ute i bygda, Har träffat miljöpartister på landet dock, det går bra. De flesta samhällena är ganska blandade, iallafall städerna
  • stallet90
    Anonym (Politiken) skrev 2024-12-06 13:29:21 följande:

Låter lite överdrivet. Finns det ens något område med så tydlig vänsterpartiprofil utanför Göteborg innerstad? Ok SD är väl max 30procent? Dvs majoriteten är inte sdare, och då snackar vi extremerna.  Men jo de starkaste vänsterideerna kan väl va lite kontroversiella ute i bygda, Har träffat miljöpartister på landet dock, det går bra. De flesta samhällena är ganska blandade, iallafall städerna
  • Anonym (Politiken)
    stallet90 skrev 2024-12-06 13:34:10 följande:
    Det var ett exempel för att förklara principen. 
  • stallet90
    Anonym (Politiken) skrev 2024-12-06 13:38:14 följande:
    Det var ett exempel för att förklara principen. 
    ok, det är ju intressant kanske, men tror nog man vet vad man kan förvänta sig om man flyttar till storstad/stad/landsbygd i Sverige. Det är ganska likt över hela landet. 
Svar på tråden BÄSTA staden/Byn i Västra götaland?