• Anonym (Anastasia)

Tre pepparkaksgubbar är en rasistisk julsång

Kinapuffar bytte namn men man klär fortfarande ut barnen till pepparkaksgubbar och sjunger julsången Tre pepparkaksgubbar. För mig och mitt barn som är mörkhyad känns det rasistiskt. Som om man gör narr av oss mörkhyade. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tre pepparkaksgubbar är en rasistisk julsång
  • Anonym (-)
    Anonym (Anastasia) skrev 2024-12-06 15:00:41 följande:
    Det blir lyteskomik att klä ut sig till mörkbruna pepparkaksgubbar
    Nej, det går inte att jämföra pepparkaksgubbar med s.k. "blackface" heller då pepparkaksgubbar inte försetts med några stereotypiska ansiktsdrag för mörkhyade eller något annat än möjligen sin färg gemensamt med vissa mörkhyade folkslag.

Färgen ensamt räcker inte heller för att stämpla pepparkakor som rasistiska, hur mycket du än skulle önska detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Men tomten) skrev 2024-12-06 14:25:48 följande:
    Men tomten och bocken vi lämna vid vår spis...

Om pepparkaksgubbar syftar på att vara rasistiska, vad syftar då tomten och bocken och grisen på? Varför kommer ni från en spis, varför kommer ni bara till julen. Bor ni inte här året runt?

Nej, fredagstrolla med något bättre!
    De invandrande bruna männen söderifrån lämnade ju kvinnorna och barnen vid spisen hemma medan de drog norrut.
  • Xenia
    Anonym (Anastasia) skrev 2024-12-06 15:03:09 följande:
    Jag förstår att man inte bryr sig som vit för ni har aldrig behövt vara med om rasism. Men för en annan så kopplas allt möjligt ihop med oss mörkhyade.
    Och så övertolkar en del.

Kan du svara på frågan varför en julsång skulle skrivas för att göra narr av en viss grupp människor? Är inte pepparkakor bruna?

Om din dotter upplever sången som rasistisk så är det du som lärt henne det.

Eller så är allt en trolltråd.
  • Anonym (En haj med humor)

Ja och så är de gubbar också. Ständigt dessa gubbar.

När får vi in pepparkakspersoner i visan?

Drömmer

...jag brukade kalla mig feminist men jag orkar inte vara så kränkt som vissa är idag.

Ibland vill man bara ha kul, och man inser att vissa äldre traditioner är daterade men knappast påverkar någon överdrivet mycket om det är nåt som händer en dag om året.

• Raggartjejen
    Anonym (Anastasia) skrev 2024-12-06 15:03:09 följande:
    Jag förstår att man inte bryr sig som vit för ni har aldrig behövt vara med om rasism. Men för en annan så kopplas allt möjligt ihop med oss mörkhyade.
    Om nu denna tråd är sann......är du verkligen så insnöad att du har missat att svenskar får höra rasistiska ord från invandrare?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Anastasia) skrev 2024-12-06 13:33:28 följande:
    Tre pepparkaksgubbar är en rasistisk julsång

Kinapuffar bytte namn men man klär fortfarande ut barnen till pepparkaksgubbar och sjunger julsången Tre pepparkaksgubbar. För mig och mitt barn som är mörkhyad känns det rasistiskt. Som om man gör narr av oss mörkhyade. Vad tycker ni?

Du är för uppenbar

• Anonym (X)

Kände inte till att Pepparkaka var ett land. Någon som kan peka ut det på kartan?

• Anonym (Herrgud)

Är själv mörkhyad men har aldrig funnit den sången rasistisk, blir väl hur man tolkar det. I dagens läge verkar alla bli kränkta av allt möjligt. Man kan vrida och vända på det mesta och vips så är man kränkt! puuuh

• Anonym (Mellanbrun)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-12-06 14:24:22 följande:
    TS är uppenbarligen ljus svensk som startat tråden för att provocera. 
    Vi får väl diskutera begreppet med vit choklad då? Känns inte det som någon form av rasism?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mellanbrun) skrev 2024-12-10 20:08:55 följande:
    Vi får väl diskutera begreppet med vit choklad då? Känns inte det som någon form av rasism?
    Hahaha, jag känner mig fruktansvärt diskriminerad som blek och fluffig svensk.
    Uppenbarligen en trolltråd - och skulle nu någon "mörkhyad" ta illa upp av detta så bör de nog tänka över att acceptera seder dit de kommer.
    "Rasistkortet" börjar bli jävligt tröttsamt
  • Hjelm

Den här trolltråden kom ändå ovanligt sent i år måste jag säga.

Svar på tråden Tre pepparkaksgubbar är en rasistisk julsång