Vad gillar ni namnen?
Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰
Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰
Jo det stämmer med naftali och naftalin nu när du säger det. Därför att jag själv letade på internet efter naftalin för längesedan, vill ha ett effektivt malmedel men det hade tydligen blivit förbjudet att använda.
Tänkt på namn som mer passar in i den svenska namnfloran också, pojknamn Yonatan, Ariel, Rafael, och Arielle för flicka. De är också alla lätta att uttala och svåra att stava fel på.
Susanna är fint så sett men har stött på 3 st Susanna i mitt liv och alla 3 är väldigt tråkiga och negativa personer så därför förknippar jag det namnet med den personligheten .
Precis, både Ariel och Arielle uttalas likadant ari-ELL, men Ariel är precis som Gabriel, Michael, Rafael, Daniel osv. Arielle är den kvinnliga stavningen precis som det hade blivit med Gabrielle till exempel.
Tack för att du visar att Yonatan kan bli felstavat exempelvis, eftersom i mitt huvud tänker jag automatiskt att det stavas med y likaså Shimon men som dom flesta här stavar Simon.
Ariel är ett tvättmedel...
Ariel är ett tvättmedel...
Precis, både Ariel och Arielle uttalas likadant ari-ELL, men Ariel är precis som Gabriel, Michael, Rafael, Daniel osv. Arielle är den kvinnliga stavningen precis som det hade blivit med Gabrielle till exempel.
Han som sa att det är ett tvättmedel har nog inte tänkt på att det numera heter A+
Skulle inte bli förvånad om dom var tvungna att ändra för att vissa inte skulle bli arga och bojkotta dom.
Jag vill minnas att jag uttalade som du gör. Ariel ultra kommer jag ihåg att det hette förr.
Susanna är ett namn som var poppis i min åldersgrupp (50+) så det kanske är lite "gammalt" för ett litet barn.
Nitzan heter väl han som läser vädret, helt okej men inte i min smak.
Skulle jag vänta barn och vilja att barnen hade judiska namn skulle jag välja typ Noah eller Benjamin till en kille och Eden eller Sara till en flicka.
det låter inte som två namn ur samma hushåll iaf lol nitzan, vart haru fått det ifrån? jag tror han skulle uppskatta sitt namn mer än flicka skulle uppskatta Susanna, fast i hennes fall så skulle hon få ett bra smeknamn av det o kunna hålla sitt folkbokförda namn undan folk O DEN ÄR GRYM!
läs mig inte fel, susanna är fint. tänker mer på att kids o tonåringar är, du vet.. känsliga lol
Susanna är ett namn som var poppis i min åldersgrupp (50+) så det kanske är lite "gammalt" för ett litet barn.
Nitzan heter väl han som läser vädret, helt okej men inte i min smak.
Skulle jag vänta barn och vilja att barnen hade judiska namn skulle jag välja typ Noah eller Benjamin till en kille och Eden eller Sara till en flicka.
det låter inte som två namn ur samma hushåll iaf lol nitzan, vart haru fått det ifrån? jag tror han skulle uppskatta sitt namn mer än flicka skulle uppskatta Susanna, fast i hennes fall så skulle hon få ett bra smeknamn av det o kunna hålla sitt folkbokförda namn undan folk O DEN ÄR GRYM!
läs mig inte fel, susanna är fint. tänker mer på att kids o tonåringar är, du vet.. känsliga lol
Han tror säkert att Nitzan är ett hittepånamn som inte finns. Jag har träffat på människor som frågar vad man pratar för språk i Israel och en del tror att alla är muslimer eftersom det ligger i Mellanöstern. Jag förstår att folk inte kan ha stenkoll på allt speciellt inte om dom inte är intresserade, vilket man såklart inte måste vara. Men bara någon lite allmän kunskap tänker jag att man kan förvänta sig, som till exempel att man vet att man pratar arabiska i Libanon, persiska i Iran med mera.
Jag har läst att judarna talade arameiska på Jesu tid. Hebreiskan dog så småningom ut som talspråk men återupplivades i det moderna Israel, en fascinerande historia. Finns det något annat exempel på att ett språk återupplivats?
Men jag är ännu mer fascinerad av ett annat utdött språk, jiddisch som talades av judarna i Tyskand och Östeuropa. (Dvs det är på utdöende eftersom de som bor i Israel talar hebreiska.) En hel kultur som försvann iom Förintelsen. Nobelpristagaren Isaac Singer var väl en av de sista som skrev på det språket. Sholem Aleichem skrev också på jiddisch (Spelman på taket).
Shaina är ett flicknamn på jiddisch, jag tycker det är ett vackert namn. Fast jag är inte säker på om det uttalas "sjajna" eller "sjejna".
Jag har läst att judarna talade arameiska på Jesu tid. Hebreiskan dog så småningom ut som talspråk men återupplivades i det moderna Israel, en fascinerande historia. Finns det något annat exempel på att ett språk återupplivats?
Men jag är ännu mer fascinerad av ett annat utdött språk, jiddisch som talades av judarna i Tyskand och Östeuropa. (Dvs det är på utdöende eftersom de som bor i Israel talar hebreiska.) En hel kultur som försvann iom Förintelsen. Nobelpristagaren Isaac Singer var väl en av de sista som skrev på det språket. Sholem Aleichem skrev också på jiddisch (Spelman på taket).
Shaina är ett flicknamn på jiddisch, jag tycker det är ett vackert namn. Fast jag är inte säker på om det uttalas "sjajna" eller "sjejna".